پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تردد دام بدون پلاک در مازندران ممنوع می‌شود

0

علیرضا عطایی نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : بر اساس ماده ۱۸ قانون نظام دامپزشکی کشور، وزارت جهاد کشاورزی موظف به صدور شناسنامه یا همان پلاک ۱۶ رقمی برای شناسایی دامهاست. این طرح ابتدا در مناطق مرزی اجباری شد و از ۱۵ دی ماه سال جاری  تردد دام های سبک و سنگین اعم از گاو، گاومیش، گوسفند، بز و اسب و ورود و خروجشان بدون داشتن پلاک ۱۶ رقمی در سطح استان ممنوع می شود.
وی توضیح داد : نیروی انتظامی نیز موظف شد تا دام های فاقد پلاک ۱۶ رقمی را که معمولا بر روی گوششان نصب می شود، توقیف کند و این کار نیز از نیمه دوم دی ماه سال جاری در سطح جادههای استان مازندران عملیاتی خواهد شد.
عطایی نژاد گفت : دامدارانی که قصد حمل دام را در سطح استان مازندران دارند، ۲۴ ساعت قبل از حمل  با مراجعه به نمایندگی تشکل های صنفی شامل اتحادیه دامداران ، اتحادیه دامپروی و یا نمایندگی های دامپزشکی سطح استان می توانند نسبت به دریافت پلاک ۱۶ رقمی اقدام کنند.
معاون جهادکشاورزی مازندران اظهار داشت : طرح پلاک کوبی دام های سبک و سنگین در استان مازندران شروع شد و تاکنون ۱۸ هزار راس دام سبک و ۱۰ هزار راس دام سنگین پلاک ۱۶ رقمی دریافت کردند و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری تمام دام های موجود در استان از این پلاک ها برخوردار شوند.
به گفته وی ، هر راس دام در این طرح یک شناسه و یا کد ملی ۱۶ رقمی اختصاصی دریافت خواهد کرد.
عطایی نژاد تعداد دام سبک استان را حدود ۲.۵ میلیون راس و دام های سنگین را هم ۷۰۰ هزار راس برآورد کرد.

وی مزیت اجرای این طرح ها را جلوگیری از قاچاق و  سرقت و حتی چرای دام در جنگل دانست و اظهار داشت : پلاک ۱۶ رقمی دام ها در سامانه دامپزشکی به ثبت می رسد و در آن  نژاد  دام، نام دامدار و مکان نگهداری دام ( دامداری ) نیز درج می شود.
این مسئول گفت : با اجرایی شدن کامل این طرح ، آمار دام موجود در استان نیز برای تصمیم گیری آینده دست اندرکاران این بخش تسهیل خواهد شد.
عطایی نژاد افزود : همچنین از نیمه دوم دی ماه سال جاری کشتارگاههای سطح استان مازندران نیز از کشتار دام های فاقد پلاک خودداری خواهند کرد.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.