پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

فارس من|پایان مرحله نخست کانون‌کوبی لاروهای شب‌پره در ساری

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، «سرنوشت نامعلوم شمشادهای آفت‌زده در جنگل‌های مازندران» سؤالی بوده که مخاطبان این رسانه در سامانه فارس من خواستار پیگیری آن شدند که در توضیح این سوژه عنوان کردند؛ آفت شب‌پره شمشاد طی سال‌های اخیر جنگل‌های شمال را هدف قرار داده است که امسال نیز این آفت به مناطق ساری، سوادکوه، بهشهر و ارتفاعات زیر هزار متر از سطح دریا را به شدت خسارت زد که پیش‌بینی منابع طبیعی مازندران بر این بوده این آفت رویشگاه‌های بالای ارتفاع هزار متر را آلوده خواهد کرد و نهایتاً شمشادها را به شدت خسارت زده و نابود خواهد کرد.

 

سم‌پاشی مناطق مختلف با ترکیبات میکروبی و گیاهی از جمله روغن چریش، بینووان و ترکیب میکروبی b.t در سطح محدود براساس اعتبار محدود اداره‌کل انجام شد ولی با توجه به اینکه این آفت چهار تا پنج نسل دارد، باید سم‌پاشی نیز طی چهار یا پنج بار تکرار شود که باتوجه به مشکلات اعتباری به فراموشی سپرده شده و این آفت است در جنگل‌های مازندران جولان می‌دهد و اگر دیر بجنبیم می بینیم که دیگر خبری از سرسبزی در جنگل‌ها نیست.

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: وسعت ۷ هزار و ۵۰۰ هکتاری شمشاد در جنگل‌های مازندران به ۱۰۰ هکتار در سنگده و بهشهر خلاصه شده که تلاش بر این است ۴۰ هکتار شمشاد منطقه دودانگه در حد لکه سبز با انجام عملیات محلول‌پاشی باقی بماند.

 

امین وطن‌دوست افزود: در این زمینه بحث محلول‌پاشی کانون‌کوبی لاروهای شب پره شمشاد که در سال گذشته در ۴۰ هکتار از جنگل سنگده ساری انجام شده بود امسال نیز در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه مرحله نخست کانون‌کوبی لاروهای شب‌پره شمشاد اواخر فروردین ماه امسال به اتمام رسید، اضافه کرد: مرحله دوم این عملیات خرداد ماه و مرحله سوم نیز شهریور ماه امسال خواهد بود.

 

کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری با اعلام اینکه بیش از ۹۰ درصد شمشادهای سطح استان خشک شدند، افزود: ممکن است با آمدن بهار شمشاد جوانه بزند و سبز باشد ولی با فعالیت دوباره لاروها شب‌پره خشکیده خواهند شد.

وطن‌دوست به مشکلات اعتباری برای حفظ عرصه رویشگاه‌های شمشادهای سطح مازندران اشاره کرد و گفت: در برخی از مناطق طبیعت استان و حتی آرامگاه‌های روستایی شاهد شمشادهای سبز هستیم  که آلوده بوده که لازم است دهیاری‌ها با محلول‌پاشی این آفت را در عرصه از بین ببرند.

 

به گزارش فارس، جنگل‌های مازندران از سال ۹۵ درگیر آفت شب‌پره شمشاد شد که طی این مدت سطح رویشگاه‌های شمشاد از ۷هزار و ۵۰۰ هکتار به ۱۰۰ هکتار رسیده است.

 /86034/ج

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.