پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

خانه‌هایی که قرارگاه جهادی شد

0

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- سمیه اسماعیل زاده: در روزهای جولان کووید ۱۹، در هر شهر و دیاری عده‌ای با اندیشه خیرخواهانه، دواطلبانه دور هم جمع شده‌اند تا گوشه‌ای از کارهای بر زمین ماده را بر دوش کشند و همدلانه به هم یاری رسانند. اما اندیشه اینکه این اقدامات تا کجا مفید واقع می‌شوند و از منظر علمی، بهداشتی و کارشناسی صحیح هستند سوالی است که شاید ذهن عده‌ای را درگیر کرده باشد.

شاید هجمه بر عدم کیفیت ماسک‌های تولیدی مردمی در فضای مجازی زیاد باشد، اما کم نیستند گروه‌های مردمی و جهادی که نه تنها از دل و جان برای کمک به همنوع خود تلاش می‌کنند که با رعایت موازین علمی و بهداشتی توصیه شده از سوی کارشناسان سعی دارند تا این تلاش‌های داوطلبانه اثرگذار باشد و در این راه شاید برای یک تأیید، بارها و بارها به مراکز بهداشت مراجعه کنند اما این رفت‌وبرگشت‌ها آنها را خسته و زده نمی‌کند، چرا که اولویت این گروه‌ها نه قرار گرفتن بر سر زبان‌ها که کمک مؤثر به مردم است. گذر دو ماه، وجود این گروه‌ها را برای عده‌ای عادی کرده است اما موجب نشده تا آنها از تلاش دست بکشند.

مسئول قرارگاه جهادی و مردمی ام‌البنین، در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه هدف ما انجام کار جهادی با رعایت موارد تخصصی و علمی بود و ماسک تولیدی ما، طبق گفته رئیس بهداشت سوادکوه مورد تأیید دانشگاه علوم پزشکی مازندران قرار گرفته و مواد ضدعفونی تهیه شده نیز طبق استانداردهای وزارت بهداشت است، افزود: از ابتدا با اداره بهداشت شهرستان هماهنگ بوده‌ایم و هنگامی که در صدد تهیه ماسک برآمدیم، پارچه تهیه شده را برای تأیید به اداره بهداشت بردیم اما پارچه اولیه رد شد و پس از بررسی‌های بسیار به ما توصیه کردند تا از پارچه بدون تار و پود یا همان اسپان‌باند استفاده کنیم.

توسل به حضرت ام‌البنین

حجت‌الاسلام محسن قبادیان با بیان تلاش‌های بسیار برای یافتن این نوع پارچه، گفت: برای تهیه پارچه به هر دری زدیم و تا دوبی و آلمان لینک شدیم تا بتوانیم پارچه مورد نظر را تهیه کنیم؛ هرچند پارچه بود اما در آن شرایط امکان وارد کردن به کشور وجود نداشت و در آن شرایط اضطرار و نیاز جامعه به حضرت ام البنین توسل کردم و بسیار ناگهانی متوجه شدیم که این پارچه در یکی از پارچه‌فروشی‌های شهر موجود است. فروشنده بسیار پیش از اینها، بدون اینکه بداند چه نوع پارچه است آن را به‌عنوان لایی خریداری کرده بود.

قبادیان با اشاره به اینکه پول خریداری پارچه ۵ هزار ماسک از سوی مردم همین شهر با گلریزان مجازی انجام شد، گفت: سعی کردیم در این شرایط کرونایی و تبعات اقتصادی آن، موارد مورد نیاز را از داخل شهرستان تهیه کنیم تا این پول دوباره از طریقی دیگر به دست خود مردم برسد.

سعی کردیم در این شرایط کرونایی و تبعات اقتصادی آن، موارد مورد نیاز را از داخل شهرستان تهیه کنیم تا این پول دوباره از طریقی دیگر به دست خود مردم برسد

وی با اشاره به افزایش جنس تقلبی در بازار که متانول را به جای اتانول به مردم می‌دهند، افزود: تنها انجام یک کار سریع مهم نیست بلکه علمی و بهداشتی بودن و عدم آسیب به افراد باعث شد تا هم خودمان در تهیه مواد ضدعفونی دقت به خرج دهیم و هم اینکه پیش از تهیه نهایی با هماهنگی اداره بهداشت و پس از تأیید برند، اقدام به تهیه آن کنیم.

وی با بیان اینکه با درخواست افراد برای ضدعفونی و مراقبت از بیماران کرونایی به خانه افراد متقاضی می‌رویم، گفت: اداره بهداشت لیست را به ما داده و ما با آنها هماهنگ می‌شویم و با لباس محافظ برای ضدعفونی می‌رویم و پس از انجام کار، کاملاً گان مخصوص و دستگاه ضدعفونی‌کننده را ضدعفونی می‌کنیم و سپس به خانه بعدی برای ضدعفونی می‌رویم.

قبادیان با بیان اینکه تاکنون یک هزار و ۵۰۰ بسته بهداشتی بین مردم شهرستان توزیع شد، افزود: مرحله اول بین ۱۶۰ خانوار بی‌بضاعت و در مراحل بعدی بین مغازه‌های شهر که طبق مجوز صمت برای ارائه خدمات مجاز به کار کردن بودند، ناوگان حمل‌ونقل شهری، خانواده‌های کرونایی شهر زیرآب، دامداران منطقه و خانواده‌های دارای بیماران زمینه‌ای متقاضی تحویل داده شد.

نظارت بر تولید ماسک‌های قرارگاه

رضا راز، کارشناس بهداشت و محیط شبکه بهداشت و درمان شهرستان سوادکوه، در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به استانداردهای ابلاغی و جنس خاص ماسک، گفت: ماسک‌های دارای بافت به دلیل حرکت سوزن‌های دستگاه بافنده برای ویروس کارایی ندارند و در تهیه ماسک باید پارچه‌های غیربافت یا همان نانو یا اسپان‌باند باشد و ماسک‌های استاندارد کارخانه‌ای مورد تأیید بهداشت معمولاً دو تا سه لایه از این پارچه است که قدرت کنترل ویروس را دارند.

وی در رابطه با روند انتخاب متریال تهیه ماسک توسط گروه جهادی مردمی ام‌البنین گفت: ابتدا آنها پارچه‌های خود را ارائه کردند که توسط ما رد شد و سپس با بررسی و مشاوره با اساتید حرفه‌ای بهداشت صنعتی در زمینه تهیه ماسک، نهایتاً پارچه اسپان‌باند پیشنهاد شد که این پارچه دقیقاً همان پارچه‌ای است که در تهیه ماسک‌های n95 استفاده می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه در ماسک تولیدی این گروه جهادی، در لایه وسط از پارچه اسپان‌باند و برای محافظت و تقویت لایه داخلی، دو لایه بیرونی از پارچه ترگال استفاده شد، خاطرنشان کرد: مصرف استفاده این ماسک برای افراد عادی و نه کادر درمان است و این ماسک برای مصارف عمومی و روزانه افراد همچون خرید در بازار کفایت می‌کند.

وی با اعلام اینکه ماسک‌های تولیدی این قرارگاه جهادی پس از دوخت با دستگاه اتوکلاو استریل می‌شوند، افزود: حتی پس از استریل و برای اطمینان بیشتر، در موقع توزیع توسط این گروه جهادی، آن‌ها به خانوار توصیه می‌کنند که ماسک را با شوینده معمولی شسته و خشک و سپس استفاده کنند تا اگر حتی یک سر سوزن احتمال آلودگی باشد، رفع شود.

راز با تأکید بر اینکه طبق استاندارد همه ماسک‌ها باید یکبار مصرف باشند، با اشاره به شرایط اضطرار جامعه و همچنین استفاده از دو لایه پارچه ترگال برای حفاظت از لایه اسپان‌باند داخلی در این ماسک، آن را قابل شستشو دانست و گفت: افراد تا حداکثر یک ماه یا تا پنج بار شستشو می‌توانند از این ماسک استفاده کنند اما بعد از آن احتمالاً اسپان‌باند وسط ماسک خاصیت محافظ بودن خود را از دست می‌دهد.

راز با بیان اینکه ماسک‌های معمولی پارچه‌ای تریکویی سیاه که در حال حاضر در بسیاری از سوپرمارکتها استفاده می‌شود، مورد تأیید ما نیست، گفت: در حال حاضر، ما درگیر شناسایی افرادی هستیم که در خانه این ماسک‌های پارچه‌ای معمولی را تولید می‌کنند تا به آنها آموزش و توضیح دهیم که این ماسک‌ها را تولید نکنند و اگر قرار است ماسکی تولید کنند، کاری را انجام دهند که حداقل ۸۰ درصد کارایی داشته باشد و متریال خود را تغییر دهند.

کارشناس بهداشت محیط با بیان اینکه در روند تهیه و توزیع ماسک تولیدی گروه جهادی ام‌البنین زیرآب نظارت ما وجود دارد و متریال آن می‌تواند ویروس را کنترل کند، خاطرنشان کرد: اما به‌طور عام این ماسک‌ها در دوران اضطرار تولید شده و کاربرد دارند و با خروج از شرایط اضطرار، کم کم باید از ماسک‌های استاندارد سه لایه کارخانه‌ای که سازمان دارو غذا بر آنها نظارت دارد، استفاده شود.

اما به‌طور عام این ماسک‌ها در دوران اضطرار تولید شده و کاربرد دارند و با خروج از شرایط اضطرار، کم کم باید از ماسک‌های استاندارد سه لایه کارخانه‌ای که سازمان دارو غذا بر آنها نظارت دارد، استفاده شود

وی همچنین در مورد مواد ضدعفونی‌کننده دست و سطوح که این گروه جهادی به رایگان میان مردم تقسیم می‌کند، گفت: این گروه پیش از تهیه این مواد، ابتدا با ما هماهنگ کرده تا برند تهیه شده مورد تأیید باشد و ما نیز از طریق معاونت دارو غذای علوم پزشکی دانشگاه مازندران استعلام کرده و پس از تأیید آنها به اعلام می‌کنیم که مجاز به تهیه هستند و در غیر این صورت، به سراغ تهیه برند دیگری بروند.

این مسئول یکی از خدمات شایسته توجه این گروه را، رساندن بسته‌های بهداشتی و یا تهیه دارو برای افراد سالمند یا در گروه خطر در شهر و روستا عنوان کرد و گفت: در شهرستان نزدیک به ۱۰۰ رصد افراد غربالگری و تمام افراد مشکوک شناسایی شده‌اند و اگر دوستان می‌خواهند اقدامی انجام دهند، آموزش‌های لازم را به آنها می‌دهیم و در موارد تحویل بسته یا ضدعفونی خانه افراد مشکوک، این افراد لباس محافظ پوشیده و موارد اعلامی را بیشتر رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، دو ماه است که سراسر کشور درگیر کرونا است و در تمام این مدت، عده‌ای داوطلبانه و بی چشمداشت تلاش می‌کنند و این زمان طولانی هم آنها را از یاری همنوع منصرف نکرده است. زمانی تولید و توزیع ماسک و در جایی دگر، مراقبت از بیماران کرونایی در قرنطینه خانگی، ضدعفونی معابر و حالا این روزها کمک به رزق مردمی که معیشت آنها آسیب دیده و تمام این موارد بیانگر این است که کم نیستند گروه‌هایی با رصد دقیق جامعه نیازسنجی کرده و در این مسیر برای اثرگذاری بیشتر موارد کارشناسی را نیز لحاظ می‌کنند.

کد خبر 4913495
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.