پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

برای تعویض شناسنامه و صدور کارت ملی در چهاردانگه و دودانگه حق‌الزحمه‌ای‌‌ دریافت نمی‌شود

در حال حاضر ۲۲ شهرستان و ۲۹ اداره داریم یعنی در مناطق محرومی چون دودانگه، چهاردانگه، کجور، چمستان، گتاب، بندپی شرقی و غربی، اداره دایر کردیم که مستقل از شهرستان مربوطه کار می‌کنند

0

 

 

پایگاه خبری چهاردانگه: به مناسبت هفته ثبت احوال مهمان مدیرکل ثبت احوال استان مازندران در دفتر وی بودیم تا هم با مسئولیت‌های ثبت‌احوال در انتخابات بیشتر آشنا شویم و از آخرین فعالیت‌ها و برنامه‌های این سازمان با خبر شویم. علی رجبی وندچالی پیش از حضور در اداره کل ثبت‌احوال، سمت‌هایی چون معاون فرماندار نور، سرپرست بخشدار بلده، فرماندار میاندورود و فرماندار نکا را در کارنامه خود دارد با هم این گفتگوی ۲۰ دقیقه‌ای را می‌خوانیم:

 

۸۳۳۴۱۳۷۰۸۷۶۰۸۷

رجبی با اشاره به مسئولیت‌های ثبت‌احوال در ستاد برگزاری انتخابات، اظهار کرد: ثبت‌احوال عضو ستاد انتخابات مجلس در استان و ستاد اجرایی خبرگان در مرکز استان است و در هر دو زمینه سخنگوی ستاد داریم که دکترابراهیمی (در ستاد استانی) و فرماندار ساری (ستاد مرکز استان) هست.

 

وی با بیان اینکه ما یک کمیته انتخابات در اداره کل ثبت‌احوال تشکیل دادیم، افزود: چون یکی از اعضای اداری هیات اجرایی در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، روسای ثبت‌احوال هستند لذا برنامه‌ریزی ساماندهی آنها را برعهده داریم ضمن اینکه استعلامات موردنیاز کاندیداتورها و رای‌دهندگان (چون در روز اخذ رای از شناسنامه و کارت‌ملی و کدملی استفاده می‌کنند) را انجام می‌دهند و دیگر موارد که فرمانداران با آنها سروکار دارند.

 

مدیرکل ثبت‌احوال استان، با گرامیداشت هفته ثبت‌احوال، تصریح کرد: دوستان ما به صورت آنلاین و مجازی به ۱۱۰ دستگاه خدمات می‌دهند این دستگاه‌ها اعم از دادگستری، نیروی انتظامی، ثبت‌احوال، ثبت‌اسناد، دفاتر، پیشخوان‌ها، پست هستند.

 

رجبی، با بیان اینکه در سال ۹۲ در مازندران ۲ میلیون و ۸۶ هزارنفر واجدین شرایط داشتیم، بیان کرد:  به نظر می‌رسد در انتخابات این دوره با افرایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی واجدین شرایط مواجه باشیم ضمن اینکه آمار جمعیت‌ استان بر اساس سرشماری سال ۹۰ (به اضافه کسانی که برای آنها شناسنامه صادر کردیم با در نظر گرفتن آمار ولادت و وفات) تا پایان ماه گذشته، ۳ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۵۴ نفر هست.

 

وی، با اظهار اینکه آمارهای مربوطه با هماهنگی سازمان ثبت‌احوال، مرکز آمار و وزارت کشور به فرمانداری‌ها ارائه می‌شود، گفت:  احتمالا این موضوع در بهمن ماه از سوی وزارت کشور اعلام می‌شود.

 

مدیرکل ثبت‌احوال استان، با اشاره به تبدیل شناسنامه‌های قدیمی به شناسنامه‌های مکانیزه، اظهار کرد: تا امروز در سراسر استان ۸۰ هزار شناسنامه را تعویض کردیم که شامل شناسنامه‌های مستعمل و دارای مشکل نیز می‌شود تعدادی افراد فاقد شناسنامه داریم که در اصل فاقد ورقه هستند و آمارشان در هر شهرستان حدود ۵ تا ۱۰ نفر هستند که این موارد در جلسه شورای تامین مطرح می‌شود و اگر تشخیص دادیم تابعیت ایرانی دارند طی مراحلی می‌توانیم به آنها شناسنامه دهیم اما بیشتر آنها مشکوک‌التابعه هستند.

 

رجبی، با اعلام اینکه از نیمه شعبان امسال تعویض شناسنامه یک‌روزه انجام و با پست به درب منزل متقاضی تحویل داده می‌شود، افزود: هر فردی می‌تواند با مراجعه به دفاتر پیشخوان یا دفاتر ثبت‌احوال در هر شهرستان مراجعه کند شناسنامه خود را تحویل دهد و آن را پس از ۲۴ ساعت مقابل درب منزل تحویل بگیرد.

 

وی، درباره مبلغ دریافتی بابت تعویض شناسنامه و کارت ملی تصریح کرد: مبلغ دریافتی برای تعویض شناسنامه ۱۷ هزار و ۲۰۰ تومان است که حق‌الزحمه دفاتر پیشخوان و هزینه تحویل درب منزل نیز به آن اضافه می‌شود چون برابر اصل ۴۴ که در آن یکسری اقدامات برون‌سپاری شده است دفاتر پیشخوان و پست، حق‌الزحمه صدور و حمل کارهای تحویل آن را انجام می‌دهند برای همین مبلغی دریافت می‌کنند که در شهرها ۸ هزار و ۵۰۰ تومان و در روستاها در روستاها ۴هزار و ۵۰۰ تومان مبلغ تحویلی است و دفاتر اجازه دریافت بیشتر از این مبلغ را ندارند.

 

مدیرکل ثبت‌احوال استان، اضافه کرد: از متقاضیان بخش‌هایی چون چهاردانگه، دودانگه یا مناطقی که فقط ثبت‌احوال کارهای آنها را انجام می‌دهد حق‌الزحمه‌ای‌‌ دریافت نمی‌شود.

 

رجبی، با بیان اینکه انتخابات با شناسنامه و کارت ملی انجام می‌شود، گفت: کسانی که کارت ملی ندارند می‌توانند در سامانه ما ثبت‌نام کنند تا یک‌ماه بعد کارت ملی را تحویل بگیرند ضمن اینکه در روز انتخابات تمام نیروهای ما بحالت آماده‌باش در ادارات مستقر می‌شوند تا اگر افرادی مشکل شناسنامه‌ای داشته باشند، حل کنند و برای افرادی که شماره کارت ملی ندارند برگ‌های استعلام درست کردیم که برای رای دادن مشکلی نداشته باشند.

 

وی، افزود: همه کسانی که برای تغییر اسم خود اقدام کردند مشکل آنها تا قبل انتخابات  حل می‌شود البته  تعداد آنها خیلی اندک است و شاید در کل استان به ۱۰ نفر هم نرسد.

مدیرکل ثبت‌احوال مازندران، با بیان اینکه این اداره در سال ۹۳ بعنوان دومین سازمان برگزیده، بر اساس ارزیابی استانداری و معاونت برنامه‌ریزی آن انتخاب شده است، اذغان کرد: نیروهای ما در شهرهای بزرگ (ساری، قائم‌شهر، آمل، بابل و …) تا ساعت ۱۷ کار می‌کنند البته ما به عنوان پایلوت این ماه را بعداز ظهر کار انجام دادیم چون ما به دنبال این هستیم که برای سال آینده کارت ملی هوشمند ۸۰۰ هزار نفراز هم‌استانی‌ها انجام دهیم بنابراین مجبوریم ساعات بیشتری را تا عصر کار کنیم.

 

 وی، با اظهار اینکه امسال نزدیک به ۱۸۰ هزار تا کارت هوشمند را صادر کردیم، افزود: این در حالی اتفاق افتاد که در پایان سال ۹۳ ما ۱۱۱ هزار کارت را هوشمندسازی کردیم در سال ۹۳ حدود ۸۲۰ هزارنفر مراجعه داشتیم و امسال از سقف ۸۰۰ هزارنفر گذر کرد و به نظر می‌رسد به بیش از یک میلیون نفر برسد ضمن اینکه امسال  نزدیک به ۳۵ هزار نوزاد را در مازندران شناسنامه دادیم.

 

رجبی، با بیان اینکه سیستم ما کاملا سیستم مجازی و انفورماتیک است و به هیچ وجه کار دستی انجام نمی‌دهیم، گفت: در بحث تکریم ارباب رجوع سامانه‌ای را در هر شهرستان قرار دادیم تا اگر مراجعه‌کننده‌ای با مشکل مواجه شود ارتباط آن به استان برقرار می‌شود تا رفع مشکل آن انجام شود.

 

مدیرکل ثبت‌احوال مازندران، ادامه داد: تا پایان سال ۹۳،  ۱۷ پیشخوان داشتیم امروز ۲۵ پیشخوان با ما همکاری می‌کنند و در نظر داریم ۲۰ پیشخوان هم به این تعداد اضافه کنیم تا پایان سال ۹۳ ،  ۱۱ اداره ما فیبر نوری داشتند امروز تمامی ادارات ما سند مالکیت دارند ضمن اینکه نزدیک به ۳۲۰ تا ۳۸۰ کامپیوتر داریم که کار بروز رسانی و آنتی ویروس آنها توسط تیمی قوی از همکاران انجام می‌شود.

 

  وی، با اظهار اینکه ما باید در سال آینده بین ۸۰۰ تا یک‌میلیون کارت هوشمند و به نزدیک به ۱۵۰ هزار تعویض شناسنامه ارائه دهیم، افزود: از برنامه‌های ما این است که در یکی دو تا از بخش‌های محروم اداره ثبت‌احوال دایر کنیم در حال حاضر ۲۲ شهرستان و ۲۹  اداره داریم یعنی در مناطق محرومی چون دودانگه، چهاردانگه، کجور، چمستان، گتاب، بندپی شرقی و غربی، اداره دایر کردیم و که مستقل از شهرستان مربوطه کار می‌کنند و حدود ۲۰ دفتر آی‌تی روستایی ما پیگیر و انجام کارت هوشمند و تعویض شناسنامه در روستاها هستند.

 

رجبی، تصریح کرد: از برنامه‌های این است که یک شبکه اعلان را برای اولین بار در کشور در نظر گرفتیم که به عنوان پایلوت، شهرستان جویبار و بخش دودانگه را شروع کردیم اگر جواب بگیریم مانند تعویض شناسنامه که یک‌روزه انجام می‌شود این طرح را استانی می‌کنیم تا برای کشور نیز این اتفاق صورت گیرد.

 

مدیرکل ثبت‌احوال استان، مسابقه مقاله‌نویسی در موضوعات جمعیت و انجام کارهای پژوهشی راه‌های ازدیاد جمعیت و بحث ازدواج و طلاق و تشکیل اتاق فکر برای این موضوعات را از برنامه‌های دوسه سال اخیر این اداره عنوان کرد و گفت: تا ماه گذشته نرخ ازدواج در مازندران ۶/۹ و نرخ طلاق ۴/۲ هست که این از سال ۹۲ ثابت ماند.

 

 گفتگویی از مجید ساجدی فر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.