پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

دودانگه، چهاردانگه در صنعت گردشگری بسیار جذاب هستند اما شهر ساری نه!

مناطق دودانگه، چهاردانگه و کیاسر در صنعت گردشگری بسیار جذاب هستند اما شهر ساری در این تقسیم‌بندی‌ها جایی ندارد.

1

 

با اینکه گفته می‌شود ساری یکی از برترین شهرهای گردشگری در سال جاری در محدوده شمالی کشور انتخاب شده است اما به گفته فعالان گردشگری این شهر در فهرست مقاصد گردشگری قرار نداشته و هیچ توری به مقصد ساری برگزار نمی‌شود.

 

شاید یکی از دلایل آن معرفی نشدن جاذبه‌های گردشگری این شهر باشد، ممکن است دلیل دیگر آن نبود برنامه، سرمایه‌گذاری و ساماندهی جاذبه‌های اطراف ساری باشد، به طوری که اکنون جاذبه‌های اطراف ساری از خود ساری به کلی مجزا است و حتی بازدیدکنندگان از این جاذبه‌ها به منظور اقامت نیز ساری را انتخاب نمی‌کنند! نبود زیرساخت‌های لازم در ساری، گران بودن هزینه اقامت در آن و نبود خدمات گردشگری با کیفیت مطلوب نیز می‌تواند از دلایل عقب ماندن مرکز استانی که یکی از گردشگرپذیرترین استان‌های کشور به شمار می‌رود باشد. تورهای بسیاری به مقصد مناطق گردشگری و طبیعی چهاردانگه برگزار می‌شوند و جاذبه‌های طبیعی اطراف ساری طرفداران بسیاری دارند اما هیچ توری به مقصد ساری وجود ندارد. روش‌های مختلفی در برگزاری تورها و اقامت مسافران در نظر گرفته می‌شوند که یکی از آنها کمپینگ یا همان چادرزنی است. روش دیگر استفاده از خانه مسافرها و خانه‌های روستایی و کلبه‌های جنگلی است. بنابراین نیازی به اقامت در شهر بزرگی همچون ساری احساس نمی‌شود. اینکه ساری از جاذبه‌های اطراف خود جدا شده، نتیجه بی‌توجهی‌های بسیار در طول زمان است. قیمت بلیت هواپیما از تهران به ساری از ۱۰۰هزار تومان تا ۲۷۰هزار تومان متغیر است. هزینه بلیت اتوبوس از تهران به ساری نیز از ۳۵هزار تومان تا ۲۰۰هزار تومان متغیر است. تنها ۲ هتل ۴ ستاره در ساری وجود دارد. هزینه اقامت در هتل‌های ساری نیز از ۸۵هزار تومان تا ۳۵۰هزار تومان متغیر است، هزینه صبحانه از ۵ تا ۱۰هزار تومان است. گفتنی است بیشتر هتل‌های ساری رستوران ندارند.

 

شهر برتر گردشگری هیچ توری ندارد

شهری که به گفته مدیران گردشگری استان مازندران یکی از ۷ شهر برتر گردشگری در این استان است، جایگاهی در تورهای آژانس‌های گردشگری و دفاتر مسافرتی تهران ندارد!

 

دلاور بزرگ‌نیا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مازندران به صمت می‌گوید: جنوب ساری به بهترین مناطق جنگلی و ییلاقی نظیر مناطق  چهاردانگه و دودانگه می‌رسد و از شمال نیز به دریا منتهی می‌شود. او می‌افزاید: سد شهید رجایی که بزرگترین سد استان مازندران است همچنین کل محور رودخانه تچن به دریای مازندران منتهی می‌شود. در این شهر واقع شده‌اند ساری دارای بافت تاریخی است، به‌عنوان نمونه مجموعه شهر دوره شاه عباسی فرح‌آباد در ساری واقع شده است. این شهر ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه گردشگری تاریخی، گردشگری طبیعی و گردشگری دریایی دارد و در صنعت گردشگری دارای گردشگری ترکیبی است. بزرگ‌نیا عنوان می‌کند: گردشگری ساحلی در ساری به خوبی می‌تواند توسعه یابد و ظرفیت رشد دارد. ساحل رودخانه تچن در نزدیکی شهر باستانی فرح آباد واقع شده و بسیاری از بناهای تاریخی ساری در کنار رودخانه تچن واقع شده‌اند که همین امر جذابیت آنها را دوچندان می‌کند.

 

او اضافه می‌کند: جنگل‌ها و ییلاق‌های بسیار زیبایی نیز در جنوب ساری وجود دارند؛ باغ‌های سیب، فضای کوهستانی و هوای خنک و اقلیم نیمه‌جنوبی استان البرز از جاذبه‌های دیدنی جنوب ساری هستند. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مازندران درباره زیرساخت‌های گردشگری ساری اظهار می‌کند: ساری دارای ۳ هتل ۴ ستاره، ۲ هتل ۳ ستاره با فضاهای اقامتی ساحلی در حوزه ۱۲ کیلومتر نوار ساحلی فرح آباد است و در طول سال هیچ مشکل اقامتی در ساری وجود ندارد. به گفته وی؛ در سال جاری ساری به عنوان یکی از ۷ شهر برتر گردشگری در استان مازندران برگزیده شد. همچنین شهرداری ساری چند سالی است که تورهای رایگان روزانه ساری را برگزار می‌کند.

 

سهم اندک ساری

ساری سهم اندکی از هتل‌ها و مسافرخانه‌های استان مازندران دارد و به نظر می‌رسد که این شهر چندان مورد توجه سرمایه‌داران قرار نگرفته است. به‌ویژه هتل‌های مطلوب در این شهر بسیار کم هستند. جمشید سلطان‌مرادی، رییس جامعه هتلداران استان مازندران به صمت می‌گوید: بیش از ۳۰۰ هتل و ۴۲۰ هتل آپارتمان در استان مازندران وجود دارند که از این میان، ۲ هتل ۴ ستاره و ۸ هتل دیگر در ساری واقع شده‌اند. او می‌افزاید: هزینه اقامت در هتل‌های ساری به کیفیت این هتل‌ها بستگی دارد. بیشترین قیمت اقامت در هتل‌های ساری، شبی ۳۵۰هزار تومان است. به طور کلی قیمت از ۸۵هزار تومان تا ۳۵۰هزار تومان متغیر است. سلطان مرادی عنوان می‌کند: بیشتر هتل‌ها رستوران ندارند و برای صبحانه نیز هزینه‌ای جداگانه اخذ می‌شود. نرخ صبحانه از ۵ هزار تومان تا ۱۰هزار تومان متغیر است. در جاده‌های منتهی به ساری هتل‌ها و اماکن اقامتی بین راهی وجود ندارند. به گفته وی، چادر زدن در هر مکانی به منزله تعرض به حریم خصوصی اشخاص است. سلطان مرادی همچنین عقیده دارد که بر خانه مسافرها هیچ گونه نظارتی وجود ندارد و اقامت در آنها از هتل‌ها گران‌تر است.

 

نبود زیرساخت‌های لازم در ساری

مدیران ساری جاذبه‌های گردشگری بسیاری را برای اطراف ساری برمی‌شمرند که از دید فعالان گردشگری هیچ یک از اینها بخشی از ساری به شمار نمی‌روند. گردشگران می‌توانند ضمن بازدید از چشمه باداب سورت، دریاچه الندان و دیگر جاذبه‌های طبیعی اطراف ساری، در اقتصاد و درآمدزایی ساری نیز سهمی داشته باشند که به نظر می‌رسد به این امر چندان توجه نشده است.

 

اسماعیل هادی‌نژاد، مدیرکل اداره صنعت، معدن و تجارت ساری به صمت می‌گوید: مازندران استانی گردشگرپذیر است که در صنعت گردشگری جاذبه‌های بسیاری دارد. یکی از فازهای توسعه‌ای استان گردشگری است. او می‌افزاید: جنگل‌ها، سواحل و مناطق زیبای طبیعی این استان جذابیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری دارند. ساری نیز که یکی از شهرهای استان مازندران به شمار می‌رود از جذابیت‌های آن بی‌بهره نیست. موزه گل واردی، منطقه فرح‌آباد و چشمه باداب سورت در اطراف ساری، دریاچه الندان و چورت در اطراف ساری از جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌روند. هادی‌نژاد درباره زیرساخت‌های گردشگری ساری عنوان می‌کند: زیرساخت‌های گردشگری ساری چندان مناسب نیستند. هتل‌ها از مرغوبیت کافی برخوردار نبوده و تنها ۲ هتل ۴ ستاره در این شهر وجود دارد. اقامت در خانه مسافر نیز در میان گردشگران مرسوم شده و به صورت یک فرهنگ جای خود را میان مسافران باز کرده است، به طوری که احتمال می‌رود در آینده نزدیک خانه مسافرها جایگزین هتل‌ها شوند. او اضافه می‌کند: زیرساخت‌های گردشگری ساری نیازمند سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است که با توجه به بافت‌های پراکنده گردشگری و نبود متولی خاص در این امر، نمی‌توان توفیق چندانی در این زمینه کسب کرد. به منظور تبدیل ساری به شهری فعال در صنعت گردشگری باید نهادی برای عمران ساحل ایجاد شود تا به ساماندهی سواحل این شهر بپردازد. هادی‌نژاد اظهار می‌کند: در توسعه گردشگری با توجه به آنکه مسائل فرهنگی و مذهبی در آن تاثیرگذار است در بسیاری از حوزه‌های گردشگری نمی‌توان به توفیق چندانی دست یافت. او در ادامه می‌گوید: شرایط باید به گونه‌ای تغییر یابد تا بتوانیم به جذب گردشگران خارجی بپردازیم. دوبی و امارات متحده عربی شوره‌زاری بیش نبودند اما اکنون در جذب گردشگران خارجی بسیار موفق هستند. به منظور توسعه گردشگری باید فرهنگ‌سازی شود و مسائل قومی و قبیله‌ای را از گردشگری مجزا کنیم. هادی‌نژاد می‌افزاید: تا زمانی که زیرساخت‌های لازم فراهم نشده و فرهنگ‌سازی نشود توسعه گردشگری در حد یک شعار باقی می‌ماند. به‌طور کلی در حوزه استراتژی ۳ مرحله وجود دارند، نخست تدوین برنامه‌ها که برنامه‌های بسیار خوبی تدوین می‌شوند، مرحله بعد اجرا و مرحله سوم نظارت که در اجرا و نظارت قوانین در ایران با مشکلات بسیاری مواجه هستیم. برای توسعه در گردشگری باید برنامه‌ها را به مرحله اجرا برسانیم.

 

منطقه آری، شهر خیر

ساری در فهرست فعالان گردشگری به‌عنوان یک مقصد سفر نیست اما مناطق، مکان‌های گردشگری و جاذبه‌های اطراف آن تورهای بسیاری را به خود می‌بینند. احسان کرمی، فعال گردشگری معتقد است که ساری به عنوان یک شهر گردشگری شناخته نشده و به همین دلیل هیچ توری به مقصد این شهر برگزار نمی‌شود. او به صمت می‌گوید: ساری هیچ مکان تفریحی ندارد. این شهر چیز خاصی برای ارائه ندارد اما مناطق اطراف، جنگل‌های مجاور و اطراف ساری مملو از جاذبه‌های گردشگری است. کرمی عنوان می‌کند: مناطق دودانگه، چهاردانگه و کیاسر در صنعت گردشگری بسیار جذاب هستند اما شهر ساری در این تقسیم‌بندی‌ها جایی ندارد.

 

در پایان

توجه نکردن به زیرساخت‌های مرکز استانی فعال در صنعت گردشگری موجب شده تا ساری به‌تدریج از فهرست مقاصد سفر مسافران حذف شود و اگرچه تورهای بسیاری برای جاذبه‌های اطراف آن برگزار می‌شود اما ساری سهم چندانی از درآمد آنها نداشته باشد.

 

روزنامه صمت – سرویس تجارت – شماره ۵۲۱ – صفحه ۱۷

 

1 نظر
  1. کاربر می گوید

    مثلا شهر ساری باید چه چیز داشته باشد که حایز اهمیت باشد مگر جنگل باید وسط شهر ساری باشد تا به چشم بیاید یا پارک ملل ساری کجا باید واقع میشد تا به چشم اید یک شهر را خیابان بندی ان و فضای شهر و امکانات بهداشتی و رفاهی ان را می سنجند نه مرکز تفریحات ان را __ عمده کار مهندسی ان است که جنگل و تفریحات در خارج از شهر توسعه یابد تا ترافیک شهری نصیب مردم نشود تمام مراکز تفریحی در سنگاپور چین و مالزی سهم عمده ان در خارج از شهر بنا شده است _ حال نویسنده از این مقاله چه طرفه ای خواهد بست نمیدانم _ جالب ان است که خود این منطقه که نام بردید چیز حایز اهمیتی ندارد کما اینکه امسال عید مسافران در شهر کیاسر با مشکل نان و سرویس بهداشتی مواجه بودند با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.