پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بازدید کارشناسان کشاورزی از مزارع برنج میاندورود/حق با شالیکاران است

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، سهم این روزهای شالیکاران شادی و خوشحالی از برداشت محصول است، برداشتی که ماه‌ها در انتظار به بار نشست آن در سرما و گرمای سوزان تابستان عرق ریختند و رنج کشیدند اما شالیکاران میاندورودی با مشکل جدیدی مواجه شدند به‌طوری‌که در مزارع شیرودی ارقام طارم سرکشیده، بذر قاطی موجب شد ارقام طارمی که این روزها باید برداشت شود و ارقام شیرودی هنوز زمان برداشت آن فرا نرسیده است این روزها به بزرگ‌ترین نگرانی کشاورزان منطقه تبدیل شود.

این روزها کشاورزان میاندورودی بر سر دوراهی تصمیم مسؤولان و کارشناسان هستند، آن هم در شرایط کرونایی که با وجود مشکلات و مسائلی که با آن مواجه بودند اما کشت و کار را تعطیل نکرده و سالی پرزحمتی را تجربه کردند.

گویی قرار نیست سکانس پایانی خوش برای شالی‌کاران تعریف شود و انگار هر سالی این قصه به گونه‌ای تعریف می‌شود که آن سال کشاورزان در رنج باشند و برنج با رنج را حتما تجربه کنند.

 

جدا از قصه برداشت و مشکلاتی که با آن مواجه هستند در زمان فروش نیز شالی‌کاران با مشکل مواجه خواهند شد و حتی اگر به‌خوبی برداشت محصول به پایان برسد و متضرر نشوند به‌دلیل برداشت زود یا دیرهنگام،  نمی‌دانند این ارقام برنج را باید به عنوان شیرودی و یا محلی در بازار به فروش برسانند.

این درحالی است که کشاورزان با خیالی آسوده از بذور اصلاح شده شرکت تعاونی روستایی اقدام به نشاندن شالی در دل زمین کردند ولی اکنون می‌بینند که در میان خوشه‌های رقم شیرودی خوشه‌های طارم به بار نشسته است.

پس از پیگیری‌های انجام از سوی مدیریت جهاد کشاورزی میاندورود یک مرحله بازدید توسط کارشناسان انجام شده و باید مرحله دیگر نیز بازدید انجام شود تا ببینند چه تصمیمی برای این مشکل کشاورزان اندیشیده شود.

این سوالات که اگر بذور اصلاح شده این است پس بذر اصلاح نشده چیست؟ از طرفی دیگر مگر تعاونی روستایی مسؤول توزیع بذور اصلاح شده است و در طول دوره رشد مرکز تحقیقات مزارع مادری را رصد می‌کنند تا اینکه ناخالصی نداشته باشند و اگر تأیید شد مزارع را به‌عنوان تولیدکننده بذر معرفی می‌کنند و اینکه بذور یا از مزرعه‌ای برداشت شد که با بذور دیگر مخلوط شد و یا اینکه در حین بوجاری با بذور دیگه مخلوط شد این روزها ذهن کشاورزان میاندورود را درگیر کرده است و آنان چشم انتظار پاسخ تصمیم‌گیری کارشناسان هستند تا به نگرانی‌شان پایان داده شود حتی شاید کشاورزی این مشکل را نداشته باشد اما نگرانی کشاورزان منطقه را رها نمی‌کند.

 

سیداسماعیل علوی مدیر جهادکشاورزی شهرستان میاندورود در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با توجه به مشکل کشاورزان اکیپی از کارشناسان مرحله اول بازدید را انجام دادند و قرار شد مرحله دوم بازدید انجام شود تا ببینند چه راهکاری باید در این زمینه بیندیشند و اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی با اشاره به اعتراضات این روزهای کشاورزان منطقه، افزود: باید خیلی زود این موضوع تعیین تکلیف شود تا هم کشاورزان از سردرگمی رها شوند و هم پاسخ قانع‌کننده‌ای برای حل این مشکل به کشاورزان داده شود.

مدیر جهاد کشاورزی میاندورود اضافه کرد: با توجه به این مشکل و خواسته به حق کشاورزان مکاتبات مختلفی انجام شد که قرار شد مرحله دوم بازدید نیز انجام شود تا این مشکل تعیین تکلیف شود.

این مسؤول تصریح کرد: یکی از نگرانی‌ها افزایش دامنه اعتراض است که ممکن است برخی از موارد که کاملا طبیعی است به دید کشاورزان غیرطبیعی جلوه کند پس باید هرچه سریع‌تر راهکاری در این زمینه اندیشیده و اطلاع‌رسانی شود.

در پیگیری خبرنگار خبرگزاری فارس از مجید بهادری معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران، با توجه به انجام نخستین مرحله بازدید از مزارع شالیزاری شهرستان میاندورود مقرر شد مرحله دوم بازدید خیلی زودتر انجام شود تا این مشکل کشاورزان تعیین تکلیف شود.

 /۸۶۰۳۴/ج


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.