پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نخستین برداشت مکانیزه برنج کشور در مازندران/ افزایش تولید یک میلیون و 500 هزار تنی

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از بابل، ظهر امروز برداشت مکانیزه برنج با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور معاون استاندار، رئیس سازمان جهاد کشاورزی، فرماندار بابل و تعداد اندکی از معاونان و مسؤولان بخش کشاورزی در مزرعه یک هکتاری روستای بالامیرکلا شهرستان بابل انجام شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران در این آیین با بیان اینکه خوشحالیم یک‌بار دیگر در استان مازندران شاهد برداشت یکی از بهترین تولیدات این خطه هستیم، گفت: با توجه به اینکه امسال به عنوان”جهش تولید” نامگذاری شد بر اساس هدف‌گذاری‌هایی که انجام دادیم تصمیم بر این است میزان برداشت برنج در استان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن افزایش پیدا کند.

حسن خیریانپور ادامه داد: برای زراعت به‌ویژه در بخش برنج بحث مکانیزاسیون را پیگیر هستیم که کشت ۵۵ هزار هکتاری مکانیزاسیون را به ۱۰۰ هزار هکتار ارتقاء پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه اصلاح بذر را جزو برنامه کاری خود داریم، افزود: پایانه‌های بسته‌بندی برنج، بسته‌بندی و سورتینگ و نگهداری و صادرات از برنامه‌های مهم استان در حوزه زراعت است.

خیریانپور درباره اینکه برای تکمیل زنجیره مکانیزاسیون چه میزان تسهیلات در نظر گرفته شد، گفت: از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه، تسهیلات مناسبی لحاظ شد و در فروردین ماه امسال برای خرید ۳۰۰ فقره نشاکار معادل ۱۵ میلیارد تومان تهسیلات در اخیتار متقاضیان قرار داده شد تا میزان ضریب کشت مکانیزاسیون از ۵۵ هزار هکتار به ۱۰۰ هزار هکتار افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در ادامه با بیان اینکه امسال وضعیت اراضی شالیزاری از لحاظ منابع آبی و تولید بسیار مطلوب است،گفت: پیش‌بینی افزایش تولید از یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن به یک میلیون و۵۰۰ هزار تن را داشتیم که تحقق پیدا خواهد کرد.

عزیزاله شهیدی‌فر با اشاره به اینکه بیش از ۹۵ درصد معادل ۲۰۰ هزار هکتار برداشت برنج در اراضی شالیزاری به صورت مکانیزه است، ادامه داد: سال‌های زیادی نشاکاری برنج در سطح ۵۵ هزار هکتار بود و ارتقایی نداشت اما در سال جهش تولید این عدد به ۱۰۰ هزار هکتار افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: امسال نشاء مکانیزه رشد ۶۰ درصدی داشته است که نشان می‌دهد کشاورزان برای جلوگیری از صعوبت کار به دنبال مکانیزه کردن در اراضی کشاورزی خود هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: منابع آبی خوبی امسال داریم و شرایط برای کشت دوم مناسب است و پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۰۰ هزار هکتار از مزارع استان به کشت مجدد و رتون برسد.

 /۸۶۰۳۵/ج/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.