پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

توصیه‌های دکتر کاکویی، پزشک مرکزبهداشت کیاسر، جهت محافظت فردی در مقابل ویروس کرونا

0

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: خانم دکتر کاکویی، پزشک مرکز بهداشتی درمانی شهری کیاسر یکی از زحمتکشان عرصه بهداشتی و درمانی منطقه به مناسبت شیوع ویروس کرونا در ایران و به خصوص مازندران مطلبی را جهت آگاهی مردم نوشته و در اختیار پایگاه خبری چهاردانگه نیوز قرار داد. این پایگاه خبری  ضمن تقدیر و تشکر از ایشان، جهت کمک به آگاهی بخشی به جامعه  و کمک به کادر درمانی این مطالب را در چند قسمت منتشر می نماید.

بیماری کرونا ویروس جدید ( covid -19 ) که قبل از این در انسان همه گیری نداشته است، اولین بار در دسامبر ۲۰۱۹ از شهر ووهان استان هوبئی کشور چین ظهور پیدا کرده است .
علائم شایع این بیماری تب، سرفه خشک و تنگی نفس می باشد و سایر علائم این بیماری که کمتر شایع هستند شامل سردرد، احتقان و گرفتگی بینی، گلودرد، لرز، درد عضلانی و درد مفاصل، تهوع، استفراغ و اسهال است. اگرچه در تعداد زیادی از بیماران علائم بیماری خفیف است اما در برخی بیماران می‌تواند منجر به درگیری شدید ریه ها و سندرم زجر تنفسی و در نهایت مرگ شود .
انتقال این بیماری از فردی به فرد دیگر از طریق قطرات تنفسی آلوده ای که طی عطسه یا سرفه ایجاد می‌شود و همچنین تماس با سطوح آلوده و سپس تماس دست آلوده به مخاطات ( چشم، دهان و بینی ) می‌باشد . فاصله ی زمان تماس تا ظهور علائم بیماری به طور معمول بین ۲ تا ۱۴ روز و به طور متوسط حدود ۵ روز می‌باشد . الف)مهم‌ترین توصیه برای جلوگیری از انتشار و ابتلا به بیماری covid-19 شستشوی مکرر دست ها ، پوشاندن بینی و دهان با دستمال و آرنج خود به هنگام سرفه یا عطسه و پرهیز از تماس نزدیک با فرد دارای علائم بالینی است .
با توجه به نحوه ی انتقال این بیماری که از طریق قطرات آلوده و سطوح آلوده می باشد ، یادگیری نحوه ی صحیح استفاده از ماسک و شستشوی دست ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است، به طوری که بسیاری از مردم اگرچه این دو نکته را رعایت می‌کنند ولی به دلیل نحوه ی اشتباه انجام آن ها متاسفانه به این بیماری مبتلا می‌شوند‌ به همین دلیل در اینجا مختصراً به این مهم می‌پردازم.
الف) استفاده از ماسک: لازم به ذکر است که استفاده از ماسک زمانی می‌تواند موثر واقع شود که شستشوی دست ها نیز مکرراً انجام شود. قبل از استفاده از ماسک دست ها را کاملا با آب و صابون یا محلول با پایه ی الکل شستشو دهید، بینی و دهان را به طور کامل توسط ماسک بپوشانید. از دست زدن به قسمت جلویی ماسک که بسیار آلوده است جداً خودداری کنید. ماسک های معمولی باید هر ۲ ساعت تعویض شوند ، از یک ماسک به طور مکرر استفاده نکنید.
برای دورانداختن و برداشتن ماسک به قسمت جلویی ماسک دست نزنید و از قسمت بندهای ماسک و پشت ماسک آن را خارج کنید و بدون اینکه ماسک به جایی تماس پیدا کند آن را در سطل زباله بیندازید و سپس دست‌های خود را بشویید .
ب) شستشوی دست ها : شستن دست ها نخستین گامی است که در پیشگیری از بیماری های ویروسی باید رعایت شود، شاید باورش سخت باشد که راهکاری به این سادگی می‌تواند به طور موثری از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند . در موارد زیر شستشوی دست ها ضرورت دارد:
۱.قبل،حین و بعد از آماده کردن غذا
۲.قبل از خوردن غذا
۳.قبل و بعد از مراقبت فردی که دچار اسهال و استفراغ است
۴.قبل و بعد از لمس زخم روی بدن
۵.بعد از استفاده از سرویس بهداشتی
۶.بعداز عوض کردن پوشاک نوزاد
۷.قبل از تماس دست با دهان و بینی و چشم ها
۸.بعد از عطسه و سرفه کردن
۹.بعد از لمس حیوانات و یا غذا دادن به آن ها
۱۰.بعد از تماس دست با سطوح آلوده
شستشوی دست ها باید حداقل ۲۰ ثانیه زمان ببرد و تمام قسمت های دست ، بین انگشتان ، زیر ناخن ها و کف دست ها کاملا شسته شود ، ترجیحاً از آب و صابون جهت شستشوی دست‌ها استفاده کنید. اگر آب و صابون در دسترس ندارید می‌توانید از مواد ضدعفونی کننده با پایه ی الکل استفاده کنید که شامل ژل یا محلول حاوی حداقل ۶۰ درصد الکل می باشد .

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.