پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آفت به درختان میوه جنگلی غرب مازندران خسارت زد

0

پروانه تخم انگشتری که نام فارسی آن از طرز قرار گرفتن تخم‌ها بصورت حلقه انگشتر بر روی شاخه‌ها اقتباس شده است، یکی از آفات درختان میوه و جنگلی در ایران می‌باشد.

خسارت این آفت کم و بیش مشابه ابریشم باف ناجور و طرز زندگی آن هم به حشره نامبرده شبیه است. با این تفاوت که پروانه تخم انگشتری توده‌های تخم خود را مانند حلقه انگشتری به پهنای ۸ تا ۱۰ میلیمتر دور تا دور سرشاخه‌ها قرار می‌دهد.

لارو ها بخصوص در سنین اول زندگی دسته جمعی دارند و به فراوانی از برگ درختان میوه و زینتی تغذیه می‌کنند.

این حشره تا کنون در کرج، طالقان، استان‌های گیلان و مازندران، گرگان، خراسان و استان‌های مرکزی دیده شده و در جنگل‌های شمال از برگ‌های درختان جنگلی متنوعی تغذیه می‌کنند.

حسین لزربنی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آفت از اوایل فروردین ماه امسال در عرصه‌های مرتعی و جنگلی این منطقه بویژه بخش کجور نوشهر و مرزن آباد چالوس شیوع پیدا کرده و هر چند گزارشی از خسارت‌های ریالی ناشی از آن ارزیابی نشده ولی سبب برگ ریزی و از بین رفتن میوه‌های این درختان از جمله زرشک در این مناطق شده است.

وی اظهار داشت: در پی بررسی‌های صورت گرفته این آفت حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های مرتعی و جنگلی منطقه را در برگرفته و از اینکه به علت کمبود منابع تغذیه‌ای به باغ‌های میوه روستاییان در بخش کجور و مرزن آباد هم سرایت و خسارت وارد کند چنین اتفاقی دور از انتظار نیست.

وی تصریح کرد: تاکنون برای پیشگیری و ریشه کنی این آفت با صرف حدود یک میلیارد ریال طی ۲ مرحله عملیات انجام شد که در گام نخست اقدام به هرس کردن شاخه‌های این درختان و از بین بردن لانه تخم لارو این پروانه شد و در گام دوم نیز عملیات محلول پاشی در گستره‌ای حدود ۱۰۰ هکتار که شیوع این آفت شدت بیشتری داشت انجام گرفت.

کارشناس گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران – نوشهر گفت که هرچند گزارشی از دیگر ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران دریافت نشده ولی از آنجایی که این آفت بومی و از سه سال پیش تاکنون فقط در عرصه‌های جنگلی و مرتعی بخش کجور نوشهر مشاهده شده بود ولی امسال در مرزن آباد چالوس هم گزارش شده و ممکن است در دیگر شهرستان‌های غربی این استان نیز وجود داشته باشد.

لرزبنی با اشاره به محدودیت‌های اعتباری و کمبود امکانات لازم برای مبارزه با این آفت افزود: به همین خاطر با توجه به تغییر اقلیم منطقه و احتمال شیوع این آفت در سال آینده از اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران بخش کجور و دیگر حوزه‌های زیرپوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران خواسته شده تا با همکاری جوامع محلی برای هرس کردن درختان میوه جنگلی که غالباً در اراضی مستثنیات اشخاص وجود دارد مشارکت لازم را داشته باشند تا بتوان در پی چنین اقداماتی از شیوع آن درسال های آتی جلوگیری کرد.

وی گفت که هم اکنون این آفت به دلیل فعالیت دو ماه گذشته در منطقه فروکش کرده است و هم از سوی باغداران مبنی برآنکه این آفت خسارتی به آنها وارد کرده گزارشی نشده است.

حوزهٔ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران نوشهر با وسعت ۶۶۲،۰۳۳ هکتار بیش از ۲۷ درصد از مساحت استان مازندران را در بر دارد و در دامنهٔ شمالی البرز مرکزی و در غرب استان واقع گردیده است. این حوزه یکی از چهار حوزهٔ منابع طبیعی شمال ایران است که به دلیل اهمیتی که دارد به صورت اداره کل مستقل و به مرکزیت نوشهر اداره می‌شود. حوزهٔ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران نوشهر در مرکز جنگل‌های هیرکانی یا جنگل‌های شمال (جنگل‌های خزری) و در بخش البرز مرکزی قرار دارد و از رُویان تا رامسر را در بر می‌گیرد
۷۰۷۸/‏۱۶۰۲/‏۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.