پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برنامه‌های سازمان محیط زیست ویژه استان‌های ساحلی برای مدیریت پسماند

0

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از اجرای برنامه‌های ویژه در استان‌های ساحلی کشور در حوزه پسماند خبر داد.

ژیلا آقایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برنامه ۱۰۰ روزه دفتر مشارکت‌های مردمی که موضوع پسماند برای آن انتخاب شده است، گفت: این برنامه ۱۰۰ روزه از اول دی‌ماه ۹۶ آغاز شد و تا پایان ۱۳ فروردین‌ماه تداوم خواهد داشت که به دلیل تقارن این صد روز با نوروز و بر اساس توافق معاون آموزش و پژوهش و مدیران محور پسماند برای این دوره ۱۰۰ روزه مورد توجه قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه بخش قابل توجه برنامه ۱۰۰ روز معاونت آموزش و پژوهش مربوط به تعطیلات نوروز است، گفت: برش‌های استانی این برنامه روی نوروز تمرکز بیشتری دارد و برنامه‌های مدیریت پسماند در ابعاد مختلف با جدیت در سطح استانی، به ویژه برای استان‌های ساحلی اجرا می‌شود.  

مدیرکل مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هر ساله در تعطیلات نوروز به دلیل افزایش حجم مسافر به استان‌های ساحلی شاهد تولید مقدار زیادی زباله هستیم، گفـت: برای این استان‌ها برنامه خاصی داریم و قرار شده طرح‌های پاکسازی سواحل و آموزش چهره به چهره مردم و برنامه‌های تشویقی برای مدیریت پسماند و تفکیک زباله در سفرها با همت ادارات محیط زیست و سمن‌ها اجرایی شود.

پلاستیک محور اصلی مدیریت پسماند

آقایی اظهار کرد: متاسفانه هر ساله بعد از پایان تعطیلات نوروزی حجم عظیمی از پلاستیک در کنار ساحل و جاده جمع می‌شود که فاجعه‌بار است؛ چراکه پلاستیک یکی از خطرناک‌ترین زباله‌ها برای طبیعت است که عمر طولانی ۵۰۰ تا هزار سال دارد. برای همین زباله‌های پلاستیکی در ایام نوروز مورد توجه استان‌های مختلف به ویژه استان‌های ساحلی قرار می‌گیرد.

کمک معاونت دریایی برای جمع‌آوری پلاستیک در سواحل

وی با بیان اینکه معاونت‌های مختلف سازمان محیط زیست هم در موضوع مدیریت پسماند همکاری دارند، تصریح کرد: معاونت محیط زیست دریایی سازمان، برنامه‌های خود را در بخش سواحل ارائه داده و به کمک ما آمده‌اند و روی بحث پلاستیک مانور و تمرکز خوبی دارند تا شهروندان حداقل پلاستیک‌ها را جمع‌آوری کرده و از انداختن آن در طبیعت خودداری کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.