پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

احتمال شیوع موج جدید آنفلوآنزا در مازندران

0

آنفلوآنزا یک بیماری تنفسی است که بر خلاف سرماخوردگی، می تواند به یک بیماری خطرناک و ذات الریه منجر شود.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، برخلاف سرماخوردگی که در هر فصلی از سال می‌توان به آن مبتلا شد، آنفولانزا یک بیماری فصلی است، فصل شیوع آنفولانزا معمولا از پاییز آغاز شده و تا بهار به طول می انجامد که شیوع آن در فصل زمستان به شدت سرعت می یابد.

فرهنگ بابا محمودی، معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در رابطه با ماهیت بیماری آنفلونزا گفت: آنفلوآنزا یک بیماری همه گیر حاد تنفسی ویروسی است و سالانه ۲۰ درصد جمعیت دنیا به آنفلوآنزا مبتلا می شوند که تعدادی از آنها در سراسر دنیا براثر بیماری یا عوارض ناشی از آن، جان خود را از دست می دهند.

وی خاطرنشان می کند: در افراد بالغ سه بار در سال و در اطفال 9 تا 12 بار این بیماری تنفسی رخ می دهد؛ هنوز نیز این بیماری مهلک و خطرناک است.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه واکسن آنفلوانزا مهم ترین اقدام برای پیشگیری از این بیماری است، می گوید: بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزای فصلی، استفاده از واکسن آن در ابتدای فصل بیماری یا همان شروع سردی هوا یعنی در اوایل ماه مهر است ، متاسفانه مردم اطلاع درستی از واکسن آنفلوآنزا ندارند در حالی که با تزریق آن در صورت ابتلا به آنفلوآنزا  از شدت بیماری کاسته می شود ، گروه های پرخطر و حساس باید واکسن آنفلوآنزا  را تزریق کنند. این گروه ها شامل افرادی است که اگر به این بیماری مبتلا شوند، ممکن است که در بیمارستان بستری و یا به مرگ آنها منتهی شود.

استاد بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی یادآور می شود: افراد بالای ۶۵ سال، افراد مبتلا به بیماری های قلبی و ریوی مزمن، دیابت کنترل نشده و یا افراد مبتلا به سرطان که شیمی درمانی و یا رادیوتراپی می کنند و به ویژه خانم های باردار و کودکان جزء گروه های پرخطر محسوب می شوند و باید در ابتدای فصل سرما واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

دکتر محمد رضا پارسایی، مدیر گروه بیماری واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران می گوید: آنفلوآنزاجز بیماریهای نظام مراقبت بین المللی است که باید جدی گرفته شود. آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری های خطرناک پرندگان است که به عنوان بیماری مشترک میان انسـان و حیـوان شـناخته شده و مبارزه با آن در دنیا بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وی یادآور می شود: ویروس های آنفلوآنزا دارای سه نوع تیپ C,B,A هستند، در طیور فقط تیپ A می تواند ایجاد بیماری کند، این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می کند. آنفلوآنزای طیور می تواند با شدت کم در انسان ها اتفاق بیفتد، در پرندگان وحشی معمولاً ناقل سویه‌های ویروس آنفلوآنزای با بیماری‌زایی پایین و کم خطر هستند، اما در پرندگان اهلی، این ویروس ها دو شکل متفاوت بیماری را ایجاد می کنند که یکی از آنها شایع و ملایم و دیگری نادر و بسیار کشنده است.

مدیر گروه بیماری واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران می گوید: مهم ترین علامت این بیماری به ویژه در فرم فوق حاد آغاز ناگهانی تلفات با روند افزایش در گله و انتشار ناگهانی بیماری در گله است، بیحالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله، کاهش شدید مصرف دان، افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه، علائم تنفسی حاد، سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا نیز ممکن است دیده شود.

وی می گوید: در سال 1394 که کشور با بحرانی بنام آنفلوآنزای مرغی مواجه شد، در مازندران 67 مورد نمونه یافت شد که 24 درصد آن به تایید رسید، اکنون نیز از ابتدای فصل تا الان 2 هزار و 235 مورد بیماری تنفسی شدید در استان گزارش شده که 424 مورد آنفلوآنزا تایید شده است.

پارسایی هشدار می دهد: به دلیل اینکه یکی از مراکز ابتلا به بیماری انفولانزا مراکز پرورش طیور از سنتی تا صنعتی است؛ مردم جدا از مصرف پرندگان بومی و یا شکارشده پرهیزکنند.

مدیرگروه بیماری واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان می کند: عوامل خطرساز بیماری آنفولانزا در زنان باردار، افراد دارای بیماری کلیوی،کبدی و افراد چاق وکودکان ۶ تا ۵۹ ماه و کارکنان ارائه دهنده خدمات بیش از سایر اقشار است و این افراد حتما باید به تزریق واکسن اقدام کنند.

 اما در این بین دکتر سید حسین رضوانی، مدیرکلدامپزشکی استان مازندران می گوید: با ورود نخستین گروه از پرندگان مهاجر زمستان گذران به مازندران، نگرانی بروز بیماری آنفلوانزای مرغی وجود دارد. همه تمهیدات و مقررات برای جلوگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزای مرغی در حال اجرا است.

رضوانی با بیان اینکه با کمک شهرداری ها خرید و فروش طیور زنده ممنوع شده است، یادآور می شود: مردم از خرید مرغ و پرندگانی که خارج از سیستم دامپزشکی و بهداشتی، ذبح و کشته می‌شوند، خودداری کنند اما مصرف مرغ های منجمد که در کشتارگاه های رسمی استان وجود دارد و تخم مرغ های که در بازار موجود است عاری از خطر است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا مازندران، بیماری آنفولانزا یک بیماری مسری بوده که می تواند به راحتی از کسی که در حال حاضر حامل ویروس این بیماری است، به فرد دیگری سرایت کرده و او را مبتلا کند.آسان ترین و موثرترین راه پیشگیری از آنفلوانزا، رعایت نکات بهداشتی مانند شست و شوی دست ها، استفاده از وسایل شخصی، روبوسی نکردن و دست ندادن با افراد، در زمان های اپیدمی بیماری است.

 گزارش از سارا ربیعی خبرنگار ایسنا


 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.