پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

از تحقق آرزوی کودکی با کارآفرینی تا عطر مطبخ مادر در قلب جنگل+عکس

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران ـ زری طاهری پرکوهی| استان مازندران به علت بهره‌مندی از مواهب طبیعی همچون جنگل مراتع سرسبز دریا و غیره تبدیل به قطب گردشگری کشور شده است و هر ساله میزبان گردشگران زیادی در داخل و خارج از کشور است.

 

مردم این دیار سرسبز هم طبق عادت هر هفته خودشان به یک جای سرسبز می‌رسانند، که امروزه با توجه به ازدیاد جعیت و افزایش شهرنشینی رفته رفته از تعدد جنگل‌ها و فضاهای این چنینی کاسته و این موضوع هجوم مردم مازندران و شهرهای اطراف و گردشگران را به دل جنگل‌ها را به همراه داشت.

همان‌طور که همه ما می‌دانیم دورهمی و اسکان در جنگل در صورت عدم رعایت موارد لازم برای محیط زیست آسیب است، یکی از راهکارهای مقابله با این موضوع، ایجاد فضاهای گردشگری در دل جنگل‌ها است تا با حضور و مدیریت درست هم از آسیب به محیط زیست جلوگیری کرده و هم گامی در جهت رونق صنعت گردشگری در مازندران برداشته شود.

 

*ایجاد مکان سنتی تفریحی در دل جنگل 

از این رو در خبرگزاری فارس مازندران به سراغ یک جوان ۳۲ ساله پرتلاش اهل روستای چلمردی از توابع شهرستان نکا رفته که اقدام به ایجاد یک مکان تفریحی به همراه سفره خانه سنتی کرده است.

ایمان کیایی نسب در این باره در گفت‌وگو با ما بیان می‌کند؛ بنده در یک خانواده از اقشار متوسط جامعه در شهرستان نکا متولد شدم از همان دوران کودکی علاقه زیادی به حضور در طبیعت بکر داشتم‌ تا اینکه بواسطه زمینی که در نزدیکی جنگل و رودخانه در روستا داشتیم به فکر ایجاد سفره‌خانه سنتی افتادم.

*از احداث سفره خانه ساده تا فکر بکر ایجاد فضایی سنتی 

به هر ترتیب چند سال پیش سفره‌خانه ساده‌ای در دل جنگل سرسبز، در کنار رودخانه‌ای زیبا و طبیعتی بکر راه‌اندازی کردیم، پس از مدتی، در زمان کوتاهی به دلیل اینکه این مکان رونق زیادی نداشت تعطیل کردیم و بعد دوباره از یک سال پیش با ایده‌ای نو برای بازسازی اقدام شد.

کیایی نسب ادامه می‌دهد: برای انجام این کار جدای از این که زمینه ملک از از خودمان بود باید هزینه‌های بالایی صرف بروزرسانی می‌شد‌، به همین دلیل به کمیته امداد امام خمینی مراجعه کردم و درخواست وام خوداشتغالی دادم‌، چون توان مالی احیای سفره‌خانه را نداشتم، با پرداخت مبلغ ۵۰ میلیون تومان وامم موافقت شد ولی براورد هزینه‌هایم خیلی بیش از آن بود..

 

*هفت ماه سخت کاری برای افتتاح و کرونایی که کار را لنگ کرد

پس از دریافت وام وارد سفره‌خانه ما وارد مرحله بازسازی شد، هفت ماه سخت کاری را پشت سر گذاشتم‌، ولی بازگشایی آن به ایام شیوع کرونا برخورد کرد، که خوشبختانه الان چند روزی موفق به افتتاح این مکان با “عنوان باغ سرا دهکده هفت چشمه” با طراحی سنتی شدم.

 

وی ابراز می‌کند: لحظه‌ای که ایده سنتی شدن این مکان به ذهنم رسید نمی‌دانستم تهیه امکاناتش تا این حد سخت است‌، ولی تلاش کردم و شد، خانواده ام می‌گفتند با این اوضاع اقتصادی بهتر است در همان محیط ساده کار کنی، ولی این قانعم نمی‌کرد، چرا که مردم ذائقه‌شان تغییر کرد و نیاز به فضایی مفرح دارند.

با این سبک جلو امدم، بعضی‌ها وقتی وارد می‌شوند می‌گویند؛ به! چه فضای زیبایی است، که این برایم لذت بخش است، برای شناساندن این مکان به دیگران در افتتاحیه کارت‌های تخفیفی سه ماه توزیع کردم و در فضای مجازی تبلیغات انجام دادم‌، این منطقه اصلا همچین مکانی نداشت‌ و بسیاری بی اطلاع هستند.

 

این جوان نکایی می‌گوید؛ تا به حال حدود ۱۰ آلاچیق احداث کردیم که هر کدام ظرفیت ۱۰ نفر را دارد، مادرم آشپزی را بر عهده دارد، الان بازار خوب است، کل متراژ این زمین ۳ هزار مترمربع است و دلم می‌خواهد با گسترش این بحث به اشتغالزایی کمک شود.

*ادامه کار نیازمند حمایت دستگاه‌های اجرایی

 با این که این یک کار سنتی است اما سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حمایتی نمی‌کند، فقط مجوز و موافقت نامه اصولی سازمان میراث فرهنگی را کسب کردم، این مجموعه در دل جنگل در مسیر روخانه قرار دارد، و من با وجود بروز هر نوع آسیب اعم از سرقت و صدمه مالی با تحمل سختی‌ها پای این کار خواهم ماند‌، البته که درآمد این کار هم خوب است.

 

کیایی نسب ادامه می‌دهد: اقساط وام خوداشتغالی را قرار شد بعد از یک سال تنفس پرداخت کنم ولی دوران تعمیرات و کرونا موجب شد تا درآمد آنچنانی کسب نشود، از این نهاد بخاطر حمایت از جوانان کمال تشکر را دارم و امیدوارم به ما مهلت دهند تا اوضاع درآمد برای پرداخت اقساط به روال عادی برگردد.

به گزارش فارس: حضور مردم در چنین فضایی علاوه بر آرامش و احساس لذت از این فضا، به اشتغالزایی جوانان، و جلوه‌گری بخش گردشگری در شهر نکا کمک خواهد کرد، شاید اگر وام خوداشتغالی نبود این جوان از وضعیت حال حاضر محل کارش رضایت نداشته و تا این اندازه امیدوار نبود.

 

 /۸۶۰۴۸/ج/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.