پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تلاش مردم کیاسر برای بازگشایی اولین مدرسه دخترانه در این شهر + اسناد

0

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: دبستان دولتی کیاسر در سال 1304 شمسی تاسیس و  شیخ سیف الله یساری اولین معلم و مدیر  این دبستان بود. با توجه به شرایط فرهنگی حاکم آن زمان فرستادن دختران به مدرسه به خصوص مدارس مختلط  مورد استقبال مردم شهر کیاسر  قرار نمی گرفت. لذا تعداد کمی از دختران این فرصت را داشتند تا به مدرسه بروند و درس بخوانند.

مردم فرهنگ دوست کیاسر در صدد برآمدن تا مدرسه ای دخترانه در کیاسر دایر شود تا دختران در فضای مناسب‌تر به مدرسه بروند و درس بخوانند.

اهالی کیاسر درخواست خود را در سال 1347 برای فرح پهلوی ارسال کردند، و خواستار تخصیص معلم زن برای دانش آموزان دختر شدند  و پیگیری های انجمن  کیاسر باعث شد تا وزارت آموزش و  پرورش در تاریخ 1347/11/24 موافقت خود را مبنی بر دایر نمودن مدرسه دخترانه در کیاسر به اداره کل آموزش و پرورش مازندران اعلام نمود.

با  این حال به علت نامعلوم تا دو سال دبستان دخترانه در کیاسر دایر نشد.

بالاخره دبستان دخترانه کیاسر به عنوان دبستان سپاهی دانش یاد بود در سال تحصیلی 51- 1350 دایر شد و نریمان معتمدی شارک  معلم پایه اول و سوم و انوری معلم پایه دوم و چهارم بودند.

در تاریخ 1354/6/13 اداره آموزش و پرورش شهرستان ساری طی نامه ای به نمایندگی آموزش و پرورش  منطقه چهاردانگه با تبدیل مدرسه سپاهی دانش به دبستان عادی موفقت نمود. بعدا دبستان یاد بود به دبستان فروسی  کیاسر تغییر نام داد و همچنان به این نام در شهر کیاسر دایر و منشاء خدمات گسترده به دختران این شهر شده است.

با ازدیاد  دانش آموزان دختر و کمبود فضای آموزشی از سال تحصیلی ۷۰ -۱۳۶۹ این دبستان به دو شیفت الف و ب فردوسی تبدیل شد تا سال تحصیلی ۷۸ -۱۳۷۷ این منوال ادامه داشت.

با احداث ساختمان جدید دبستان پسرانه شهید خانگاه در محوطه این دبستان و افزایش پذیرش دانش آموز ، مدارس شهید خانگاه الف و ب و همچنین فردوسی الف و ب با هم ادغام شدند و یک شیفت دانش آموزان دختر و یک شیفت دانش آموزان پسر تحصیل   می دادند.

الان دبستان فردوسی مستقل و در مکان قبلی مدرسه راهنمایی معلمان مستقر شدند و دبیرستان متوسطه اول معلمان به مکان سابق دبستان فردوسی نقل مکان کردند.

با تلاش  مردم شهر عالم‌پرور کیاسر، الان در این شهر سه مدرسه دخترانه مشغول فعالیت می‌باشد. دبستان فردوسی، دبیرستان متوسطه اول معلمان و دبیرستان و هنرستان شبانه روزی متوسطه دوم زینبیه(س).

پژوهش: حامد خلیلی ازنی

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.