پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

انتقاد ملی‌پوش مازندرانی از دستگاه ورزش/ با تمام وجود برای المپیک تلاش می‌کنم

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران _ سرویس ورزشی| دوچرخه‌سواری یکی از ورزش‌های لذّت‌بخش است و علاقه‌مندان بسیاری دارد؛ چه آنهایی که رکاب زن هستند و چه آنهایی که اخبار و وقایع دوچرخه‌سواری را دنبال می‌کنند یا از تماشای دوچرخه‌سواری لذّت می‌برند. دوچرخه‌سواری نه تنها یک ورزش است، بلکه به سلامتی و حل برخی از مشکلات اجتماعی نیز کمک می‌کند. اگر می‌خواهیم با مشکلاتی همچون ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی و کم تحرکی شهروندان مقابله کنیم، باید شهروندان را به دوچرخه سواری تشویق کنیم.

با ترویج دوچرخه‌سواری می‌توان با یک تیر چند نشان را هدف قرار داد؛ چنانچه مهار جزیره گرمایی در شهرها، کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و تضمین سلامت شهروندان از جمله آثار مثبت رواج دوچرخه‌سواری است.

این وسیله نقلیه نه تنها هزینه‌ای در رفت و آمد افراد ندارد؛ بلکه نگهداری آن نیز آسان و کم هزینه است. افرادی که با دوچرخه تردد می‌کنند، قدرت مانور در زمان شلوغی و ترافیک را نیز دارند. اما در شرایط فعلی مشکلاتی باعث استفاده کمتر از دوچرخه شده است؛ چنانچه این مسائل گاهی موجب عدم استفاده از این وسیله نقیله می‌شود.

به همین بهانه پای درددل مرتضی رضوانی ملی‌پوش مازندرانی تیم ملی دوچرخه‌سواری کشورمان رفته‌ایم و با او به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید؛

فارس: در شرایط کرونایی چه کار انجام می‌دهید؟

به طور کلی مشغول پیگیری تمرینات عمومی و آمادگی هستم و تلاش می‌کنم بدنم را تا حدودی آماده نگه دارم. در این وضعیت که کرونا مسابقات را تعطیل کرده بیشتر سعی می‌کنم تمرینات پایه ایی را انجام بدهم و روی نقاط ضعف کار کنم. در کل روند خوب و رو به رشدی را دارم و برای فصل جدید لیگ همراه یک تیم تازه تاسیس وارد لیگ برتر می‌شوم.

فارس: کسی این روزها سراغی از شما گرفته؟

حتی فک نکنم کسی به فکر ما باشه و به تنها ملی‌پوش دوچرخه‌سواری استان فکر کنه! الان ماه ها شاید یک‌سال می‌شه از طرف مسؤولان استان و شهری کسی جویای احوال ما حتی در حد تلفنی‌ام نیست و ظاهرا دوستان فقط در حد اسم و پست و مقام علاقمند به داشتن منصب هستند.

 

سراغ که حقیقتا نه! حتی فک نکنم کسی به فکر ما باشه و به تنها ملی‌پوش دوچرخه‌سواری استان فکر کنه! الان ماه ها شاید یک‌سال می‌شه از طرف مسؤولان استان و شهری کسی جویای احوال ما حتی در حد تلفنی‌ام نیست و ظاهرا دوستان فقط در حد اسم و پست و مقام علاقمند به داشتن منصب هستند.

فارس: چرا دوچرخه‌سواری در مازندران غریب است دلیل خاصی دارد؟

دوچرخه‌سواری واقعا در مازندران غریب است. بر خلاف اینکه این ورزش یک ورزش پر مدال در سطح کشور و دنیا از دیدگاه قهرمانی است و ورزش پایه ای و استفاده از آن برای عموم مردم باعث نشاط و تفریح است، ولی شاهدیم که بر خلاف واقعیت همه دنبال فوتبال و شایدم یکی دو ورزش دیگر هستند و این باعث شده دوچرخه‌سواری هر روز مظلوم و مظلوم‌تر بشود.

فارس: به‌عنوان یک ملی‌پوش، چه راهکارهایی برای موفقیت این رشته دارید ؟

برای موفقیت در این رشته؛ اول باید کسانی که در راس امور و سکاندار هیأت استان و شهرستان هستند علاوه بر تجربه مدیریتی باید دارای تجربه این ورزش را داشته باشند و از جنس این ورزش باشند. چون یک ورزش با شرایط خاص و دارای ریز و بم زیادی است و علاوه بر آن پر هزینه !  به خاطر این کسی باید بیاید و واقعا این ورزش را نجات بدهد. تجربه نشان داده کسانی که بودن در گذشته تا حدودی موفق بودند ولی روز به روز شاهد افول این ورزش هستیم جوری که می‌بینم ورزشکاران هر روز این ورزش را رها می‌کنند چون واقعا بدون حمایت مسئولان سخت می‌شود از عهده مخارج این رشته بر آمد.

فارس: عملکرد هیأت استان را در طول این مدت چطور دیدید ؟

در مورد عملکرد هیأت استان باید بگم که واقعا دوچرخه‌سواری به امان خدا رها شده و کسی به فکرش نیست و روز به روز در حال نابودی است. باید مسؤولان به فکر باشند نه اینکه فقط از مدیریت و ریاست بر دوچرخه‌سواری برای تبلیغات شخصی و استفاده‌های شخصی استفاده کنند و کلا عملکرد چند سال اخیر این موضوع را تایید می‌کند که دوچرخه سواری مازندران با سقوط ورزشکار مواجه شده که در بعضی مسابقات کمتر از ۱۵ نفر شرکت می‌کنند که از این بین تقریبا ۱۰ نفر پیشکسوت هستند و جوانان به خاطر شرایط جایی ندارند و این باعث تاسف برای این ورزش به دلیل ناتوانایی مسؤولان وقت این رشته و شاید مسلط نبودن به امور این ورزش و عدم توانایی در تامین بخش مالی که مبنای پیشرفت در این ورزش است و شاهدیم استان‌های دیگر چقدر خوب خودشان را بالا کشیدند و چندین ملی‌پوش دارند.

ولی مازندران با عقبه بسیار درخشان و قهرمانان بنام غریب واقع شده است. ما در حال حاضر جوانان مستعد خوبی داریم که خوب تمرین می‌کنند و اگر حمایت و کنترل نشوند نمی‌توانند آینده این ورزش را تضمین کنند.

فارس: از هیأت استان کسی پیگیر وضعیت شما ملی‌پوشان و سایر ورزشی‌ها است؟ تا حالا شده از شما خبری بگیرند؟

من فکر می‌کنم در حال حاضر تنها ورزشکاری هستم از مازندران که چند سال اخیر توانست  در بخش جاده اسم دوچرخه‌سواری مازندران را در کشور حفظ کنم. ولی ظاهرا همه منتظرند منم کنار بروم و پرونده دوچرخه‌سواری مازندران بسته بشود و سرمایه‌های این ورزش نابود شوند و کسی حتی از قبل عید که من در اردو قهرمان آسیا بودم حتی یک تماس با من نداشتند!

فارس: جریان مسابقات قهرمانی آسیا چرا لغو شد؟

در مورد مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۰ باید بگویم که قرار بود اواخر سال ۹۸ در مالزی برگزار شود و ما تمرینات بسیار خوبی را زیر نظر کادر فنی تیم ملی پشت سر گذاشته‌ایم و من مثل سال گذشته جزو نفرات منتخب برای اعزام بودم و درست ۲۰ روز قبل از اعزام مسئله کرونا باعث تعطیلی مسابقات شد و قرار شد تاریخ جدید برای این مسابقات اعلام شود. من آماده‌ام  برگردم به اردوها تا بتوانم دوباره به ترکیب برگردم و بتوانم مدال بگیرم در این مسابقات تا شاهد اوج گیری دوباره ورزش دوچرخه‌سواری مازندان باشیم.

فارس: چه برنامه هایی پیش رو دارید؟

برنامه‌ام برای شروع مسابقات بعد از گذشت از این بحران و از سرگیری رقابت‌ها این است که سعی می‌کنم با تمام  توان تلاش کنم که جایگاه خودم را در تیم ملی حفظ کنم. چون امسال، سال المپیک است و ایران دارای سهمیه و من هم شانس حضور دارم.

به عنوان نماینده تلاش می‌کنم ابتدا در ترکیب اصلی برای قهرمان آسیا باشم و با تمام وجود برای حتی المپیک تلاش می‌کنم در ایران هم برای لیگ خودم را آماده می‌کنم که فکر می‌کنم به‌زودی برگزار شود. بعد از آن با باز شدن مرزها همراه یک تیم بین‌المللی از ایران عازم تورهای آسیایی می‌شویم.

با اصلاح مدیریتی این رشته به فکر احیا تور بین‌المللی مازندران و پایان ساخت پیست دوچرخه سواری ساری باشند که با اجرا این پروژه مازندران می‌تواند به قطب دوچرخه‌سواری کشور و حتی آسیا تبدیل شود

 

فارس: انتظارت از استاندار و  مدیرکل ورزش و جوانان استان چیست؟

واقعا من از استاندار مازندران و مدیرکل ورزش استان تقاضا دارم که نگاه مثبت به دوچرخه سواری داشته باشند و اول با اصلاح مدیریتی این رشته به فکر احیا تور بین‌المللی مازندران و پایان ساخت پیست دوچرخه سواری ساری باشند که با اجرا این پروژه مازندران می‌تواند به قطب دوچرخه‌سواری کشور و حتی آسیا تبدیل شود. چون ما ظرفیت‌ها بالایی داریم و اینکه خواهشمندم قهرمان را با این شرایط سخت اقتصادی تنها نگذارند، چرا که ورزشی مثل دوچرخه سواری در سطح قهرمانی واقعا پر هزینه است.

فارس: صحبت پایانی

ممنونم از شما به خاطر توجه ویژه به رشته دوچرخه‌سواری و بنده که این وقت را در اختیار من گذاشته‌اید تا به صحبت‌های نماینده کوچک خانواده دوچرخه‌سواری گوش بدهند ‌‌و در آخر آرزو می‌کنم هر چه زودتر اوضاع به روال قبل برگردد و ما شاهد سلامتی مردم خوب کشورمان باشیم.

به گزارش فارس؛ امید است با حمایت‌های مسؤولان استانی و مدیرکل ورزش و جوانان استان مازندران اوضاع ورزش دوچرخه‌سواری بهتر از قبل شود و همچنین شهروندان مازندرانی با استقبال از دوچرخه‌سواری و کاهش استفاده از خودرو‌های شهری سهم بیشتری در سالم سازی هوای استان مازندران داشته باشند و دولت نیز با ایجاد بستر‌های مناسب‌تر در شهر‌ها مشوق مناسبی برای روی آوردن هموطنان به این وسیله نقلیه باشد.

گفت‌وگو از مهدی رضی

 /۸۶۰۵۹/ع


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.