پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۱۸ نانوای متخلف نوشهر و چالوس به تعزیرات معرفی شدند

0

به گفته مدیران شبکه بهداشت و درمان شهرستانهای نوشهر و چالوس ، با وجود ممنوعیت استفاده از جوهر قند و جوش شیرین در نانوایی های کشور ولی عده ای از شاطرهای نانوا  از این ماده خطرناک برای پخت نان استفاده می کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان نوشهر روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: امسال پس از بررسی نمونه های خمیر نانوایی های شهرستان تعداد ۷ نانوایی از جوهر قند و جوش شیرین به هنگام پخت نان استفاده می کردند که برای رسیدگی پرونده انان به تعزیرات حکومتی نوشهرمعرفی شدند.

سیدرحیم سیدپور افزود : همچنین به صاحبان ۸۰ نانوایی شهرستان در زمینه رعایت نکردن مسائل بهداشتی  اخطار صادر شده است.

وی بر ضرورت آگاهی بخشی به نانوایان با توجه به آسیب های بکار بردن جوش شیرین و جوهر قند تاکید کرد و افزود: برخی از نانوایی ها بدون آگاهی برای جلوگیری از خمیری و متراکم شدن نان از جوش شیرین استفاده می کردند که برای آنها کلاس های آموزشی برگزار شد.

سیدپور به تاثیر منفی استفاده از جوهر قند بر سلامتی نانواها اشاره کرد و گفت: مصرف طولانی مدت جوهر قند سلامتی نانواها را به خطر می اندازد و تحریکات چشمی ، پوستی و حتی ریوی را به همراه دارد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان چالوس نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بازرسان این اداره حدود ۷۰۰ مورد بازرسی از نانوایی ها شهرستان  ۱۱ نانوا را به دلیل استفاده از جوهر قند و جوش شیرین به تعزیرات حکومتی شهرستان معرفی کردند.
حدیث گردگلی افزود : این نانوایی ها براساس ماده ۱۳ قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی پلمب شدند.

وی گفت : همچنین ۱۰۶ نانوا این شهرستان به دلیل رعایت نکرد مسائل بهداشت اخطار داده شد تا در اسرع وقت نسبت به رفع نواقص بهداشتی اقدام کنند.

با توجه به هشدارهای مکرر وزارت بهداشت درباره زیان های استفاده از جوش شیرین و جوهر قند(بلانکیت) در نانوایی ها و ممنوع بودن استفاده از آنها، همچنان برخی از نانوایی های متخلف همچون بربری، لواش و تافتون اقدام به مصرف این مواد می کنند.

براساس ماده یک و ۲ قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در صورت محرز شدن استفاده نانوا از جوش شیرین یا جوهر قند به حداقل ۳ ماه زندانی محکوم خواهد شد. 

جوهر قند(بلانکیت) ترکیبی از اکسیژن، گوگرد و سدیم می باشد که علاوه بر بروز بیماری های همچون فشار خون ، سرطان‌ به ‌ویژه سرطان‌های دستگاه گوارش مانع جذب املاح مفیدی مثل آهن، روی و کلسیم و در نهایت سوء تغذیه خواهد شد.

اختلال در جذب آهن و بروز کم خونی، پوکی استخوان، بیماریهای قلب و عروق، اختلال در فعالیتهای آنزیم های گوارش و هضم و جذب، و بیماری روده ای نیز از عوارض استفاده از جوش شیرین و یا ترکیبات مشتق شده از آن در نان است.

بیش از  ۲۰۰ نانوایی در شهرستان های گردشگر پذیر چالوس و نوشهر به پخت نان اقدام می کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.