پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دمیدن روح حیات به کالبد بندر نوشهر

0

بندر نوشهر که یکی از قدیمی ترین بنادر استان مازندران محسوب می شود به دلیل نداشتن راه دسترسی مستقیم به کمربندی تا حدودی از رونق افتاده بود اما با اعتباری که وزیر جدید راه و شهرسازی برای اجرای پروژه راه دسترسی این بندر در نظرگرفته است، شاهد دمیدن روح حیات به کالبد این بندر خواهیم بود.

‌به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، بندر قدیمی نوشهر بیش از 90 سال از عمر آن می گذرد و به عنوان نخستین بندر مازندران و گلستان نقش مهمی در توسعه سه استان داشته است اما با احداث بنادر جدید در مازندران از جمله امیرآباد، این بندر به جهت نداشتن راه دسترسی مستقیم به کمربندی و ترافیکی که ایجاد می کرد، فعالیتش محدود شد.

احداث راه دسترسی اختصاصی بندر نوشهر از جمله موضوعاتی است که طی 10 تا 15 سال گذشته جلسات زیادی را پشت سرگذاشته است اما همچنان این مسیر حیاتی بدون محقق شدن مصوبات باقی مانده است.

زمانی قرار بود مسیری از باغ گیاه شناسی نوشهر به سمت کمربندی باز شود اما اینکار با جابه جایی و یا قطع برخی گیاهان صورت می گرفت که در زمان خود با مخالفت شدید سازمان های مردم نهاد و محیط زیست مواجه شد و این طرح بدون عملیات اجرایی باقی ماند.

با روی کار آمدن محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی که زمانی استاندار مازندران بود، موضوع  راه دسترسی بندر  نوشهر به کمربندی مجددا مطرح شد، اسلامی طی جلسه ای با حضور مدیرکل بنادر مازندران، نماینده مجلس، فرماندار و شهردار نوشهر با تخصیص اعتبارات گویا دروازه ای جدید برای فعال شدن این بندر بازکرد.

به همین دلیل و با توجه به اهمیت این موضوع جلسه ای جهت احداث راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی در سالن کنفرانس بندر نوشهر برگزار شد .

‌راه دسترسی بندر نوشهر به کمربندی طی چه مدتی اجرایی خواهد شد؟

محمدرضا اله یار، معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در این جلسه با اشاره به اینکه توسعه بنادر یکی از برنامه های اصلی سازمان است، اظهار کرد: در این راستا مطالعه و اجرای راه دسترسی بندر نوشهر که به عنوان یک پروژه زیربنایی مطرح است در اولویت قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تعامل شهر و بندر با حمایت همه جانبه دیگر دستگاه های اجرایی ذیربط،زمینه اجرای این پروژه را  فراهم می کند، افزود: به طور قطع سازمان بنادر به تنهایی نمی تواند اینکار را انجام دهد و در صورتی که این همکاری محقق نشود، مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

‌معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه بندرنوشهر و مجموعه شهری به همدیگر تعهداتی دارند، تصریح کرد: طبق طراحی ها برای ایجاد راه دسترسی بندر نوشهر نیازمند مجوزهایی از سوی آب منطقه ای، محیط زیست، شهرداری و منابع طبیعی هستیم، در صورت محقق شدن همه اینها این راه در دهه فجر کلنگ زنی خواهد شد.

اله یار با اشاره به حمایت همه جانبه سازمان بنادرو دریانوردی از پروژه راه دسترسی بندر نوشهر ابراز امیدواری کرد که این پروژه در سه فاز توسط پیمانکار اجرایی شود و در مجموع در مدت سه سال به بهره برداری کامل برسد.

وی خواستار همکاری همه دستگاه های ذیربط برای آغاز عملیات اجرایی شدن پروژه راه دسترسی بندرنوشهر به کمربندی شد.  

راه دسترسی بندرنوشهر آسیبی به باغ گیاه شناسی نمی زند

محمدتقی انزان پور مدیرکل بنادرودریانوردی استان مازندران با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده سال های اخیر در خصوص احداث راه دسترسی بندرنوشهر گفت: با اجرای این پروژه مشکلات ناشی از تردد کامیون ها در سطح شهر برطرف می شود و این امر مستلزم وفاق و همدلی بین تمامی مسئولان ذیربط است.

وی با اشاره به حساسیت این کریدور اظهارکرد: این پروژه نیازمند یک تیم مشترک شهرستانی است تا در فازهای مختلف آن همه مسائل مهم در دو کیلومتر آن دیده شود و نگرانی شهروندان به لحاظ ترافیک نیز کاهش یابد.

مدیرکل بنادرودریانوردی استان مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به طراحی و مطالعاتی که تیم مشاوره انجام داده است این مسیر از کنار بستر رودخانه ماشلک خواهد بود و آسیبی به باغ گیاه شناسی وارد نمی شود.

اعتبار 100 میلیارد تومانی برای پروژه راه دسترسی بندر نوشهر

در ادامه قاسم احمدی نماینده مردم نوشهر،چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی با قدردانی از حمایت های همه جانبه وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی از این پروژه مهم و حیاتی، خواستار همکاری دیگر دستگاه های اجرایی ذیربط برای عملیاتی شدن پروژه راه دسترسی بندرنوشهرشد.

وی نداشتن اعتبار را از مشکلات اولیه این پروژه دانست و گفت: با دستور وزیر راه و شهرسازی مبلغ 100 میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گذاشته شد.

احمدی با بیان اینکه در این پروژه به باغ گیاه شناسی صدمه ای وارد نمی شود ،تصریح کرد: پس از راه دسترسی باید به فکر بندر خشک در کمربندی بود زیرا برخی از سرمایه گذاران به علت محدودیت زمین در بندر تمایلی برای سرمایه گذاری ندارند و بندر خشک این مشکل را برطرف می کند که نیازمند همکاری اداره کل منابع طبیعی مازندران نوشهر است.

وی تامین اراضی پشتیبانی را از ضرورت های توسعه همه جانبه بندر با سابقه نوشهر برشمرد و ابراز امیدواری کرد  که با اجرای این پروژه های مهم زیربنایی شاهد رونق بیش از پیش این بندر باشیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.