پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

اجرای طرح ملی شهید سلیمانی در مازندران/فعالیت ۲ هزار ۸۶۴ پایگاه برای مهار ویروس کرونا

0


به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، طرح شهید سلیمانی در مقابله ویروس کرونا یک ماهی است که در کشور در حال اجراست، طرحی که از شروع آن در کشور تعداد بیماران کرونایی به زیر ۱۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

*همکاری بسیج با وزارت بهداشت برای اجرای طرح ملی مبارزه با کرونا

چند روز پیش سعید نمکی وزیر بهداشت در استانداری مازندران در ارتباط با این طرح گفت: از همان روزهای ابتدای شیوع ویروس کرونا و باتوجه به نگرانی‌ها بلافاصله جلسه گذاشتیم و از روز نخست با استعانت از تجربه دفاع مقدس که اولا باید در برابر هجمه دشمن که ویروس بود سنگرآرایی کنیم و دوم اینکه ما حمله کنیم و اجازه ندهیم قدرت آرایش نیروی دشمن بر ما کارساز باشد.

وی افزود: همدلی و وفاقی که در کشور تجربه کردیم با همکاری بسیج به این نتیجه رسیدیم که طرح ملی برای ایستادگی در برابر هجمه طراحی کنیم و این کار با اهتمام و تلاش‌های صورت گرفت، این طرح پیاده شد و بعد از نوشتن طرح که قرار بود اسم روی طرح بگذاریم این طرح به نام سردار رشید اسلام قاسم سلیمانی مزین شد.

*نامگذاری طرح به نام شهید سلیمانی

وزیر بهداشت در ارتباط با نام این طرح گفت: پیش خودم گفتم که حاج قاسم هم پیش خداوند و حضرت زینب (س) و اباعبدالله الحسین (ع) و شهدا عزیز بود و عزت داشت و عزیز هم به شهادت رسید و از خداوند خواستیم به عزت خون حاج قاسم دست ما را بگیرد که اتفاق عجیبی در این سرزمین رقم خورد.

در این طرح طی تفاهم‌نامه‌ای که بین وزارت بهداشت و سازمان بسیج شکل گرفت مقرر شد از ظرفیت بسیج برای کنترل و مهار ویروس کرونا کمک گرفته شود و این طرح به نام شهید سلیمانی در کشور در حال انجام است.

*طرح محله محور شهید سلیمانی

در طرح شهید سلیمانی کنترل ویروس و قطع زنجیره انسانی در محلات شهری و روستاها به صورت محله‌محور و به کمک خانواده‌ها انجام می‌شود تا این ویروس در مبدا، کنترل و از بین برود تا مردم دچار بیماری نشوند و به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند.

*ایجاد کمیته‌های رصد و شناسایی، حمایتی، مراقبتی و نظارتی

طرح به این صورت است که از چهار کمیته رصد و شناسایی، حمایتی، مراقبتی و نظارتی تشکیل شده است، در کمیته رصد و شناسایی، خانواده‌ها توسط بسیجیان به گروه هایی تقسیم شده اند و هر کدام یک رابط در خانواده مشخص کردند که بتواند در همان خانواده بیماریابی کند و در ارتباط با رابط سلامت اطلاعات را از خانواده دریافت و اگر بیماری و علائمی از ویروس کرونا مشاهده کرد به پزشک خانواده معرفی کند.

*نقش پررنگ بسیج در کمیته حمایتی طرح شهید سلیمانی

در کمیته حمایتی نقش بسیج پررنگ‌تر دیده شده است، کسانی که درگیر ویروس بوده‌اند و بعد از ترخیص در قرنطینه خانگی قرار می‌گیرند کارهای عمومی و اختصاصی آنها در محله به عهده بسیج محله است که با کمک مسؤولان محلی، معتمدان و خیران همه کارهای آنها پوشش داده می‌شود، در صورتی که بی‌بضاعت باشند تمامی خدمات از جمله سبد کالا، دارو، کارهای اداری و خدماتی توسط بسیج به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌گیرد و اگر بی‌بضاعت نیستند هم کارهای اداری و خدماتی‌شان توسط بسیجی‌ها انجام می‌گیرد تا دوره دوهفته‌ای قرنطینه سپری شود.

 آموزش همگانی نیز به عهده شبکه بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی است که با کمک فضاسازی‌های محیطی در شهرها و روستاها و از طریق رسانه‌ها در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و همچنین از طریق شبکه شاد برای مردم اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد و بسیج نیز در این مرحله کمک‌کننده و همراه است.

*استفاده از ظرفیت بسیج جامعه پزشکی 

بحث مراقبت از بیماران ظرفیتی است که شبکه بهداشت برای خدمت‌رسانی به مردم در طول این بیماری استفاده کرده است، تیم پزشکی متشکل از پزشک، پرستار و بهیار برای هر منطقه جغرافیایی مشخص شده تا خدمات مراقبتی را به بیمار بدهند که از ظرفیت‌های بسیج جامعه پزشکی نیز در این امر استفاده شده است.

و اما در بحث نظارتی توسط اداره صمت، اتاق اصناف، تعزیرات و نیروی انتظامی در بحث کنترل بازار و معیشت مردم انجام می‌شود که مردم با کمبود اقلام و احتکار اقلام از سوی برخی افراد سودجو مواجه نشوند.

در این طرح بسیج در جایی دیده‌بان، در جایی مراقب و در جایی هم کمک کننده است، همچنین نظارت بر فعالیت مغازه‌داران و فروشندگان و نانوایی‌ها و نظارت بر عبور و مرور در ورودی و شناسایی افرادی که در ترددها علائمی از بیماری را دارند را انجام می‌دهند.

این طرح در استان مازندران و حتی در دوردست‌ترین نقاط این استان نیز در حال انجام است.

*۴۶ هزار خانواده مازندران زیرپوشش طرح سلیمانی قرار گرفتند

سیدعباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به انجام اقدامات و تلاش‌های خوب برای مهار و کنترل ویروس کرونا در مازندران گفته است: طرح شهید سلیمانی ابتکاری راهبردی برای تشخیص، بیماریابی و قرنطینه مبتلایان به کرونا بوده که تاکنون ۸۴۶ هزار خانواده تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

وی افزود: ۶۷۶ هزار نفر افراد پرخطر شناسایی و لیست آنها در اختیار بسیج قرار گرفت تا در طرح شهید سلیمانی زیر پوشش قرار بگیرند.

*مراقبت از ۴۶ هزار بیمار پرخطر کرونایی توسط تیم‌های مراقبتی بسیج

سردار سیاوش مسلمی در ارتباط با این سرح در استان مازندران بیان کرد: ۲ هزار و ۸۶۴ پایگاه در طرح شهید سلیمانی در استان فعال شدند و ۸ هزار تیم برای رصد بیماران، گروه‌های امدادی، مراقبتی و نظارتی تشکیل شده است.

 فرمانده سپاه کربلا با بیان اینکه ۴۶ هزار بیمار پرخطر نیز از لحاظ درگیری با این ویروس تحت مراقبت تیمهای حمایتی ما هستند، افزود: این تیم‌ها در ۲۱۶۹ روستا فعال هستند، خیران نیز همانند گذشته به خوبی پای کار آمدند و در قالب کمک‌های مومنانه ۱۳ هزار و ۲۴۸ بسته معیشتی به خانواده‌های نیازمند اهدا شد.

مسلمی گفت: سپاه کربلا ۱۴ کلینیک شهرستانی و یک بیمارستان دارد و هر چه در توان دارد برای ریشه‌کنی کرونا انجام داده و می‌دهد.

به گزارش فارس، امید است با اجرای دقیق طرح شهید سلیمانی و همکاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی وضعیت قرمز در شهرهای استان مازندران نیز به صورت عادی برگردد. 

 /۸۶۰۴۱/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.