پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

جنگل‌های آق‌مشهد ثبت جهانی نیست/ قطع درختان با مجوز منابع طبیعی+ سند

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، وقف ۵ هزار و ۶۰۰ هکتار از جنگل‌های آق‌مشهد ساری و واگذاری آن به یک شخص حدود یک ماهی می‌شود که به خبر مهم رسانه‌ها تبدیل شده و هر روز شاهد تحلیل‌های متفاوت در رسانه‌ها و مصاحبه‌ها مختلف از سوی مدیران منابع طبیعی و سازمان جنگل‌ها در این زمینه هستیم.

از روز نخست رسانه‌ای شدن وقف جنگل‌های آق‌مشهد مسؤولان منابع طبیعی، سازمان جنگل‌ها و دوستداران محیط زیست در رسانه‌ها از این اراضی به‌عنوان «هیرکانی» نام بردند؛ مسعود منصور رئیس سازمان جنگل‌ها نیز در جدیدترین اظهارات خود در چهارمین جشنواره روز ملی جنگلبان از اراضی موقوفه آق‌مشهد ساری به عنوان «جنگل‌های هیرکانی» نام برد.

حسینعلی خادمی متولی موقوفه آق‌مشهد ساری نسبت به اظهارات برخی مسؤولان و دوستداران محیط زیست در خصوص هیرکانی بودن اراضی موقوفه آق‌مشهد ساری واکنش نشان داد و اظهار کرد: اراضی موقوفه آق‌مشهد ساری «هیرکانی» نیست و سازمان جنگل‌ها با مطرح کردن چنین عناوینی می‌خواهند بر روی جنگل‌خواری خود در آق‌مشهد سرپوش بگذارند.

با احیای«هیرکانی» به‌دنبال احیای منافع خود هستند

وی با بیان اینکه این افراد با مطرح کردن موضوعاتی مانند هیرکانی بودن آن منطقه به دنبال انحراف افکار عمومی و بازی با احساسات مردم هستند، افزود: وقف موجب حفظ اراضی و قطع دست زمین‌خواران و جنگل‌خواران می‌شود اما در آق‌مشهد با بازی با کلمات و استفاده از عناوینی مانند «هیرکانی» به‌دنبال احیای منافع خود هستند.

متولی موقوفه آق‌مشهد ساری در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس مبنی بر اینکه آیا مدرکی مبنی بر هیرکانی نبودن جنگل‌های آق‌مشهد دارید، گفت: خردادماه امسال از اداره‌کل میراث فرهنگی مازندران نسبت به هیرکانی بودن این اراضی استعلام کردم که سیف‌اله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی استان اعلام کرده محدوده روستای آق‌مشهد و جنگل‌های اطراف آن در داخل عرصه و حریم لکه جنگلی ثبت جهانی شهرستان ساری (بولا) واقع نمی‌باشد.

خادمی تصریح کرد: حتی مسؤولان متولی ثبت جهانی هیرکانی طی نامه‌ای اعلام کردند اراضی آق‌مشهد به‌عنوان جنگل بولا در ثبت میراث هیرکانی قرار ندارد و یعنی این جنگل هیرکانی نیست اما چرا مسؤولان منابع طبیعی و سازمان جنگل‌ها در مصاحبه‌های خود از این اراضی به‌عنوان هیرکانی نام می‌برند؟ این افراد با بازی کردن با کلمات و بازی با احساسات مردم به‌دنبال چه چیزی هستند؟

وی تاکید کرد: از رسانه‌ها می‌خواهم بررسی کنند در زمان تایید وقفی بودن اراضی آق‌مشهد آیا یک درخت قطع شده است یا خیر و بررسی کنند پیش از این چندی درخت توسط منابع طبیعی و سازمان جنگل‌ها از آق‌مشهد به تاراج رفته است.

قطع درختان آق‌مشهد

متولی موقوفه آق‌مشهد ساری خاطرنشان کرد: قبلا هم تصاویر قطع درختان اراضی آق‌مشهد ساری توسط منابع طبیعی را رسانه‌ای کردم و مستندات مربوط به تاراج رفتن درختان این منطقه را در اختیار رسانه‌ها قرار دادم.

خادمی بیان کرد: منابع طبیعی از یک طرف در رسانه‌ها می‌گوید این اراضی جزو انفال است اما از طرفی دیگر مجوز قطع درختان ایستاده و برداشت چوب را برای شرکت‌ها و افراد حقیقی و حقوقی از جنگل‌های آق‌مشهد صادر می‌کند که مستندات آن هم موجود است؛ اگر می‌گویید هیرکانی است چرا درختان را قطع می‌کنید؟

وی با بیان اینکه یک متر از اراضی آق‌مشهد برای شخص نیست بلکه برای موقوفه است و موقوفه هم از این اراضی حفاظت می‌کند، عنوان کرد: هدفم این است که به موقوفه آق‌مشهد براساس قانون شرع و سایر قوانین مربوطه عمل کنم تا باقیات و صالحات آن به جامعه و اهالی محل برگردد.

متولی موقوفه آق‌مشهد ساری پیش از این در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس با ارائه مستنداتی از قطع و برداشت درختان از جنگل‌های آق‌مشهد در زمان طرح تنفس جنگل پرده برداشته بود. (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس، با ارائه مستندات مبنی بر هیرکانی نبودن جنگل‌های آق‌مشهد حال باید دید چرا مسؤولان منابع طبیعی و سازمان جنگل‌ها در اظهارات خود از عناوین «هیرکانی» استفاده می‌کنند و با بیان این عناوین به‌دنبال چه چیزی هستند.

 /۸۶۰۳۱/غ/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.