پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

افزایش ۵ برابری قیمت نهاده‌ها مانع از ادامه کار تولیدکننده دهه هفتادی شد

0

خبرگزاری فارس مازندران، سرویس اقتصادی| گرانی قیمت نهاده‌های دام و طیور در کشور که در سال جدید به‌عنوان سد بزرگی بر سر راه تولیدکنندگان و بنگاه‌داران نمایان شد و موجب تعطیلی برخی از مراکز تولیدی را فراهم آورد این بار در بین بنگاه‌های خرد جولان می‌دهد.

با افزایش قیمت نهاده‌های دامی نه تنها تولیدکنندگان در سطح کلان، بله تازه‌واردها در سطح خرد که با هزاران امید و آرزو پا در عرصه تولید گذاشتند، دلسرد شدند و با وجود اینکه هنوز در ابتدای راه قرار دارند پا پس می‌کشند.

نوسانات قیمت آن هم تا سقف پنج برابری جای سوال دارد؛ اگر این تغییرات با همین فرمان رو به جلو حرکت کند باید فاتحه تولیدات در حوزه دام و طیور را در استان سرسبزی همچون مازندران را بخوانیم و دل‌مان به تولیدات بخش کشاورزی خوش باشد که کشاورزان هم از گرانی‌ها دل خوشی ندارند.

از آنجایی که توجه به بخش تولید طیور در مازندران از گذشته تاکنون از اهمیت خاصی برخوردار بوده، براین اساس در خبرگزاری فارس با یک تولیدکننده قرقاول دهه هفتادی نوپا که به‌دلیل افزایش ناگهانی نهاده‌ها در این حوزه از جمع کردن کار و کاسبی و فرار از تولید خبر می‌دهد، گفت‌وگو کردیم که در ادامه با هم می‌خوانیم.

*گرایش به علاقه در کنار تحصیلات

امید سعیدی ساروی متولد سال ۱۳۷۳ دارای مدرک تحصیلاتی فوق لیسانس برق قدرت می‌گوید؛ بنده در کنار تحصیل به‌دلیل علاقه‌ای که به پرورش قرقاول داشتم، دو سال پیش با کمک یکی از دوستانم با در اختیار داشتن مکانی به مساحت ۱۵۰ متر مربع اقدام به تولید قرقاول کردیم.

وی با بیان اینکه برای شروع کار ۱۰ میلیون تومان وام از بسیج سازندگی دریافت کردیم، افزود: ما که سرمایه دیگری نداشتیم، با همین مقدار پول و احداث سازه و بنا، کار تولید را با خرید ۵۰  جوجه دو سه ماهه آغاز کردیم، در سال اول به‌دنبال سوددهی نبودیم بلکه به تولید بیشتر فکر می‌کردیم.

*وقتی جوجه قرقاول‌ها تخم‌گذاری کردند

سعیدی اضافه می‌کند: در فصل بهار زمان  جفت‌گیری قرقاول‌ها فرا رسید، بعد از ۲۶ روز و طی زمان تخم‌گذاری جوجه‌ها متولد شدند، برای سال دوم دستگاه جوجه‌کشی خریداری کردیم.

این تولیدکننده قرقاول با بیان اینکه غذای جوجه‌ها بیشتر پیلت است، خاطرنشان می‌کند: دو سال پیش غذا را کیلویی ۲ هزار تومان می‌خریدیم ولی قیمتش با افزایش پنج برابری به کیلویی ۱۰ هزار تومان رسیده است، همچنین قیمت ویتامین یک لیتری ۱۵۰ هزار تومانی به ۶۰۰ هزار تومان رسید، براین اساس همه محاسبات ما تحت تاثیر قرار گرفت.

وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که پارسال جوجه یک ماهه را نهایتا ۲۷ هزار تومان می‌فروختیم ولی بازار الان این ظرفیت را ندارد که به نسبت افزایش قیمت نهاده تولیدات را نیز گران‌تر به فروش برسانیم قطعا مردم الان یک جوجه قرقاول را ۴۰ هزار تومان نمی‌خرند.

*ورکشت شدیم! نهاده را ارزان کنید

سعیدی با بیان اینکه به خوم می‌گویم که ورشکست شدیم! اظهار می‌کند: متاسفانه دیگر دخل و خرج جور در نمی‌آید، در حال حاضر ۷۰۰ جوجه قرقاول دارم، گفتم تخم را نفروشم چون قیمتش ۶ هزار تومان بیشتر نیست، از طرفی مردم خرید عمده را کنار گذاشتند و به خرید کالاهای مورد نیاز و اولیه زندگی روی آوردند.

وی تاکید می‌کند؛ کاش مسؤولان بتوانند قیمت نهاده‌ها را ارزان کنند، بازار قفل شده، اگر قیمت نهاده مناسب باشد ما نه تسهیلات می‌خواهیم نه حمایت؛ کم کم تولید انبوده خواهیم داشت ولی با این اوضاع باید کار را تخته کنیم.

گفتنی است، در سال‌های گذشته پرورش دام و طیور به‌صورت خرد در منازل و باغ‌ها بدون هیچ نارضایتی انجام می‌شد این روزها صدای همه درآمده و نالان هستند، این تولیدکنندگان جوان هم که به‌دلیل عدم برخورداری از منابع مالی می‌خواهند حکم تعطیلی کارگاه خود را امضا کنند، جای خالی تدبیر و چاره‌اندیشی مدیران در این حوزه به‌شدت لمس می‌شود.

به گزارش فارس؛ درخواست همه تولیدکنندگان در بخش خرد و کلان از دولت آینده تعدیل قیمت نهاده‌ها است چون افزایش پنج برای قیمت‌ها در بازار می‌تواند هر تولیدکننده‌ای را ورشکست کند.

 /۸۶۰۴۸/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.