پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

احیای 19 واحد تولیدی مازندران با تسهیلات بانکی ملی/ تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران| خانعلی رشیدی مدیر امور شعب بانک ملی در دفتر خبرگزاری فارس مازندران حضور یافت به سوالات خبرنگاران این رسانه پاسخ داد.

فارس: میزان منابع بانک ملی در استان مازندران چه مقدار است؟

رشیدی: در میزان منابع به عنوان استان هفتم کشور هستیم و ۲/۴ درصد منابع کشور در اختیار شبکه بانکی و غیربانکی مازندران قرار دارد که آمار آن در سایت بانکی مرکزی قرار دارد و در بحث مصارف مازندران، استان پنجم کشور بوده که ۲/۳ درصد مصارف کشور مربوط به مازندران است، این موضوع نشان می‌دهد که مشارکت شبکه بانکی استان نسبت به دیگر استان‌ها بسیار پررنگ‌تر است.

فارس: عمده امور بانکی استان توسط چه بانک‌های انجام می‌شود؟

 رشیدی: ۱۴ بانک مازندران عضو شورای بانکی استان بوده و عمده امور بانکی توسط این بانک‌ها پیگیری می‌شود، ۷۵ درصد منابع در اختیار بانک‌های شورای هماهنگی قرار دارد و ۲۵ درصد در اختیار سایر بانک‌ها قرار دارد، عمده منابعی که بانک‌های عضو شورای هماهنگی جذب می‌کنند را تلاش می‌کنیم که در استان در بخش‌های مختلف خرج کنند.

فارس: مهم‌ترین اولویت‌های خرج کرد بانک‌های استان در حال حاضر چه مسائلی است؟

رشیدی: کمک به واحدهای تولید و تامین سرمایه در گردش فعالان تولیدی یکی از اولویت‌های اصلی بانک‌های عضو شورای هماهنگی بانک‌های مازندران است و همه تلاش سیستم بانکی این است تا جایی که مقررات اجازه می‌دهد برای کمک به بخش تولید پیش‌گام باشند.

فارس: تامین نقدینگی واحدهای تولیدی استان چگونه است؟

رشیدی: پرداخت‌ها  به دو صورت مراجعه مستقیم  و حضوری در بانک‌ها ارائه می‌شود و بخشی دیگر هم از طریق معرفی ستاد تسهیل برای رونق تولید تسهیلات پرداخت می‌شود، بخش دیگری از تسهیلات ما در بحث تامین سرمایه در گردش است  به این صورت که زیرساخت یک واحد تولیدی آماده است که برای اجرای طرح و پروژه نیاز به سرمایه در گردش دارد.

فارس: در ارتباط با پروژه‌های که با مشارکت بانک انجام می‌شود، توضیح می‌دهید؟

رشیدی: برخی از طرح‌ها نیاز استان است که افراد متقاضی پس از مراجعه به بانک‌ها با ارائه طرح و پس از بررسی کارشناسی اقدام به دریافت تسهیلات می‌کنند، بخشی از عمده فعالیت ما توسعه اشتغال است، در شبکه بانکی ما دو فعالیت بسیار مهمی را پیگیری می‌کنیم.

تجهیز و تخصیص منابع از عمده فعالیت بانک‌ها است، در بحث تجهیز منابع ما پول‌های سرگردان را به سمت اشتغال و تولید هدایت می‌کنیم در بحث تخصیص منابع هم نقش بانک بسیار اثرگذار است در این بخش دغدغه ما کمک به تولید و اشتغال استان است، بخش دیگر از مصارف بانکی تکلیفی و حاکمیتی است که بخش زیادی از منابع قرض‌الحسنه برای وام‌های ازدواج پرداخت می‌شود.

فارس: میزان وام تسهیلات ازدواج که در سال ۹۸ پرداخت شده را اعلام کنید؟

رشیدی: ۳۲۷ میلیارد تومان در سال ۹۸ وام ازدواج پرداخت کردیم که ۳۴ درصد کل پرداختی‌های بانک‌های استان مازندران است.

فارس: در بحث تسهیلات تکلیفی میزان پرداختی تسهیلاتی که برای کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی پرداخت شده چه رقمی است؟

رشیدی: در بخش کمیته امداد امام خمینی به ۱۰۰ درصد تکلیف خودمان در سال در بحث پرداخت تسهیلات عمل کردیم و مبلغ ۲۸ میلیارد تومان پرداخت کردیم، برای بهزیستی هم مبلغ بیش از ۱۲ میلیارد تومان که در این حوزه هم به ۱۰۰ درصد تکلیف خودمان عمل کردیم.

فارس: بانک‌ها عامل چه واحدهای تولیدی را تملیک می‌کنند؟

رشیدی: در حوزه اشتغال و کمک به واحدهای تولیدی همه دغدغه ما باید به صورت جدی و اثربخش وارد شویم، به‌صورت کلی اجازه نداریم که هیچ واحد تولیدی فعال را تملیک کنیم، اما اگر واحدی که راکد بوده و به صورت کلی تعطیلی است اگر تملیک شده و به فرد دیگری واگذار شود بهتر است یا راکد بماند؟

این واحد اگر تملیک شود به یک سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی دیگر با شرایط ویژه و خاص واگذار می‌شود زمینه رونق اقتصادی جدیدی را ایجاد می‌کند.

فارس: چه تعداد از واحدهای تولیدی استان مازندران احیا کردید؟

رشیدی: در سال ۹۸ موفق شدیم که ۹ واحد تولیدی را احیا کنیم، این واحدها تعطیل شده در گذشته بوده که در غالب اقاله به صاحبان اصلی خودشان برگردانده‌ایم یا اینکه یک فعال اقتصادی جدید واحدها را در اختیار گرفته و فعال کرده است.

در ساری جاری ۶ واحد تولیدی صنعتی را احیا کردیم در کل استان مازندران ۲۲ واحد تولیدی تملیکی وجود دارد که برای احیا ۴ واحد اقاله با شرایط ویژه انجام شود، این واحدها به هیچ وجه فعال نیستند، سیاست‌های کلان بانکی در کشور در مسیر توسعه اشتغال و احیا واحدهای تولیدی گام برداریم، واحدهای که نیاز به سرمایه در گردش داشته باشند کمک می‌کنیم که به چرخه برگردند.

فارس: غیر از حوزه تولید در چه بخش‌های دیگر بانک ملی برای تامین سرمایه در گردش ورود پیدا کرده است؟

رشیدی: در بخش درمان هم بانک ملی برای خرید تجهیزات و دستگاه‌های بیمارستانی ورود پیدا کرده، دستگاه سی‌تی آنژیو قلب که در شمال کشور فعال شده با مشارکت بانکی خریداری شده است،
دستگاهی که اخیر برای دانشگاه علوم پزشکی برای بیمارستان علوم پزشکی خریداری کردیم برای درمان بیماران سرطانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فارس: آیا خودتان هم بازدید میدانی از واحدهای تولیدی را در دستور کار دارید؟

رشیدی: یکی از اقدامات روتین ما سرکشی از واحدهای تولیدی است، جدای از حضور در ستاد تسهیل تلاش می‌کنیم که مسائل مالی واحدهای تولیدی را رفع کنیم.

فارس:  میزان مطالبات شورای بانکی استان مازندران از واحدهای تولیدی چه مقدار است؟

آخرین آمار بانک‌های عضو شورای هماهنگی بانک‌های استان مازندران مبلغ ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است و در چهار ماه اخیر این رقم ۱۸ درصد رشد داشته است که قبل از چهار ماه ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

فارس: آیا درست است که همه مشکلات واحدهای تولیدی تامین نقدینگی است؟

رشیدی: ما اعتقاد داریم که وقتی ساز و کار برای تولید فراهم باشد نسبت به تامین نقدینگی اقدام می‌کنیم، تامین مواد اولیه یکی از چالش‌های جدی در تولید است، در اسفندماه بر حسب تکلیف ستاد کرونا برای احیا یک واحد تولید ماسک در استان  هم ورود پیدا کردیم.

این واحد تولیدی نسبت به تجهیز کارخانه ورود پیدا کرده اما برای تامین مواد اولیه دچار مشکل شده است، برخی از واحدهای تولیدی بودند که خودشان را به روز نکردند و از ظرفیت فناوری روز استفاده نکردند، این واحدها فضای رقابتی را از دست دادند.
نقدینگی یک مورد  است،بسیاری از واحدهای تولیدی مشکل مدیریتی دارند، اثر تحریم‌ها را هم باید در نظر بگیریم که برای مقابله با آن خلاقیت و نوآوری داشته باشیم.

فارس: چه شرکت‌های نمی‌توانند تسهیلات دریافت کنند؟

رشیدی: پرداخت نقدینگی باید در چهارچوب ضوابط باشد حتما باید کارشناسان فنی ما مستندات کافی برای پرداخت تسهیلات داشته باشند، به شرکت‌های زیان‌ده و مشمول ماده ۱۴۱ نمی‌توانیم تسهیلات پرداخت کنیم که این موضوع بر می‌گردد به واحدهای تولیدی که صورت‌های مالی مشخصی داشته باشند که بتوانند از ظرفیت بانکی استفاده کنند.

واحدهای هم در استان مازندران هستند که به خوبی مشغول فعالیتند و برخی از بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به این واحدها سبقت می‌گذارند.

فارس: چه طرح‌های برای دریافت تسهیلات با کمترین بروکراسی اداری مواجه می‌شوند؟

رشیدی: اهلیت و شخصیت  فرد و توجیه اقتصادی که یک طرح برای دریافت تسهیلات دارد و داشتن صورت مالی شفاف یکی از الزامات جدی برای پرداخت تسهیلات است، شرکتی که نتواند هزینه‌هایش را پوشش دهد چه لزومی دارد که نسبت به دریافت تسهیلات اقدام کند.

فارس: در ارتباط با نظرات کارشناسی بانک‌ها مباحثی مطرح است شما چه مقدار به نظرات کارشناسی همکاران خودتان اعتقاد و اعتماد دارید؟

رشیدی: کارشناس اقتصادی ما به روز همه مسائل اقتصادی و تولیدی کشور و جهان را رصد می‌کنند، عرضه و تقاضا بسیار مهم است، اگر کارشناس اقتصادی اعلام کند که یک طرح تولیدی توجیه دارد یا خیر همه مسیرهای عرضه و تقاضا را به خوبی رصد می‌کند، وقتی که طرحی برای تامین مواد اولیه نیاز به محصولات وارداتی دارد یا طرحی که مشکلات زیست محیطی دارد حتما باید به صورت جدی درباره آن نظرات کارشناسی را اعمال کنیم.

روی یک طرح تولیدی سه کارشناس اعلام نظر می‌کنند در حال حاضر طرح‌های زیادی را در دست بررسی داریم، به‌زودی دو طرح در غرب و شرق استان مازندران در حوزه صنایع تبدیلی قرار است که راه‌اندازی شود ما به دنبال طرح‌های اثرگذار و اشتغال‌زا است.

 /۸۶۰۰۴/ج


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.