پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

انتقال آب دریای خزر غیرعلمی و غیرکارشناسی است

0

عضو شواری هماهنگی شبکه ملی محیط زیست انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران را غیرعلمی و غیرکارشناسی دانست.

مسعود مولانا در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: انتقال آب هم از جنبه کلان و توسعه پایدار و هم از جنبه خاص انتقال آب دریا خزر به فلات مرکزی ایران، فرآیندی کاملا غیرعلمی و غیرکارشناسی است.

وی با بیان اینکه میانگین جهانی مصرف آب تجدیدپذیر 40 میلیارد متر مکعب است، تصریح کرد: ایران تنها کشور جهان است که 110 درصد از آب‌های تجدیدپذیر خود را استفاده کرده، بدین معنی که 80 میلیارد متر مکعب آب تجدیدپذیر و 7 میلیارد متر مکعب از ذخایر قبل را هم مصرف می‌کند.

عضو شواری هماهنگی شبکه ملی محیط زیست با اشاره به اینکه می‌توان مصرف آب‌های تجدیدپذیر کشور را به 10 میلیارد متر مکعب کاهش داد، خاطرنشان کرد: مشکل کم آبی در کشور را می‌توان مدیریت کرد اما بودجه‌های مدیریت مصرف آب، صرف طرح‌های انتقال آب می‌شود.

مولانا گفت: تمام طرح‌های انتقال آب در کشور یک میلیارد متر مکعب است که در برابر 87 میلیارد متر مکعب مصرف آب مقدار بسیار ناچیزی است.

وی با بیان اینکه مشکل کشور ایران در مدیریت توزیع آب نیست بلکه در مدیریت مصرف آب است، افزود: حدود 75 درصد کشاورزی مناطق فلات مرکزی ایران غرقابی است و 35 درصد هدررفت آب در این مناطق وجود دارد که می‌توان با آبیاری هوشمند حداقل صد میلیون متر مکعب آب ذخیره کرد.

عضو شواری هماهنگی شبکه ملی محیط زیست با بیان اینکه تجربه تلخی از انتقال آب در مناطق جنوبی کشور تجربه شده است، یادآور شد: 501 استاد دانشگاه و اساتید برجسته محیط زیستی و منابع طبیعی، مرکزپژوهش‌های مجلس، مرکز استراتژیک نهاد ریاست جمهوری، سازمان جنگل‌ها، کارشناسان محیط زیست، سمن‌های محیط زیستی و حتی اتاق فکر با اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران مخالف هستند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.