پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بنادر ظرفیتی عظیم برای تبدیل شدن به قطب گردشگری دریایی

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، استان مازندران با دارا بودن سه بندر امیر آباد، نوشهر و فریدونکنار می تواند با برنامه ریزی و فرهنگ سازی مدون باعث ایجاد گردشگری دریایی و رونق اقتصادی در حوزه گردشگری دریایی شود؛ دیده شدن ظرفیت های خوب بنادر شمالی که از مزیت های این حوزه بوده باعث کم کردن بار ترافیکی در آینده خواهد بود و می تواند مازندران را به عنوان قطب اقتصاد گردشگری دریایی در خطه شمال کشور معرفی کند.

*گردشگری دریایی یک حوزه ناشناخته در دریا است

 نقی امیر اسماعیلی مشاور فراکسیون بنادر و دریانوردی و توسعه دریایی مجلس شورای اسلامی  در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: گردشگری دریایی یک حوزه ناشناخته در دریا است که به آن توجهی نشده یا کمتر توجه شده، ما به معنای واقعی چیزی با نام گردشگری دریایی نداریم، ما در حال حاضر تردد دریایی داریم که موضوع آن با گردشگری دریایی متفاوت است.

وی افزود: برای تبدیل تردد دریایی به گردشگری دریایی راه درازی را در پیش داریم، ظرفیت بسیار خوبی در این حوزه وجود دارد اما توجهی به آن نمی شود.

مشاور فراکسیون بنادر و دریانوردی و توسعه دریایی مجلس شورای اسلامی  خاطرنشان کرد:بی مهری به گردشگری دریایی  نتیجه این است که ارگان های مرتبط با گردشگری دریایی در این خصوص کار نکردند البته سیاست دولت، وزارت راه و به طور مشخص سازمان بنادر به عنوان مرجع فعال کردن گردشگری دریایی است.

امیر اسماعیلی گفت: با توجه به فرهنگ هر کشوری موضوع گردشگری در آن تعریف می شود، در دریای خزر با مطالعات انجام شده مثلا جزیره آشوراده یک فرصت استثنایی برای گردشگری دریای محسوب شده که با همت سازمان گردشگری و بنادر دریایی مجموعه ای در این جزیره ایجاد کنند.

کارشناس حوزه بنادر در ادامه بیان کرد: در زمینه تردد دریایی  با استفاده از بنادر می توانیم باعث کاهش بار ترافیکی شویم، علاوه براین که می توان از این ظرفیت در ایجاد فضای با نشاط برای مردم کمک کرد.

امیر اسماعیلی  تصریح کرد: می توان یک مسیر را که حدود ۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی از خلیج حسین قلی خان در شرق مازندران تا بندر آستارا در غرب دریای خزر بوده بهترین فضا برای ایجاد یک روزنه جدیدی به سمت اقتصاد گردشگری دریایی باز کرد.

*لزوم دارا بودن خطوط ریلی دریایی برای رونق اقتصاد دریایی

مشاور فراکسیون بنادر و دریانوردی و توسعه دریایی مجلس شورای اسلامی گفت: ورود سیل عظیم مردم از تهران به شمال  در ایم تعطیلات که به نوار ساحلی ما می آید تردد این همه وسیله نقلیه و ایجاد ترافیک  معضل بزرگی برای استان  است،در نتیجه ما باید یک مسیر تعریف کنیم در دریا که با شناور امکان آن وجود دارد و تقویت این خطوط ریلی دریایی فرصت جدیدی برای کشور تعریف می کند که دارای ابعاد بسیار گسترده و موجب برمات بسیار در این حوزه خواهد شد.

*رمز موفقیت مازندران در گردشگری دریایی است

کارشناس حوزه بنادر دریایی تصریح کرد: در حوزه گردشگری نوار ساحلی شمال کشور هیچ کاری صورت نگرفته و بی توجهی بسیاری انجام شده، ما ظرفیت بی نظیری در دریای خزر داریم که مورد توجه قرار نگرفته و در چند سالی اخیر فعالیت های خوبی در زمینه اقتصاد گردشگری از سوی سازمان بنادر مازندران در حال انجام است؛ رمز موفقیت ما می تواند حوزه گردشگری دریایی تعریف شود.

امیر اسماعیلی گفت: راه حل مناسب به ویژه در شمال کشور این است که ابتدا تردد دریایی را در دریا تقویت که یک راه جدید در کنار سایر ترددها، ایجاد شود .

کارشناس حوزه بنادر دریایی  خاطرنشان کرد: ایجاد گردشگری دریایی در تالاب ها ی کشور که بکر و دست نخورده باقی مانده می تواند باعث ایجاد فضای مناسب باشد.

وی افزود: ما برای ایجاد آینده ای روشن در حوزه اقتصاد گردشگری دریایی در شمال کشور باید در حوزه بازاریابی تخصصی و فنی ورود پیدا کنیم؛ موضوع بحث ما کلان بوده و با ایجاد ارتباط با سایر کسورهای همسایه و امضا تفاهم نامه ها و قرارداد ها باعث تقویت این حوزه شویم؛ باز کردن گره کور بازاریابی در اقتصاد دریایی باعث تقویت حوزه گردشگری دریایی خواهد شد.

*برای تقویت اقتصاد گردشگری دریایی باید فرهنگ تفریحی دریایی ایجاد شود

کاپیتان بهبود عیسی زاده فرمانده کشتی های تجاری دریای خزر در گفت و گو با ایسنا مازندران، با بیان این که برای تقویت اقتصاد گردشگری دریایی باید فرهنگ تفریحی دریایی ایجاد شود،اظهار کرد: ایجاد فرهنگ یک پروسه زمان بر بوده و باید در زمینه گردشگری دریایی در کشور ما فرهنگ سازی شود که متاسفانه تا کنون صورت نگرفته است.

وی افزود: این فرهنگ سازی نیازمند داشتن زیرساخت مناسب برای گردشگری دریایی بوده که این زیر ساخت در دریاهای شمال وجود نداشته اما در دریاهای جنوب پیشرفته تر بوده و از دیر باز این فرهنگ در آن جا رواج داده شد.

عیسی زاده گفت: فرهنگ سفرهای دریایی نیازمند نگاه فرهنگی بوده که متاسفانه در ایران از سوی مسئولان،مسافران و گردشگران وجود نداشته است؛ چندین سال بحث استفاده از یک کشتی مسافری مطرح شده بود تا سفرهای دریایی به کشورهای همسایه داشته باشیم اما به ثمر نرسید.

کارشناس حوزه دریایی بیان کرد: عدم زیر ساخت های مناسب از جمله سالن های مسافری دریایی در شمال باعث شده تقاضا وجود نداشته باشد؛ بنادر ما بندر های تجاری بوده و بنادری که در آن به عنوان بنادر مسافری استفاده کرد، وجود ندارد.

وی تصریح کرد: تفریحات دریایی، تفریحات مقرون به صرفه ای نبوده به  طور مثال اگر بخواهیم از یکی از بنادر شمالی به کشورهای همسایه مثل آذربایجان برویم هم از لحاظ زمانی و هم مالی به صرفه نخواهد بود؛ سفر هوایی زمان کمتری را می خواهد.

کارشناس حوزه دریا در ادامه افزود: در کشورهای غربی یا شرقی که گردشگری دریایی در آن انجام می شود؛ اصل برای آن ها به مقصد رسیدن نیست بلکه آن تفریحی است که در طی مسیر خواهند داشت؛ این نشان دهنده این است که فرهنگ سازی در این کشور ها صورت گرفته است.

عیسی زاده خاطر نشان کرد: دریای خزر یک دریای طوفانی است و نمی توان این سازه کار را برایش فراهم کرد؛ وقتی دریا طوفانی باشد تفریحی هم نیست؛ این دریا دیگر لذتی نخواهد داشت و مسافران و گردشگران از آن استقبال نخواهند کرد.

کارشناس حوزه دریا گفت: در حوزه خلیج و جنوب عمق دریا کمتر است و دریایی آرام را در آن مناطق داریم به همین علت گردشگری در آن برای مسافران لذت بخش است.

گزارش از بهناز مقدس خبرنگار ایسنا مازندران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.