پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تلف شدن ۳۰۰۰ قطعه ماهی در رودخانه زردی ساری

0

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: خبر تلف شدن تعدادی قابل توجه از انواع ماهیان در رودخانه زردی در حاشیه روستای پنبه چوله ساری در آستانه فصل صید و صیادی حاشیه ساز شده است.

به گفته اهالی روستا در روزهای اخیر شاهد مرگ و تلفات دسته جمعی انواع ماهیان در رودخانه زردی حاشیه روستای پنبه چوله هستیم که موجی از نگرانی را ایجاد کرده است.

کعبه‌ای یکی از اهالی روستا در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه در رودخانه معروف به زردی در روستای پنبه چوله تعداد قابل توجهی از انواع ماهیان تلف شده است، افزود: به نظر می‌رسد سمپاشی باغات حاشیه رودخانه و انتقال سموم به آب رودخانه دلیل مرگ ماهیان باشد.

روستاییان: پای صیادان غیرمجاز و سمپاشی باغات درمیان است

وی افزود: همچنین ریختن سم باغات سبب از بین رفتن شمار قابل توجهی از انواع ماهیان از نوا سفید، کچور، چکاب و فیتواک شده است.

روستاییان منطقه خواهان توجه و اقدام عاجل متولیان امر برای رسیدگی به مسئله تلفات ماهیان شدند. در عین حال میرزاعباس صادقی رئیس اداره شیلات ساری نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه طبق پایش و بررسی کارشناسان حدود سه هزار قطعه از انواع ماهیان از جمله کپور در رودخانه زردی تلف شده است، افزود: بیشتر گونه‌های تلف شده از نوع کپور با وزن ۱.۵ کیلوگرم بوده است.

احتمال تلف شدن ماهیان توسط صیادان غیرمجاز وجود دارد، همچنین با توجه به اینکه باغات در حاشیه رودخانه وجود دارد، احتمال ورود سم به رودخانه و تلف شدن ماهی از دیگر گزینه‌ها است

وی با اظهار اینکه بررسی‌های کارشناسی در زمینه علل مرگ ماهیان ادامه دارد، یادآور شد: احتمال تلف شدن ماهیان توسط صیادان غیرمجاز وجود دارد، همچنین با توجه به اینکه باغات در حاشیه رودخانه وجود دارد، احتمال ورود سم به رودخانه و تلف شدن ماهی از دیگر گزینه‌ها است.

صادقی با عنوان اینکه سمپاشی باغات توسط کشاورزان و یا شستشوی تانکرهای سمپاش در رودخانه نیز می‌تواند از جمله دلایل مرگ و تلفات ماهیان باشد، یادآور شد: اعلام نظر قطعی در این زمینه نیازمند بررسی‌های کارشناسان خواهد بود.

وی در عین حال با بیان اینکه حوزه رودخانه مربوط محیط زیست است، یادآور شد: همکاران محیط زیست نیز در حال بررسی موضوع هستند.

در حالی سه هزار قطعه انواع ماهیان نادر خزری در مرکز استان تلف شد که همواره تلفات ماهیان در گوشه و کنار استان جزو دغدغه‌ها محسوب می‌شود. از سوی دیگر تلف شدن انواع ماهیان چند روز قبل از شروع فصل صید ماهیان استخوانی گمانه زنی‌ها مبنی بر دخالت صیادان غیرمجاز در این اقدام مذموم را پررنگ می‌کند.

صیادان مازندرانی از به صورت رسمی از ۲۰ مهرماه در کرانه خزر برای صید انواع ماهیان استخوانی روانه دریا می‌شوند.

حسن اسحاقی مدیرکل شیلات مازندران می‌گوید: بیش از چهار هزار صیاد در قالب ۵۴ تعاونی طی روزهای آینده روانه دریا برای شروع فصل صید و صیادی می‌شوند.

فصل صید ماهیان استخوانی تا ۲۰ فروردین ماه ادامه دارد و سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و نامناسب بودن شرایط جوی، میزان صید ماهیان استخوانی نسبت به سنوات قبل کاهش داشته است.

کد خبر 5035768
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.