پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تلاش می‌کنیم سطح سلامت جامعه را بهبود بخشیم

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: عالیه زمانی عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران است. وی مدتی است که سازمان مردم نهاد و خیریه همت عالی مازندران را تاسیس نموده و تاکنون فعالیت‌های گوناگونی را به ثمر رسانده است.
در این باب گفت‌و‌گویی را با این فعال اجتماعی فرهنگی ترتیب داده‌ایم که متن آن در ادامه می‌آید:

زمانی در آغاز صحبت درخصوص علت روی آوردن به فعالیت خیریه و تاسیس سمن همت عالی بیان داشت: شرایط اقتصادی، فرهنگی، جمعیتی، اقلیمی در استان ما را بر آن داشت تا با راه‌اندازی سمن با ویژگی‌های خیریه و نیکوکاری، گام‌های موثری جهت ارتقا سطح سلامت جامعه برداریم.
وی افزود: سازمان مردم نهاد خیریه همت عالی مازندران با همدلی و مشارکت فعالانه جمعی از تلاشگران عرصه سلامت، به منظور حمایت درمانی، دارویی و مراقبتی از بیماران و ارتقا سطح دانش و آگاهی و مهارت های زندگی تاسیس و راه‌اندازی شده است. داوطلبان این سمن، با هدف ترویج فرهنگ مهربانی، نوع‌دوستی و تسکین آلام جهت یاری رساندن به نیازمندان جامعه تلاش می‌نمایند.

رئیس شورای مشارکت زنان مجمع خیرین سلامت استان عنوان کرد: سمن تاکنون توانسته است در قالب اعزام ۷۹ برنامه جهادی کاروان سلامت و برگزاری بیش از ۵۰ ایستگاه سلامت در اقصی نقاط استان، با انجام بیش از ۲۵ هزار ویزیت تخصصی و فوق تخصصی و اجرای برنامه‌های آموزشی پیشگیری و کاهش بیماری‌ها و آسیب‌های اجتماعی، خدمات متنوع دندانپزشکی همراه با داروی رایگان، گام‌های موثری در راستای دستیابی به اهداف خود بردارد و در سال ۹۶ موفق به کسب عنوان سمن برتر حامی سلامت در استان شد.

این فعال فرهنگی اجتماعی ادامه داد:  تا کنون ۲۳۰ نفر به عضویت خیریه درآمده‌اند. تعداد افرادی که تا کنون در برنامه های جهادی و ایستگاههای سلامت حضور داشته اند ۱۵۰ نفر بوده است. یاوران پرتلاش همت عالی در برنامه‌های جهادی کاروان سلامت، در رشته‌های مختلف و متنوع کارشناسی پرستاری، مامایی، دارویی، کامپیوتر، تجهیزات پزشکی و تیم کامل پشتیبانی، پزشک عمومی، رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی داخلی، چشم پزشکی، انکولوژی زنان، قلب، خون و انکولوژی، جراحی عمومی، جراحی مغز و اعصاب، ارتوپدی، نورولوژیست، زنان و زایمان، درد، اعصاب و روان، غدد، پزشکی خانواده، کودکان، عفونی، شنوایی سنجی، دندانپزشک، تغذیه، روانشناسی بالینی مشارکت فعالانه دارند.

زمانی خاطر نشان کرد: ما با حضور در بخش ها و روستاها، علاوه بر ارائه‌ی خدمت‌های متنوع، پیگیری امور درمانی بیماران نظیر بستری، جراحی، اقدامات تشخیصی مثل آزمایشات، ماموگرافی، اسکن، ام آر آی، رادیوگرافی و سونوگرافی را هم از طریق اعضا و حامیان خیریه در بیمارستان‌های دانشگاهی و سایر مراکز انجام می دهیم.

رئیس هیات مدیره خیریه همت عالی مازندران عنوان کرد: ما در خیریه همت عالی با تمرکز ویژه بر اصل پیشگیری، تلاش می‌کنیم با افزایش میزان آگاهی و دانش از طریق روش‌های متنوع آموزشی، سطح سلامت جامعه را بهبود دهیم.
آموزش ما بر مبنای آگاهی بخشی در خصوص بیماری‌های شایع و فراوانی عوامل خطر در استان و مناطق مختلف شهری و روستایی، برنامه ریزی می گردد. متاسفانه زنان مازندران رتبه یک چاقی را در کشور دارند و زنان و مردان مازندرانی بیشتر از استانهای دیگر، مبتلا به دیابت، پرفشاری خون و چربی خون بالا بوده که در این میان زنان بیشتر از مردان به این بیماری‌ها و عوامل خطر مبتلا هستند. در واقع سلامت زنان در استان بیش از مردان و بیش از سایر استان‌ها در معرض خطرات جدی است که ضرورت مداخلات علمی و مدون و مستمر در سیاستگذاری های کلان سلامت را می‌طلبد به ویژه که عملا در جامعه ایرانی، زنان به حسب وظایف همسری و مادری، تعیین کننده سطح سلامت جسم و روان کودکان و نوجوانان در زمان حال و آینده می باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: امروزه بیماریهای غیر واگیر نظیر بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان، بیماری‌های دستگاه تنفس، سکته مغزی و قلبی و موارد مشابه که قابل پیشگیری و کنترل هستند، بیشتر از ۷۰ درصد علت های مرگ در کشور ماست.چاقی، قند و چربی بالا از مهم‌ترین عوامل اصلی خطر در بروز این بیماری‌هاست که متاسفانه مواردی  نظیر دیابت، پر فشاری خون چربی خون بالا از نسلی به نسل دیگر نیز منتقل می‌شود. نکته جالب توجه این است که مهم‌ترین عامل موثر در پیشگیری از بروز بیماری های غیر واگیر، تغییر و اصلاح سبک زندگی است از سفره غذایی تا نوع و میزان تحرک و فعالیت بدنی و سایر موارد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ما در خیریه همت عالی معتقدیم که سلامتی یک حق است نه یک خدمت. سازمان بهداشت جهانی با تاکید بر حق بر سلامتی به عنوان یک حق بشری، سلامت را رفاه کامل جسمی روحی روانی و اجتماعی و نه فقط نبودن بیماری یا ناتوانی تعریف کرده است. تعریفی گویا از پیوند سلامت با رفاه جوامع انسانی که هم نشانگر رفاه و حکمرانی مطلوب و هم هدف کلان اجتماعی و توسعه پایدار می باشد.

عالی افزود: به همان اندازه که حاکمیت موظف است حق سلامتی را ادا نماید و آن‌را جزو مطالبات مردم بداند و پاسخگوی ایفای حق سلامتی باشد،  علاوه بر آن و بیشتر از آن تک تک ما افراد جامعه، باید بر اساس دانش و مهارت و توانمندی خود، در احیای حق سلامت تلاش کنیم.

مدیر خیریه همت عالی مازندران اظهار داشت: امروزه پرداختن به سلامت صرفا یک خدمت حرفه‌ای پزشکی یا پیراپزشکی نیست بلکه یک سیاست اجتماعی است. اکنون شعار سازمان بهداشت جهانی از “سلامت برای همه” به “سلامت برای همه، همه برای سلامت” تغییر کرده است تا رفاه را دغدغه مشترک مردم و حاکمیت نماید که برای ساماندهی نیاز به شکل‌گیری دو جریان است. اولی بسیج همه ارکان حاکمیت برای حرکت به سوی الگویی جدید و نوین است تا “حکمرانی برای سلامت” به معنای عام متجلی شود و حاکمیت وظیفه دارد مانع سقوط افراد جامعه در موقعیت عدم رفاه گردد.
دومی ترویج “گفتمانی عمومی” است به صورت مستقیم یا توسط رسانه ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی، تا رفاه و مسائل و شیوه های تحقق آن را دغدغه مردم قرار دهد. چنین تغییر نگرشی به توسعه انسان منجر خواهد شد.

زمانی در پایان گفت‌و‌گو عنوان کرد:
با توجه به وضعیت فعلی ناچاریم با گفت‌و‌گوی اجتماعی موجبات تقویت گفتمانی را برای با بازنگری علمی در روند تدوین و اجرای سیاست‌گذاری‌های عرصه سلامت فراهم سازیم تا نهایتا حق بر سلامتی آحاد مردم ایفاد شود.

مهربانی را اگر قسمت کنیم
من یقین دارم به ماهم می رسد
آدمی گر ایستد بر بام عشق
دستهایش تا خدا هم میرسد.

منبع: مازند مجلس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.