پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

آغاز فعالیت گشت شبانه‌روزی برای مقابله با آتش زدن کاه و کلش در مازندران

0

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: از امروز گشت شبانه روزی برای مقابله با متخلفین در شهرهای بابل ، بابلسر ، فریدونکنار و آمل فعال شده است.

عزیزالله شهیدی فر افزود: علت استقرار گشت در این چند شهر ، استعداد بیشتر این مناطق در کشت برنج و همچنین تراکم بیشتر کشت دوم و آتش زدن کاه و کلش است.

آتش کشیدن کاه و کلش گندم، جو، کلزا و شالی از زمین های کشاورزی در مازندران مشکل دیرینه ای است که در سال های اخیر به خاطر گسترش کشت دوم و حتی سوم شیوع بیشتری یافته است.نیاز کشاورزان به افزایش درآمد از محل کشت دوم محصولات زراعی گندم، جو، کلزا و برنج در کنار کشاورزی سنتی و دست و پا شکسته مکانیزه در مازندران سبب آتش کشیدن عمدی کاه و کلش محصولات کشاورزی می شود.

کشاورزان مازندرانی بر این اعتقادند که با توجه به کمبود زمین و تکه تکه شدن اراضی طی سال ها از یک سو و مهیا شدن امکانات تکنولوژیکی و علمی، گسترش کشت دوم و حتی سوم نه تنها ضروری بلکه واجب است و اگر نادیده گرفته شود، دستکم نیمی از بهره برداران کنونی بخش کشاورزی باید با این کسب و کار خداحافظی کنند. برای کشت دوم و سوم نیز زمین باید در درجه اول با جمع آوری کاه و کلش باقی مانده از کشت قبلی آماده سازی شود و در حال حاضر تنها راه کم هزینه و بی دردسر در دسترس نیز آتش زدن کاه و کلش است.

بررسی‌ها هم نشان می‌دهد که آتش زدن کاه و کلش در یک دهه گذشته تشدید شده است. زندگی روستایی در مازندران در گذشته نه چندان دور وابسته به زنجیره‌ای از فعالیت های بخش کشاورزی بود و کشاورزان کمتر با مشکلی به نام جمع آوری بقایای محصولات کشاورزی مواجه بودند، اما امروزه با ورود ماشین آلات کشاورزی نیمه پیشرفته از یک سو و گسست زنجیره این بخش یعنی از بین رفتن دامداری خانگی و دیگر مشاغل از سوی دیگر، کاه و کلش به مشکل حادی تبدیل شده است که تنها راه خلاص شدن از آن نیز توسل به یک چوب کبریت ناقابل است.

کاهش آتش زدن کاه و کلش در سال جاری 

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه امسال آتش زدن کاه و کلش تنها در ۱۰ درصد مزارع کشاورزی استان صورت گرفته است، گفت : اما همین میزان نیز  بیش از ۴۰ هزار هکتار وسعت دارد که عملا زندگی رادر چندین شهرستان برای مردم تلخ کرد.

به گفته او گشت های جهاد کشاورزی هم راستا با گشت های محیط زیست عمل می کنند ، تا از این مشکل جلوگیری شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران آتش زدن کاه و کلش را منجر به سه آسیب اساسی دانشت و افزود: اصلی ترین عوارض این اقدام تهی کردن خاک شالیزار از مواد عالی است .

شهیدی فر با بیان اینکه کاه و کلش از اصلی ترین منابع مغذی خاک شالیزاری هستند، گفت: متاسفانه با این کار کشاورزان مجبور هستند برای تقویت شالیزار کود شیمیایی خریداری و درزمین کشاورزی استفاده کنند.

وی پیامد دیگر آتش زدن کاه و کلش را آسیب به محیط زیست از جمله آلوده کردن هوا و خاک و همچنین ایجاد مشکل برای سلامت مردم برشمرد.

معرفی ۱۹۰ نفر به دستگاه قضایی

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار داشت: از ابتدای اجرای طرح جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش تاکنون حدود ۱۹۰ متخلف به دستگاه قضایی معرفی شدند .

شهیدی فر با اشاره به اینکه تعیین تکلیف این افراد با دستگاه قضایی است ، افزود: آتش زدن کاه و کلش مصداق واقعی آزار مردم و آسیب به محیط زیست است و در این مورد گذشتی وجود ندارد.

وی همچنین گفت که تا کنون به بیش از ۴۰۰ نفر تذکر داده شد که در صورت تکرار آتش زدن کاه و کلش با آنها برخورد قانونی شده و پرونده قضایی تشکیل می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه تاکنون جلسات متعدد آموزشی در روستاها و محلات در چند سال گذشته برگزار شد ، افزود: خوشبختانه میزان اقدام به سوزاندن کاه و کلش بسیار کم شده است.

وی با اظهار این که جهاد کشاورزی تلاش دارد تا این مشکل را  به صورت قانونی و با ابزارهای فرهنگی حل کند ،گفت: اما مراعات ما نباید به معنی گذشتن از حق مردم تلقی شود.

شهیدی فر با بیان اینکه جهاد کشاورزی تمام تلاش خود را خواهد کرد تا در حد امکان از ابزارهای تنبیهی استفاده نکند، افزود: اما در صورت ادامه تخلف و اعتراضات و همچنین به خطر افتادن زندگی مردم ، ناچار به استفاده از این ابزار خواهیم شد.

 دست محیط زیست برای برخورد با متخلفین بازاست

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر اینکه محیط زیست از نظر قانونی اختیارات کارآمدی برای مقابله با آلوده کنندگان محیط زیست دارد ، گفت: دست محیط زیست در این زمینه بازتر است.

بر اساس بند ۴ ماده ۲ قانون مدیریت پسماند و ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند و همچنین ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع، آتش زدن بقایای مزارع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت ماموران جنگلبانی ممنوع است وچنانچه دراثر سهل انگاری حریق به جنگل ها و مراتع سرایت کند متخلف برابر قانون بین ۱الی۲ سال حبس تادیبی با پرداخت خسارت محکوم خواهد شد.  

همچنین بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی؛ ‘هر اقدامی کــه تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده کــــردن آب یا توزیع آب آشامیدنی آلوده، دفع غیر بهداشتی فضولات انسانی و دامی و موادزاید، ریختن مــواد مسموم کننده در رودخانه ها، زباله در خیابانها و کشتار غیر مجاز دام و استفاده ی غیر مجاز فاضلاب خام یا پس آب تصفیه خانه های فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع است و مرتکبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند بــه حبس تــا یک سال محکوم خواهند شد.

محیط زیست مازندران سال گذشته به استناد به این مواد قانونی برای حدود ۲۰۰ متخلف آتش زدن کاه و کلش در استان پرونده قضایی تشکیل داده بود .

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران همچنین بر ضرورت همکاری ارکان مدیریتی رسمی و غیر رسمی روستاها برای حل مشکل آتش زدن کاه و کلش تاکید کرد و از دهیاران و ریش سفیدان روستاهای استان خواست برای جلوگیری از این اقدام خلاف با جهاد کشاورزی و محیط زیست همکاری کنند.

وی پشنهاد کرد: بزرگان روستاها با مردم محلی صحبت کنند و آنها را از آسیب زدن به شالیزارهای خود و زندگی دیگران منع نمایند.  

در مازندران ۴۶۰ هزار هکتار از اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی قرار دارد و سالانه از این مزارع حدود ۷ میلیون تن  انواع محصول برنج، گندم و جو برداشت می شود. همچنین سالانه ۲۱۰ هزار هکتار زمین شالیزاری مازندران در نوبت نخست زیر کشت برنج می رود و حدود ۷۰ هزار هکتار آن سالانه کشت دوم انجام می شود.

    ۷۳۳۵/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.