پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

در دل این خاک اسکناس سبز می‌شود + عکس و فیلم

0

خبرگزاری فارس مازندران-کوثر قیصری| اهالی روستای‌ «الله چال» نان خود را از دل گلدان‌های کوچک و بزرگ به دست می‌آورند. چیزی در حدود ۳۰۰ هزار اصله گل و گیاه، دست رنج سالانه گلخانه‌دارهای الله‌چالی است. آنها می‌گویند خاک این گلخانه‌ها آنقدر برایشان برکت داشته که از ۲۰۰ متر گلخانه و گلخانه داری سود بیشتری برای‌شان می‌روید تا یک هکتار شالیزار و شالیکاری.

خاکی که کیمیاست

به بخش لاله‌آباد شهرستان بابل که می‌رسیم، تابلوی سفید رنگی در گوشه خیابان که پایه‌های آن در دشت طلایی برنج کاشته شده است، ما را به سمت روستای الله‌چال هدایت می‌کند. این روستا طبق سرشماری سال ۹۵ بیش از هزار نفر جمعیت دارد. جمعیتی که حالا با احداث گلخانه‌های کوچک و بزرگ، رنگ سبز حیات و سرزندگی را به روستا بخشیده‌اند.

چال‌‌نژاد دهیار روستای الله‌چال که راهنمای ما برای بازدید از گلخانه‌ها می‌شود، می‌گوید: سال ۱۳۹۹ درست در بحبوحه همه‌گیری کرونا بود که الله‌چال در طرح هر روستا یک محصول به عنوان پایلوت گلخانه انتخاب شد و اهالی هم استقبال خوبی از آن به عمل آوردند.

جوانان چسبیدند به کیمیاگری

او ادامه می‌دهد: به طوری که تعدادی از جوانان الله‌چالی که برای کار به کلان شهرها رفته بودند به روستا برگشتند و خیلی‌ها هم که قصد مهاجرت به استان‌های دیگر را داشتند، چسبیدند به همین خاک و آب که هر آنچه در دلش بکاری را کیمیا می‌کند.

آوای خوشی از دل خاک 

دهیار‌ الله‌چال ادامه می‌دهد: طبق گفته خود اهالی درآمدی که در این چند سال از ۲۰۰ متر گلخانه بدست آورده‌اند با در آمد یک هکتار زمین شالیزاری برابری می‌کند. تا چشم کار می‌کند گل است و گلدان. گلدان‌هایی که در دل گرمای تابستان، به موسیقی روییدن، گوش می‌دهند. آوای خوشی که نت‌هایش از دل خاک گلخانه‌ها نواخته می‌شود و در زندگی قریب به ۹۰ نفر از اهالی روستا پیچیده است.

اسکناس‌های سبز می‌چینند 

خانم نعمت‌زاده به گفته دهیار روستا، یکی از باانگیزه‌ترین و پرتلاش‌ترین گلخانه‌دارهای الله‌چالی است. سری به گلخانه او می‌زنیم. زنی میانسال همراه پسر بیست‌واندی ساله‌اش مشغول آب دادن پای جوانه‌ها هستند. گرم و صمیمی با لبخندی که تا پایان مصاحبه هم از چهره‌اش نیفتاد، به سمت ما آمد. زنی که شوخی و خنده را هم چاشنی داستان دردها و مشقت‌های زندگی‌اش می‌کند. مشقت‌هایی که حتی اگر نگوید، چین و چروک دست‌هایش آنها را روایت می‌کند.

می‌گوید؛ ۵۰ سال سن دارم و حدود ۳۰ سال است که ازدواج کردم. دو پسر دارم. ۲۹ ساله و ۲۴ ساله. همانطور که می‌بینید پسر بزرگترم پا به پای من در این گلخانه کار می‌کند.

خانم نعمت‌زاده با همان لحن شوخ و شیرینش ادامه می‌دهد: در سال قریب به ۲۰۰ میلیون تومان در آمد دارم اما در کنار من و پسرم، دو کارگر دیگر هم از دل گلدان‌های زامیفولیا بلک، بابا آدم، پتوس منجولا و دیفن باخیای این گلخانه، اسکناس‌های سبز می‌چینند و چرخ زندگی را می‌چرخانند.

 

او می‌گوید: برای راه‌انداختن این گلخانه ۴۰۰ متری ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید دریافت کردیم که در این دو سه سال بخش زیادی از اقساط آن را پرداخت کردیم اما اگر باز هم هوای‌مان را داشته باشند قطعا رونق کسب و کار ما هم ادامه‌دار خواهد شد.

نیشابور، تهران، گرگان و مشهد مشتریان پر و پا قرص

عطر گل و گیاه این گلخانه‌ها به مشام مردم شهرها و استان‌های دیگر هم رسیده است. به گفته خانم نعمت‌زاده گلفروش‌هایی از نیشابور، تهران، گرگان و مشهد از مشتریان پر و پا قرص محصولات الله‌چال هستند. چند کوچه پایین‌تر از گلخانه خانم نعمت‌زاده، گلخانه آقای حیدرنژاد شفیعی است که همراه با همسرش جوانه‌های امید را در آن پرورش می‌دهند.

روستایی که راسته گلفروش‌ها تبدیل شد

متولد سال ۷۲ است و فارغ التحصیل مهندسی عمران. کمی بالاتر از گلخانه هزار متری او، مادر و پدرش هم گلخانه‌ای راه انداخته‌اند. آقای شفیعی می‌گوید: برای راه‌انداختن هر کدام از این گلخانه‌ها از صندوق کار آفرینی امید ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده‌ایم.

او در کنار زامیفولیا و دیفن باخیا، آگلونما برفی، آگلونما سفید، لیراتا و کروتون هم پرورش می‌دهد. او می‌گوید؛ از یک فضای نسبتا کوچک می‌توان درآمد قابل توجهی به‌دست آورد و زیر سقف همین گلخانه چیزی در حدود ۱۲ هزار اصله گل و گیاه در سال به خانه‌های مردم می‌فرستم.

وی ادامه می‌دهد: از خوبی‌های طرح هر روستا یک محصول این است که مثلا وقتی می‌خواهی در بابل طلا بخری سمت راسته طلا فروش‌ها می‌روی یا لباس را از راسته لباس فروش‌ها می‌خری. «الله‌چال» هم تبدیل به راسته گلفروش‌ها شده است و همین باعث شده مشتری‌ها تنوع و قیمت گل‌ها را راحت‌تر بررسی و مقایسه کنند و در زمان کمتری خرید آسان‌تری را تجربه کنند.

آقای عمرانی از مشتری‌های ثابت گلخانه‌دارهای الله‌چالی است که سال‌هاست در مشهد، مغازه گلفروشی نسبتا بزرگی دارد. در تماس تلفنی کوتاهی که برای مصاحبه با او برقرار می‌کنم از دلیل محبوبیت گلخانه‌های الله‌چال می‌پرسم. او می‌گوید: از طریق صفحه‌های اینترنتی با گلخانه‌های اینجا آشنا شدم. گل‌های این گلخانه‌ها هم تنوع بالایی دارند و هم قیمت مناسب. برای همین هربار از گلخانه‌های این روستا برای مغازه‌ام خرید می‌کنم.

بازار گرم این گلخانه‌ها امید دوباره‌ای به اهالی این روستا بخشیده است. امیدی که با حمایت صندوق کارآفرینی امید در خاک این روستا جوانه زده است.

بیکاری رنگ می‌بازد

رضانیا مدیر صندوق کارآفرینی امید بابل اظهار کرد: تاکنون ۵۸ فقره تسهیلات به گلخانه‌دارهای الله‌چالی پرداخت شد که مجموع آنها چیزی در حدود ۶۰ میلیارد ریال است.

او در خصوص شرایط پرداخت تسهیلات اشتغالزایی گفت: اهالی پس از دریافت مجوز گلخانه همراه با سند زمین به صندوق کارآفرینی مراجعه و تسهیلات خود را دریافت کردند.

وی ادامه داد: خاک این گلخانه‌ها آنقدر برای مردم این روستا پربرکت بوده که گلخانه‌دارهای متعهد هیچ مشکلی در پرداخت اقساط وام‌های اشتغالزایی خود نداشتند.

مدیر صندوق کارآفرینی امید بابل گفت: به محض آمدن بودجه، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی به داوطلبان روستای الله‌چال و دیگر روستاهای شهرستان بابل ادامه خواهد داشت تا بیکاری به طور کامل از این شهر رنگ ببازد.

به گزارش فارس، تاکنون ۶۰ گلخانه در این روستا احداث شده و ۱۰ گلخانه‌دار دیگر هم در حال طی کردن مراحل دریافت مجوز و تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید هستند تا مساحت امید را در این روستا وسعت ببخشند.

پایان پیام/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.