پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خشکیدگی نیمی از شمشادستان‌های منابع طبیعی منطقه ساری

0
پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: وطن دوست معاون اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ماندران – ساری با بیان اینکه سطح شمشادستان‌های مازندران منطقه ساری ۷ هزار و ۵۰۰ هکتار است که حدود سه هزار و ۵۰۰ هکتار به طور کامل بر اثر آقت شب پره شمشاد و سوختگی بلایت خشک شده است.

وی افزود: اداره کل منابع طبیعی مازندران برای جلوگیری از پیشروی این آفت اقدام به محلو پاشی غیر شیمیایی در هزار هکتار از شمشادستان استان کرده است.

معاون اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ماندران – ساری گفت: گفت: برنامه امسال هم برای کنترل آفت شب پره شمشاد حفظ مناطق سرسبز استان بخصوص منطقه سنگده ساری است که حدود ۴۰ هکتار آن از هجوم این آفت در امان مانده است.

وطن دوست افزود: اواخر اسفندماه پارسال پیمانکار انتخاب شد و شروع به محلول پاشی شیمیایی در چند مرحله در این محوطه کرده است هم اکنون فنس کشی این فضا انجام شده است تا برای تکثیر و قلمه زدن شمشاد از این ذخیره گاه بهره‌مند شویم.

وی با بیان اینکه این آفت که بومی کشور‌های شرق آسیا از جمله چین، ژاپن، تایوان و هند است، گفت: سرعت پراکنش این آفت طوری است که در مدت ۱۰ سال کل رویشگاه‌های شمشادستان‌های اروپایی از جمله انگلیس، فرانسه، بلژیک و آلمان را آلوده کرده است.

۱۶ هزار هکتار از شمشادستان‌های مازندران گرفتار آفت شب پره هستند و حدود ۷۰ درصد از مساحت جنگل‌های پوشیده از درختان شمشاد هم خشک شدند.

شمشاد از ۲۰ تا ۴۰۰ متر از سطح دریا و حتی تا ۱۲۰۰ متر رشد می‌کند و قدمتی بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ متر دارد. این گیاه دارای گونه هایی، چون شمشاد خزری، کوله خاس و طلایی است.
بر اساس مطالعات به‌عمل آمده عامل آفت شب‌پره شمشاد گونه‌ای پروانه با نام علمی Cydalima perspectalis است که به‌صورت طبیعی در شرق آسیا زندگی می‌کند و از نیمه دوم خرداد‌ماه سال ۹۵ در مناطقی از غرب استان مازندران و به‌ویژه در نمک‌آبرود و پارک جنگلی بنفشه چالوس، جنگل سی‌سنگان در نوشهر و جنگل‌های سی‌سرا و متل‌قو را نیز در بر گرفت.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.