پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نشا مکانیزه برنج در 80 درصد از شالیزارهای میاندورود

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

سیداسماعیل علوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان میاندورود، اظهار کرد: شهرستان میاندورود با ۳۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی و ۱۲ هزار بهره‌بردار نقش مهمی در تولید محصولات کشاورزی در استان را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به شیوع بیماری و ویروس کرونا و خسارات وارده به کشور اعم از جانی، کشاورزی استان و شهرستان نیز، از این خسارت مستشنی نخواهد بود، افزود: در این زمینه توصیه‌های فنی و پیشگیرانه در خصوص این بیماری به کشاورزان شده است .

مدیر جهاد کشاورزی میاندورود با بیان اینکه از دهه اول فروردین ماه هر سال کشاورزان و شالیکاران شهرستان راهی مزارع خود می‌شوند و تا روزهای پایانی شهریور ماه، با عزمی راسخ در شالیزاری مشغول فعالیت هستند، اضافه کرد: چند سالی است کشاورزان شهرستان برای کاهش صعوبت کار و افزایش تولید محصول خود، کشت مکانیزه را جایگزین کشت سنتی کرده‌اند، اما هنوز این فعالیت همه‌گیر نشده و کشاورزانی هستند که با انجام کشت سنتی در شالیزار خود، سختی‌های فراوانی را تحمل می کنند.

این مسؤول با اعلام اینکه این شهرستان دارای 8 هزار و 500 هکتار اراضی شالیزاری است، تصریح کرد: از این میزان بیش از ۸۰ درصد آن به‌صورت مکانیزه کشت می‌شود و برای تولید با سلامت کشاورزان به دست می‌آید اما امسال کشت برنج با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور به‌صورت متناوب است، به همین دلیل جهاد کشاورزی تاکید فراوانی بر کشت مکانیزه برنج و جلوگیری از تجمع کارگران در مزارع برنج را دارد.

علوی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد کشاورزان برای حفظ سلامت خود و دیگران نسبت به کشت مکانیزه اقدام کنند، خاطرنشان کرد: توصیه ما به کشاورزانی که به‌صورت غیرمکانیزه قصد کشت و کار دارند این است که از بکارگیری کارگران غیربومی خارج از استان در شالیزاری خودداری کنند.

وی یادآور شد: با توجه به فرهنگ کایر که در مازندران رواج دارد، کشاورزان همانند سال‌های قبل نسبت به فرهنگ بومی استان توجه ویژه‌ای داشته باشند و برای جلوگیری از ورود کارگران غیربومی به‌دلیل حساسیت‌هایی که وجود دارد بیش از گذشته به یکدیگر کمک کنند.

مدیر جهاد کشاورزی میاندورود اظهار کرد: باتوجه به بارندگی‌های مناسب پاییزه و زمستانی و ذخیره مناسب سد مخزنی شهید رجایی و اطمینان کافی از وجود آب، توصیه ما این است کشاورزان تا جایی که امکان دارد نشاکاری را به تاخیر بیندازند و با رعایت نکات بهداشتی در هنگام نشاکاری از جمله فاصله دو متری از همدیگر را انجام دهند. 

علوی بیان کرد: وجود هشت واحد بانک نشای فعال در سطح شهرستان، یکی از مزیت‌های بسیار مناسب برای توسعه کشت مکانیزه است که توصیه می‌شود کشاورزان از این ظرفیت استفاده کافی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: با توجه به وجود3هزار و 400 هکتار باغ‌های سیاه‌ریشه در سطح شهرستان و آغاز برداشت نوبرانه هلو و شلیل در اوایل خرداد ماه، رعایت توصیه‌های بهداشتی براساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت ضروری است و درصورت امکان از بکارگیری کارگران غیربومی باید خودداری شود.

مدیر جهاد کشاورزی میاندورود تصریح کرد: از زمانی که بحث شیوع ویروس کرونا مطرح شد اقدامات مختلفی برای مقابله با این ویروس انجام شده که شامل ارائه توصیه‌های فنی و ترویجی از طریق کانال‌های مجازی، توزیع نهاده‌های کشاورزی از جمله کود شیمیایی، بذور اصلاح شده با کمترین حضور دسته جمعی کشاورزان

در یک نقطه و استفاده از ظرفیت‌های کارگزاری‌های کود شیمیایی برای خدمت رسانی به کشاورزان، توزیع کود شیمیایی توسط نزدیک‌ترین کارگزاری‌ها به کشاورزان و حمل این نهاده‌ها به داخل روستا  و توزیع نهاده‌های دامی (جو و سبوس) دهیاران و نمایندگان روستا بین واحدهای دامی در محل دامداری است.

به گزارش فارس، سطح زیر کشت شالی شهرستان۹هزارو 560 هکتار شامل ارقام محلی و پرمحصول است که ۲۱۰ دستگاه نشاگر چهار و شش ردیفه در سطح شهرستان آماده ارائه خدمات به کشاورزان هستند.

 /86034/ع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.