پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

بررسی آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، جلسه مدیریت بحران استان مازندران در شهرستان سوادکوه شمالی شامگاه یک شنبه با حضور معاون امور هماهنگی استاندار مازندران، مدیر کل بحران استانداری مازندران، فرمانداران شهرستان های خسارت دیده در سیلاب اواخر سال گذشته و اوایل امسال، مدیران کل دستگاه های اجرایی در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی شهرستان سوادکوه شمالی برگزار شد.

حادثه سیلاب اواخر سال گذشته و اوایل امسال، خسارات سنگینی را برای مردم به بار آورده و در این سیلاب نه تنها به شهروندان بلکه به زیرساختهای استان مازندران هم خسارت وارد کرد که مسئولان ذی ربط با برگزاری این جلسه درصدد رفع مشکلات برآمدند.

تخریب پل منگل مهم ترین چالش سوادکوه شمالی

فرماندار سوادکوه شمالی در این جلسه گفت: یکی از مهم ترین چالش در این شهرستان تخریب پل منگل بوده است چرا که این پل راه دسترسی چندین روستا به جاده اصلی و شهر بوده و ساخت این پل نیازمند توجه جدی است.

سید محمد انصارالحسینی افزود: پل منگل در شهرستان سوادکوه شمالی اوایل اردیبهشت ماه تخریب و منجر به سقوط ۲ عرشه آن شده است.

وی به ساماندهی و لایروبی رودخانه تلار در شهرستان سوادکوه شمالی اشاره کرد و گفت که لایروبی و ساماندهی رودخانه تلار در شهرستان سوادکوه شمالی نیازمند مجوز از سوی صنعت و معدن است تا با انتخاب پیمانکار نسبت به لایروبی این رودخانه اقدام شود.

فرماندار سوادکوه شمالی با بیان اینکه در سیلاب اخیر با ۳۵ نقطه رانشی در این شهرستان مواجه شده ایم، افزود: در اکثر راه ها به خصوص در منطقه لفور با انسداد جاده مواجه بوده ایم.

در سیلاب اخیر به شهرستان سوادکوه شمالی ۱۲۱ میلیارد و ۹۷۸ میلیون تومان خسارت وارد شده است.

راهای فرعی رضایت شهروندان را جلب نکرده است

فرماندار سوادکوه هم در این جلسه گفت: در بحث سیلاب اگر چه راه اصلی راهداری خوب عمل کرده است اما راه های فرعی رضایت عموم را جلب نکرده است و برخی از جاده های فرعی با وضعیت نامناسبی مواجه و همچنان با خطر رانش مواجه هستیم.

سعید یزدانی با بیان اینکه وضعیت احداث دیوار حائل رودخانه تلار در شهر زیراب برخی از جاها توسط پیمانکار در حال انجام است، افزود: برخی از جاها که منطقه پرخطر بوده هنوز شروع نشده است که باید این مساله به طور جد دیده شود.

وی در خصوص واگذاری زمین برای افراد خسارت دیده سیلاب اخیر، گفت: علی رغم اینکه ۲ جلسه مدیریت بحران برگزار شده است و بنا شد تا منابع طبیعی و راه و شهرسازی زمین را برای افراد در نظر بگیرند، اما تاکنون انفاقی صورت نگرفته است.

فرماندار سیمرغ هم در این جلسه در خصوص پل برج خیل، گفت: بنا شد تا برای بازسازی پل برج خیل ردیف اعتباری ویژه ای در نظر گرفته شود و مقرر شد تا برای این پل از سوی دستگاه اجرایی مطالعه اولیه صورت بگیرد که تاکنون پیمانکاری برای این طرح هم در نظر گرفته نشده است.

سید مجتبی حبیب نژاد در خصوص لایروبی رودخانه تلار در شهرستان سیمرغ، گفت: از مجموع ۲۲ کیلومتر نوار رودخانه تلار در شهرستان سیمرغ با دستور مدیریت بحران شروع به لایروبی کرده ایم، برای این رودخانه پنج بازه انتخاب که در هر بازه یک پیمانکار مشغول به فعالیت است، برای برداشت لایروبی هم با آب منطقه ای مکاتباتی داشته ایم تا انان مجوزات لازم را برای برداشت لایروبی صادر کنند اما تاکنون این اتفاق نیافتاده است.

ساخت ۶۰ درصد از واحدهای احداثی در مازندران

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مازندران هم در این جلسه گفت: در سیلاب اواخر سال گذشته و اوایل امسال هفت هزار واحد مسکونی و تجاری در استان مازندران خسارت دید که از این تعداد ۶۶۵ واحد احداثی و مابقی تعمیری و معیشتی است.

محمد خانی نوذری با بیان اینکه تاکنون هشت هزار واحد مسکونی خسارت دیده به بانک های عامل معرفی شده است، افزود: تاکنون از سوی بانک های عامل برای پنج هزار واحد مسکونی خسارت دیده انعقاد قرارداد شده است.

وی با اعلام اینکه چهار هزار و ۲۰۰ واحد تعمیری در سطح استان مازندران به اتمام رسیده است، گفت که ۷۰۰ واحد مسکونی خسارت دیده در سطح مازندران در حال تعمیر است که تا ۱۵ روز آینده تکمیل و به خسارت دیدگان سیل تحویل داده می شود.

مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران میزان تسهیلات بلاعوضی را که به خسارت دیدگان سیلاب در این استان پرداخت شد ۲۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

خانی با بیان اینکه ساخت ۶۰ درصد از واحدهای احداثی آغاز شده است، گفت: از فرمانداران می خواهم تا در ساخت واحدهای احداثی مردم را تشویق کنند تا نسبت به گرفتن تسهیلات با نرخ ۸۰ میلیون تومان کمک از سوی دولت اقدام کنند چرا که اگر تسهیلات خود را دریافت نکنند آنان از لیست واحدهای احداثی حذف خواهند شد.

وی در خصوص ساخد واحدهای احداثی افزود: برای ساخت واحدهای احداثی ابتدا از آب منطقه ای استعلام دریافت می کنیم سپس نسبت به ساخت پروانه ساختمانی اقدام می کنیم. آخرین خانه ای که ساخته شد ۸۰ متر از رودخانه تلار فاصله دارد تا مشکلی برای شهروندان به وجود نیاید.

تسریع در روند بازسازی خسارت دیدگان سیل

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران هم در این جلسه، گفت: جلسه امروز به منظور رسیدگی از عملکرد دستگاه های اجرایی در سطح شهرستان های خسارت دیده در سیلاب اخیر برگزار شده است تا روند بازسازی تسریع شود.

مهدی رازجویان با تاکید براینکه دستگاه های اجرایی تنها به شروع کار در نقاط حادثه دیده سیلاب اخیر بسنده نکنند، افزود: باتوجه به اینکه دولت از لحاظ مالی در مضیقه است بنا بر این دستگاه های اجرایی باید به روند اجرایی کار نظارت داشته باشند، همه باید تا زمان بازسازی نقاط حادثه دیده تلاش کنیم و اگر دستگاهی با کمبود نیرو مواجه است از نیروهای توانمند برای حل این معضل در استان استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: برای بازسازی نقاط آسب پذیر کار سختی پیش روی همه است بنابراین برای پیشبرد کارها نیازمند جدیت و تلاش بیشتری هستیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران در خصوص ساخت دیواره حائل برای رودخانه تلار در شهر زیراب از شهرستان سوادکوه، گفت: برای دیواره سازی رودخانه تلار در شهر زیراب باید نقاطی که در سیل اخیر دچار حادثه شد دیواره سازی آن انجام شود تا یکپارچگی حفظ شود، البته درست است که برای این امر تاکنون اعتباری ابلاغ نشده است اما خواهشمندم که دیواره سازی رودخانه تلار در شهر زیراب به صورت اصولی، یکپارچه و فنی انجام شود تا در بارندگی های بعدی شهروندان دچار آسیب دیدگی نشوند.

رازجویان در خصوص تخریب پل منگل در شهرستان سوادکوه شمالی و پل آبرومحله در شهرستان سوادکوه، بیان کرد: پل منگل که اوایل سال جاری تخریب شد به دلیل عبور چند روستا از اهمیت بالایی برخوردار است بنابراین ساخت این پل باید تسریع شود و پل آبرومحله هم به دلیل ارتفاع بالا این پل با رودخانه نیاز به تغییر نیست البته مشاور باید برای این پل تصمیم گیری کند.

وی با بیان اینکه تا به این لحظه برای نقاط رانشی در راه های فرعی و روستائی اعتباری ابلاغ نشده است، افزود: به محض تخصیص اعتبار دستگاه اجرایی برای پایداری این جاده ها اقدامات لازم را انجام خواهند داد چرا که هم اکنون راهداری نمی تواند در خصوص حل این راهها اقدامات موثری را انجام دهد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با تاکید به فرمانداران در خصوص واحدهای احداثی خسارت دیده، گفت: از فرمانداران می خواهم تا تسهیلاتی را که دولت برای واحدهای احداثی در نظر گرفته را به خسارت دیدگان سیل اطلاع رسانی کنند چرا که تنها دو ماه فرصت باقی است و اگر این زمان بگذرد تنها به خسارت دیدگان تسهیلات بلاعوض تعلق خواهد گرفت.

راجویان در پایان در خصوص تخصیص اعتبار برای استان مازندران، گفت: برابر مصوبه هیات دولت برای مجموعه راه و شهرسازی ۸۰ میلیارد تومان، عمران شهری و روستائی ۴۷ میلیارد تومان، آب و فاضلاب شهری ۹ میلیارد تومان، آب و فاضلاب روستائی ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان، سردهنه کشاورزی ۱۳ میلیارد تومان و برق ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای زیرساختهای استان مازندران تخصیص داده شده است.

۷۳۳۴/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.