پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برنامه فرهنگی سال نو تبری در مازندران آغاز شد

0

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با آغاز سال نو تبری، پوستر مسابقه ویژه سال نو تبری رونمایی و از پدر تقویم تبری تجلیل شد.

عباس زارع مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران صبح پنجشنبه در آئین رونمایی از پوستر مسابقه سال نو تبری اظهار داشت: مهمترین بخش‌های این مسابقه بزرگ عبارت از مسابقه طراحی لوگوی «نو سال تبری»، مسابقه آوازهای مازندرانی ویژه نوجوانان تا ۱۵ سال، مسابقه نقاشی کودکان با موضوع نوسال تبری و مسابقه شعر (دوبیتی) محلی با موضوع مازندران است.

وی با بیان اینکه همزمان با فرا رسیدن آغاز سال ۱۵۳۲ تبری، در شهرستان آمل، از استاد نصرالله هومند، پدر تقویم تبری تجلیل شد، ادامه داد: در گرامی داشت استاد نصرالله هومند، پدر تقویم تبری، تندیس سال نو تبری به وی اهدا و آئین سنتی مارمه در منزل ایشان اجرا شد.

زارع اذعان داشت: استاد هومند با دارا بودن سابقه طولانی در استخراج تقویم بومی، مطالعات و پژوهش‌های باستانی و کهن مازندران، بنیان گذار تقویم تبری است و وظیفه ما در قبال بزرگوارانی چون ایشان، که فرهنگ غنی مازندران را برایمان به یادگار گذاشتند صیانت از این فرهنگ و زحمات‌شان است.

شایان ذکر است نصرالله هومند پژوهشگر و منجم آملی، پدیدآور گاهشمار البرز و آثار ارزشمندی همچون تقویم‌ها و گاهشمارهای باستانی، سال‌ها در این حوزه مشغول فعالیت است.

کد خبر 4981113
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.