پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

عمل به تعهدات بانکی یک مسئله شرعی است/ جلوگیری از سواستفاده در شبکه بانکی

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، آیت‌الله محمدباقر محمدی‌لائینی نماینده ولی فقیه در مازندران صبح امروز در طی دیدار با دبیر و اعضای کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان به‌مناسبت هفته بانکداری اسلامی، اظهار کرد: ایفای نقش قاطع و جلوگیری از سواستفاده شبکه بانکی امر بسیار سختی است چرا که همواره افرادی وجود دارند به‌دنبال منفعت‌طلبی هستند.

*لزوم جلوگیری از سواستفاده در شبکه بانکی

وی تاکید کرد: در این موضوعات مسؤولان نباید شل بگیرند چرا که این افراد مستحق سازش نیستند، مدیران مربوطه نباید اجازه ایجاد فضای سواستفاده را در نظام بانکی بدهند و دستگاه‌های نظارتی با سخت‌گیری‌های لازم شرایط را برای این افراد سودجو سخت‌تر کنند.

*عمل به تعهدات بانکی یک مسئله شرعی است

محمدی‌لائینی با بیان اینکه اگر نگاهی در جامعه شکل بگیرد که بانک‌ها مرکز سواستفاده هستند خودبخود فرار از انجام تعهدات قانونی افزایش پیدا می‌کند، گفت: عمل به تعهدات بانکی یک مسئله شرعی است که نباید به امانت‌ها در سیستم بانکی خیانت شود چرا که این مسائل طی سال‌های اخیر موجب  بروز مشکلاتی برای بانک‌ها شده است.

*مقررات دست‌وپاگیر در بانک‌ها مشکل بزرگی است

نماینده ولی فقیه در مازندران عنوان کرد: بانک‌ها در رشد و توسعه کشور و استان نقش بسیار اساسی و مهمی دارند، وجود قوانین و مقررات دست‌وپاگیر در بانک‌ها را یک مشکل ذکر و ضرورت به‌روز بودن و جامع بودن ان با توجه به شرایط جامعه و کشور را یک ضرورت قلمداد کردند‌.

*لزوم توجه به اشتغال پایدار

امام جمعه مرکز استان مازندران ضمن تقدیر از بانک‌ها در ارائه تسهیلات به مردم، تمرکز حجم زیادی از تسهیلات به بخش خدمات را نکته بسیار مهمی دانسته و انتقال تمرکز پرداخت تسهیلات از بخش خدمات به بخش‌‌های تولید و صنعت را به جهت تاثیر بسزا در رونق اقتصادی و اشتغال پایدار خواستار شد.

*در جهت احیای واحدهای تملیکی گام برداشته شود

وی  با اشاره به سخنان دبیرکمیسیون هماهنگی بانک‌های استان در مورد عدم تمایل بانک‌ها در بحث تملیک واحدهای تولیدی و همچنین با بیان نمونه‌هایی از واگذاری‌های ناموفق، گفت: در صورت تملیک واحدهای تولیدی تعطیل و فاقد فعالیت این واحدها به کسانی واگذار شود که واجد شرایط لازم بوده و ادامه‌دهنده فعالیت تولیدی باشند و در جهت احیای مجدد این واحدها گام برداشته شود.

*در خصوص حذف بهره و ربای بانکی گام‌هایی برداشته شد

در ادامه این نشست خانعلی رشیدی رئیس امور شعب بانک ملی مازندران با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از خواسته‌های مردم، متدینین جامعه و نظام جمهوری اسلامی حذف بهره و ربا از نظام شبکه بانکی بوده‌است، گفت: تلاش و مطالعات زیادی در این راستا صورت گرفته است.

وی یادآور شد: در هشتم شهریور ۱۳۶۲ قانون عملیات بانکداری بدون ربا با تصویب مجلس و تایید شورای نگهیان ابلاغ شد که از آن موقع تاکنون با کمی اصلاحات بانک‌ها بر اساس قانون یاد شده مشغول به انجام وظیفه هستند.

رشیدی تاکید کرد: یکی از ارکان اصلی و تاثرگذار در اقتصاد کشور، شبکه بانکی است که نقش مهم و موثری در تولید و ایجاد اشتغال کشور ایفا می‌کند و همچنین شبکه بانکی در رفاه جامعه، امنیت و ایجاد زیرساخت‌های کشور نقش ویژه‌ای دارد.

*بانک‌ها تامین‌کننده حدود ۹۰ از منابع مالی پروژه‌ها

رئیس امور شعب بانک ملی مازندران با بیان اینکه وظیفه اصلی و تخصصی بانک‌ها جمع‌آوری وجوه اصلی و سرگردان در جامعه و تخصیص بهینه آن به بخش‌های اقتصادی است، اذعان داشت: حدود ۸۵ الی ۹۰ درصد طرح‌ها، برنامه‌ها و پروژه‌های عمرانی اقتصادی در کشور توسط بانک‌ها تامین منابع می‌شوند که این مهم در استان مازندران پررنگ‌تر است.

این مسوول متذکر شد: در شرایط تحریم‌های ظالمانه اثرگذاری بانک‌ها در اقتصاد پررنگ‌تر است و بانک‌ها می‌توانند در سال “جهش تولید” اثرگذاری بیشتری داشته باشند و با توجه به مشکلات اقتصادی که کشور طی سال‌های اخیر با آن مواجه است، تمامی بانک‌ها باید در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و جهش تولید گام بردارند.

*بانک ملی مازندران رتبه پنجم در بخش مصارف

وی با اشاره به عملکرد شبکه بانکی استان و همچنین با بیان اینکه  ۷۵ درصد منابع بانکی استان در اختیار بانک‌های دولتی و نیمه دولتی و ۲۵ درصد هم در اختیار بانک‌های خصوصی است ، بیان کرد: به لحاظ منابع؛ شبکه بانکی استان مازندران رتبه هفتم کشور را دارا است و در بخش مصارف مازندران نیز رتبه پنجم کشور را به خود اختصاص داده است که این مهم نشان.دهنده عملکرد بسیار خوب شبکه بانکی استان در کمک به  توسعه استان و مشارکت فعال در طرح‌ها و پروژه‌ها است.

رشیدی گفت: نهایت همکاری از جانب سیستم بانکی با واحدهای تولیدی صورت می‌پذیرد، در این راستا هیچ واحد تولیدی فعالی تملیک نمی‌شود و در بانک‌ها رغبتی برای این موضوع وجود ندارد، در شرایط فعلی واحدهای غیرفعالی که از قبل به تملک بانک‌ها در آمدند ، شبکه بانکی استان برنامه واگذاری و احیا مجدد آن‌ها را در دستور کار قرار داده تا از طریق اقاله ، مزایده و سایر را به فعالان اقتصادی دیگر واگذار کند.

*پرداخت مبلغ ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ازدواج

رئیس امور شعب بانک ملی مازندران خاطرنشان کرد: تسهیلات اشتغال روستائی، تسهیلات به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، پرداخت تسهیلات به آسیب‌دیدگان کرونا ، پرداخت مبلغ ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ازدواج از محل منابع داخلی در سال ۹۸، ارائه آماری از منابع ، مصارف و مطالبات غیرجاری شبکه بانکی را داشتیم.

*واحدهای تولیدی به سامانه سامانه بهین‌یاب مراجعه کنند

وی در ادامه در ارتباط با تامین نیاز واحدهای تولیدی برای حل مشکل سرمایه در گردش خود، عنوان کرد: واحدهای تولیدی از طریق ثبت تقاضا در سامانه بهین‌یاب و انتخاب بانک عامل و در ادامه در صورت واجد شرایط بودن می‌توانند از تسهیلات شبکه بانکی بهره‌مند شده و همچنین علاوه بر آن برای تامین مالی طرح‌هایی که از توجیه اقتصادی کافی برخوردار باشد نیز بانک‌های استان آمادگی لازم را دارند‌.

به گزارش فارس، در پایان این نشست مدیران در خصوص رعایت ضوابط و مقررات بانکی، کمک دستگاه‌های نظارتی به بانک‌ها در وصول مطالبات غیرجاری و ضرورت بازگشت این منابع به چرخه تولید توضیحاتی را ارائه کردند.

 /۸۶۰۴۸/ج


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.