پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دست به قلم شدن برای شهدا/ مردی که با خاطرات جبهه زندگی می‌کند

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس فرهنگی| جوان‌ها از شهدا و دفاع مقدس چیزی به جز عکس و بازگویی خاطرات‌شان از زبان یاران ندارند، کسانی که دیروز در جبهه‌های جنگ حضور داشته و امروز نیز در سنگرهای جنگ نرم در جبهه مقابل دشمن ایستادند و آرزوی شهادت را در سینه پنهان کردند!

در استان مازندران، دلاورمردان بسیجی زیادی به جبهه رفتند، برخی از شهد شیرین شهادت چشیده، بعضی جانباز، آزاده و تعدادی صحیح و سالم به آغوش خانواده بازگشتند، گفتیم خانواده! گاهی در یک خانواده پنج شهید نثار انقلاب می‌شد و گاهی یک شهید داغ بر دل دگر اعضای می‌گذاشت!

یکی از دلاورمردان مازندرانی که از جبهه نبرد با دشمن به سلامت بازگشت ولی داغ شهادت برادر در دل دارد، امروز از هنرمندان بسیجی است، ‌وی پس از شهادت برادرش وارد جبهه شده و از هنر خود برای نقش پشت لباس بسیجیان استفاده می‌کرد، امروز نیز  همین هنر را در راه حفظ نظام و زنده نگه داشتن ارزش‌های انقلاب صرف می‌کند.

 محمدحیدرپور، متولد سال ۱۳۴۹ در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه ۳۰ سالی است به شکل حرفه‌ای نقاشی می‌کند، می‌گوید؛ من برادر شهید احمد حیدرپور از سال ۷۰ با مرور خاطرات برادر در ذهنم، برای نقاشی در حوزه شهدا گرایش پیدا کردم و این را  مدیون برادرم هستم که در سال ۱۳۶۲ در منطقه مریوان شهید شد.

 زمانی که برادرم به شهادت رسید توجه به بحث اعتقادی در وجودم بیشتر شد، مسیر زندگیم روشن شد، بعد در  سال ۱۳۶۵ با انگیزه شهادت وارد جبهه شدم، در منطقه، پشت پیراهن بسیجی طرح‌های مختلف با خودکار نقاشی می‌کردم که برایم جذابیت خاصی داشت.

وی ادامه می‌دهد؛ علاقه‌ام به نقاشی از همان دوران کودکی در مقطع ابتدایی بود و هرگز استادی نداشتم و یک استعداد ذاتی بود، من به سبک رئال کار می‌کنم و نگاهم همزمان به تمام زمینه‌ها است معتقدم هنری که فقط در یک سو حرکت کند نمی‌تواند تأثیرگذار باشد، هنر باید در تمام ابعاد جامعه مؤثر باشد.

حیدرپور عنوان می‌کند؛ من کارمند مخابرات هستم و به علت محدودیت زمانی که دارم فرصت پذیرفتن، شاگرد ندارم، اما زمانی را برای آموزش بسیجیان و نهادهای فرهنگی اختصاص و تاکنون به بیش از ۱۰۰ نفر تعلیم دادم، در بیشتر نمایشگاه‌های بین‌المللی و جشنواره‌ها همچون؛ نمایشگاه گل و گیاه و نمایشگاه بین‌المللی فردوسی در تهران و چند نمایشگاه انفرادی در مازندران شرکت و کسب رتبه کردم.

چون بیشتر کارم فرهنگی و مذهبی با رسم تصاویر شهدا با موضوع دفاع مقدس است، بیشتر حس وظیفه می‌کنم تا فرهنگ جهاد و شهادت را در سطح جامعه احیا کنم و این روحیه در من تاثیر زیادی داشته که در هر شرایطی باید از دستاوردهای نظام که با ایثار هزاران شهید به دست آمد دفاع کرد.

این نقاش یادآور می‌شود؛ یک هنرمند باید در هر شرایط جامعه هنر خود را به نمایش بگذارد و تاثیر‌گذار باشد بنده نیز در این راستا متعهد شدم تصاویر شهدای مدافع حرم مازندران که در منطقه خان‌طومان سوریه به شهادت رسیدند را نقاشی کرده و در نمایشگاه در سطح مازندران به نمایش گذاشته و بعد هر تابلوی شهید را به خانواده‌های معظم آنها اهدا کنم چون در آن شرایط این کار را وظیفه خود می‎دانستم.

 همه اقدامات فرهنگی که برای شهدا انجام دادم، در این مسیر همسرم مشوق و همراهم بوده که چه بسا اگر کمک و همراهی او نبود کار برایم دشوار و امکان‌ناپذیر بود که خداوند را برای حضورش سپاسگزارم.

وی در ادامه می‌گوید؛ شهادت مدافعان حرم انگیزه بیشتری در ذهنم ایجاد کرد؛ گفتم باید کاری انجام دهم که هنر خودش را به نمایش‌ بگذارد، البته خودم علاقه داشتم به سوریه بروم ولی نشد، خلاصه پس از شهادت شهدای خان‌طومان کار  نقاشی حد‌ود ۴۰ شهید را آغاز و  ظرف مدت یک‌ماه تمام کار کرده و نقاشی‌ها قاب گرفته شد.

هدفم نقاشی چهره‌های شهدای کمتر شناخته شده و مظلوم است، در حال حاضر حدود ۵۰ شهید در سطح کشور را نقاشی و در فضای مجازی و نمایشگاه‌ها به نمایش گذاشتم، این کار را ادامه خواهم داد، همسر و فرزندانم هم در این مسیر مشوق من هستند، به‌نظر من  در این شرایط هر کسی باید وظیفه خودش را انجام بدهد…

به گزارش فارس؛ این هنرمند بسیجی تصاویر زیادی از شهدای مازندرانی را نقاشی کرده است، اولین نقاشی‌اش تصویر برادر شهیدش است، لابه لای صحبت‌هایش به حامی و مشوق خود در این مسیر اشاره می‌کند، “سید منوچهر ساداتی” خادم‌الشهدا اهل بابل از حامیان آقای حیدرپور بود که در مسیر خدمت در اثر ابتلا به به شهادت رسید، این مردان عاشق شهیدان و شهادت در راه خدا هستند.

 

انتهای پیام/۸۶۰۴۰/ج


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.