بعضا از بعضی خانواده ها محترم دلیل مهاجرت را جویا می شویم ، دلیل مهاجرت خود را از روستا های بخش چهاردانگه به شهرها جهت دست یابی بهتر آموزشی برای فرزندان خود می دانند.گرچه این رویکرد بسیار ارزشمند می باشد که اولیای محترم چهاردانگه رنج مهاجرت را به خود تحمیل می نماید تا فرزندان دلبندشان در فضایی مناسب به تحصیل به پردازند.
در این مقاله می خواهم به این موضوع بپردازم آیا وضعیت کیفیت آموزشی منطقه چهاردانگه می تواند دلیلی برای مهاجرت خانواده های محترم باشد؟
بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی و گسترش عدالت آموزشی در سطح کشور نمود پیدا کرد، به خصوص این وضعیت در مناطق محروم چشمگیر تر و ماموس تر می باشد. در منطقه چهاردانگه قبل از انقلاب اسلامی روستا های زیادی فاقد مدرسه بودند و حتی یک دبیرستان در منطقه فعالیت آموزشی نداشت اما اکنون شرایط تحصیل تا پایان متوسطه در مدارس منطقه در بهترین شرایط ممکن فراهم می باشد. همه ما باید شکرگزار نعمت ها موجود باشیم و قدر آن را بدانیم و از آن استفاده بهینه نماییم.
منطقه چهاردانگه در حال حاضر دارای ۱۷۰۰ نفر دانش آموز و ۳۳۵ نفر فرهنگی مشغول فعالیت آموزشی می باشد. یعنی نسبت دانش آموز به معلم ۵ به ۱ می باشد و در کمتر جایی شاهد این وضعیت می باشیم یعنی بازای هر ۵ دانش آموز یک فرهنگی در منطقه مشغول خدمت می باشد و این شاخص یکی از کیفی ترین شاخص ها در آموزش و پرورش می باشد.
در منطقه چهاردانگه در مقطع ابتدایی در سال تحصیلی ۹۴ -۱۳۹۳ ، ۹۰۰ نفر دانش در ۴۴ مدرسه منطقه مشغول تحصیل هستند. در هر روستایی دانش آموز وجود دارد امکان تحصیل آن در مقطع ابتدایی فراهم می باشد. و خوشبختانه پوشش تحصیلی در این مقطع ۱۰۰ درصد می باشد.
در مقطع متوسطه اول ۳۰۰ نفر دانش آموز در ۱۱ دبیرستان متوسطه اول مشغول تحصیل هستند که از این دبیرستانها دو دبیرستان شبانه روزی و هوشمند امام حسین (ع) وناجم پسرانه و روزی حضرت فاطمه (س) خالخیل دخترانه با کادری مجرب و در فضای نوساز مشغول خدمت به دانش آموزان می باشند و بعضا هزینه ایاب ذهاب دانش آموزان به این دو دبیرستان را آموزش و پرورش منطقه پرداخت می نماید.
در مفطع متوسطه نظری ۵۰۰ نفر دانش آموزان در ۵ دبیرستان در رشته های نظری و کارو دانش مشغول تحصیل می باشند که چهار دبیرستان شبانه روزی می باشد و تمام امکانات لازم برای ادامه تحصیل با کادری مجرب و دلسوز و امکانات آموزشی کاقی و دبیران توانمند که اکثر آنها دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند و کلاس های کم جمعیت شرایط مطلوبی را برای ادامه تحصیل عزیزان فراهم آورده است.
تحصیل در مدارس شبانه روزی دانش آموزان را احتماعی تر و مسئولیت پذیر تر از مدارس عادی تربیت می نماید و همچنین اولیای مدرسه فرصت کافی برای پرداختن به مسائل دینی و تربیتی داشن آموزان را دارند.
با توجه به اینکه در هر سال شاهد درخشش دبیران منطقه چهاردانگه در طرح ها و برنامه های استانی و کشوری می باشیم لذا به عنوان کسی که سالیان زیاد در استانهای مختلف کشور در خدمت دانش آموزان ایران اسلامی بودم به هیچ عنوان خانواده های محترم نیاز نیست برای تحصیل فرزندان خود از بخش چهاردانگه مهاجرت نمایند که به چند دلیل اشاره می نمایم:
۱- امکانات و فضایی آموزشی برای تحصیل دانش آموزان در تمام مقاطع در بهترین شرایط خود مهیا می باشد.
۲- کادر آموزشی جوان و توانمند از شاخصه های دیگر آموزشی منطقه می باشد که به تکنولوژی روز آموزشی آشنایی کامل دارند.
۳- با توجه به عدم آلودگی های احتماعی و بافت مذهبی منطقه شرایط تربیتی بسیار خوبی برای دانش آموزان فراهم می باشد. در بعضی مواقع شاهد آسیب های جدی به دانش آموزان در فضای پرتلاطم محیط های شهری می باشیم به خصوص خانواده هایی که بچه های خودشان را در مدارس شهری ثبت نام و خود در رو ستاهای منطقه زندگی می کنند.
۴- با استقرار دانش آموزان دور دست در مدارس شبانه روزی باعث می شود خانواده ها ی محترم دقدقه ایاب و ذهاب و مسایل تربیتی دانش آموزان را نداشته باشند چون اولیای مدرسه خود را موظف می دانند تا بهترین شرایط را برای تحصیل فراهم نمایند.
در پایان انتظار است خانواده های محترم تحت تاثیر تبلیغات کاذب قرار نگرفته و با مهاجرت خود به روستاهای خود و زندگی خود آسیب وارد ننمایند.
نویسنده: حامد خلیلی ازنی
منبع: وبلاگ چهاردانگه ساری با تاریخ کهن
سلام و عرض ادب خدمت آقای خلیلی،
با تشکر از شما که با وجود مشغله کاری، چالش های مختلف مربوط به منطقه چهاردانگه را بررسی می کنید.
از آنجا که ما هم از خانواده هایی بودیم که به دلیل کیفیت پایین آموزشی مجبور به مهاجرت از کیاسر شدیم، این نوشتار شما توجه مرا به خودش جلب کرد. البته لازم به ذکر است که در آن مقطع زمانی (اوایل دهه هفتاد) برخلاف مقاطع ابتدایی و راهنمایی، مقطع متوسطه در کیاسر از سطح پایین آموزشی و مدیریتی رنج می برد. ولی به لطف تلاش فرهنگیان منطقه، قطعاً در حال حاضر شاهد ارتقای کیفیت آموزشی در مقطع متوسطه هستیم. با این وجود، به نظر من هنوز کیفیت آموزشی مقطع متوسطه در چهاردانگه نمی تواند با مناطق پر جمعیت شهری رقابت کند و شاهد این مدعای من، قبولی های آزمون کنکور سراسری از منطقه هستند. به نظر شما چرا علیرغم اینکه دانش آموزانی مستعد و ساعی در حال تحصیل در منطقه هستند، میزان قبولی در رشته های خوب و دانشگاه های معتبر پایین است؟
از نظر من ضعف آموزشی در درجه ی اول سبب شد تا دانش آموزان و خانواده ها تمایل زیادی به مهاجرت داشته باشند. اما همین مهاجرت، خود سبب ضعیف تر شدن آموزش منطقه به خصوص در دوره ی متوسطه شده که مهم ترین دوره ی آموزشی برای دانش آموزان سخت کوش به حساب می آید. با این حال مشاهده ی موفقیت دانش آموزانی که به دلایل مختلف از جمله ضعف آموزشی، از منطقه مهاجرت کرده اند، حاکی از آن است که در منطقه دانش آموزن سخت کوشی وجود دارند که عدم موفقیت آنها شاید به دلیل عدم پاسخگویی سطح آموزشی به شرایط کنکور سراسری و دیگر آزمون های مهم کشور است.
با این همه نقش مهاجرت بر سطح آموزشی انکارناپذیر است، چرا که خروج دانش آموزان مستعد و یا افراد تحصیل کرده تاثیر زیادی بر آموزش منطقه دارد.
آقای خلیلی عزیز سلام،
چرا کاری را که خودتان انجام داده اید دیگران را پند و اندرز می کنید؟ خودتان خانواده اتان را به ساری کوچ داده اید با اینکه چند سال در کیاسر بوده اید و الان هم شغل جنابعالی در کیاسر است ولی ساکن کیــــاسر نیستید، در صورتی صحبتهای جنابعالی تاثیر گذار است که خود به آن عمل کنید. بسم الله، بر گردید اگر واقعاً به حرفهایتان ایمان دارید.
سعی کنید در نوشته ها راستی و صداقت را مد نظر داشته باشید. همه ما دلمان می خواهد که کسی از چهاردانگه مهاجرت نکــــــند. به نظر من بیشترین علت مهاجرت شما معلمین محترم هستید که به ساری کوج نموده اید و الگویی برای سایرین شده اید. ( می توانم دهها نمونه از اسامی معلم ها را نــام ببرم ).
از چهاردانگه نیوز خواهشمندم نسبت به درج این مطالب اقدام فرماید.
با سلام و احترام
اولا بدون مقدمه، حق را به جناب آقای شیخی می دهم. شاید مهاجرت فرهنگیان عامل و انگیزه مهاجرت را در بقیه اقشار بیشتر کرده باشد.
اما در این مقاله و مقاله بعدی می خواهم عرض نمایم که واقعا برای مسایل آموزش به غیر از شرایط خاص نیاز به مهاجرت نیست و خوشبختانه مدارس دولتی منطقه همپای مدارس دولتی دیگر مناطق می باشند.
اما در مورد بنده: ۱ – بنده ۵ سال با خانواده ام در کیاسر حضور داشتم که سه بار مجبور به اسباب کشی شدم، اما شرایط اسکانم در همان زمان در ساری مهیا بود.
2- به علت مشکلی خاص که اینجا نیاز به بیان نیست ادامه زندگی برای من در کیاسر میسر نبود
3- به هیچ عنوان صرفاً جهت کیفیت تحصیلی منطقه را ترک نکردم.
4- اما به علت علاقه و دینم به دانش آموزان منطقه، خودم با توجه به شرایط اداری و موقعیت های بهتر از نظر مالی و تدریس در منطقه ماندم تا به دانش آموزان منطقه که تمام وجودم به عشق آنها می تپد خدمت نمایم.
امیدوارم که دینم را به منطقه ادا کرده باشم.
به نظر من این متن شعاری بود.
جناب آقای خلیلی،
کماکان منتظر پاسخ شما هستم. به نظر شما دلیل عدم موفقیت دانش آموزان منطقه در کنکور چیست؟
با تشکر.
با سلام خدمت سرور عزیزم جناب آقای اسلامی
خود مستحضرید فرآیند قبولی کنکور فقط به آموزش و پرورش متکی نیست ، خانواده ها، پیگیری، هزینه های زیاد انجام گرفته و … عامل تعیین کننده در قبولی کنکور می باشد. اما متاسفانه این امر در منطقه به علت فقر فرهنگی از مهمترین مشکل می باشد.
با این حال در سال های اخیر شاهد رشد قبولی دانش آموزان در کنکور سراسرس به خصوص دانشگاه فرهنگیان می باشیم در سال گذشته چهاردانگه در قبولی کنکور در رشته تجربی بین ۳۲ شهرستان و منطقه رتبه سوم استان را کسب نموده است.
دلایل زیادی برای عدم رغبت دانش آموزان منطقه به خصوص در بین دخترها وجود دارد که یکی ازدواج زود هنگام می باشد.
به همین اندک بسنده می نمایم چون همین مقوله نیاز به یک مقاله مفصل دارد . ممنون از لطف شما هستم.
با تشکر از شما و به امید روزهای بهتر.
جناب آقای شیخی،
پر واضح است که از دلسوزان منطقه هستید و قلبتان برای کیاسر و چهاردانگه می تپد. ولی آیا بهتر نیست که با لحن ملایمتری انتقاد کنیم و نقد سازنده را با حمله آلوده نکنیم؟