پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کوچ ممنوعه تبلیغات انتخاباتی به فضای مجازی

0

کمتر از ۲۴ ساعت دیگر یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان مازندران همزمان با سراسر کشور آغاز می شود.

تعداد ۱۷۱ نامزد انتخاباتی از استان مازندران موفق به کسب صلاحیت حضور در انتخابات شدند که در روزهای اخیر با انصراف ۳۸ نامزد ، اکنون باید شاهد رقابت ۱۳۳ نامزد برای ۱۲ کرسی در ۹ حوزه انتخابیه باشیم. 

صبح امروز پنجشنبه رئیس ستاد انتخابات دور یازدهم مجلس مازندران اعلام کرد که مهلت رسمی تبلیغات انتخاباتی از ساعت هشت صبح پایان یافته است و تمامی نامزدها باید فعالیت های تبلیغاتی خود را متوقف و اقدام به جمع آوری ستادهای انتخاباتی کنند.

طبق قانون انتخابات مجلس شورای اسامی ۲۴ ساعت قبل از آغاز رای گیری باید تمامی فعالیت های تبلیغاتی متوقف شود. طبق ماده  ۴۰ قانون انتخابات مجلس، تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی، هشت (۸) روز قبل از روز اخذ رأی آغاز می‌شود و دقیقاً ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رأی پایان می‌پذیرد.

اما با اتمام زمان تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای نمایندگی مجلس مازندران تمام بار این مساله به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی که در این دوره بسیار پررنگ هم بود، منتقل شده است.

کانال ها و گروه های تلگرامی که از چند ماه پیش از آغاز زمان رسمی تبلیغات در هفته جاری تشکیل و شروع به فعالیت کردند، از صبح امروز به تکاپوی بیشتری افتاده‌اند و با رد و بدل کردن پوسترهای تبلیغاتی و کارنامه کاری نامزدها و مناظره های تلگرامی طرفداران آخرین تلاش هایشان را انجام می دهند.

همچنین پادکست ها و فایل های صوتی نامزدهای مازندران همچنان در فضای مجازی در حال بازنشر است که بیشتر حاوی وعده ها و برنامه های انها می باشد.

این فضا همچنان در واتساپ و اینستاگرام ادامه دارد هرچند بیشترین فعالیت ها همچنان در فضای تلگرام دیده می شود و حتی در این ساعات پایانی شاهد دعواها و جر و بحث‌ها بین طرفداران کاندیداها و حتی تخریب بیشتر هستیم و تمام این فعالیت ها در حالی است که نهادهای رسمی از ممنوعیت زمان تبلیغات خبر داده و احترام به قانون از نخستین شاخصه های یک کاندیدای انتخاباتی به عنوان نامزد نمایندگی ملی است.

برخلاف فضای تلگرام، در شبکه مجازی اینستاگرام فعالیت های بیشتر به صورت “استوری” (ویدئو و تصاویر کوتاه مدت) و موشن گرافیک است که هم اکنون نیز در حال بازنشر است.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران و رئیس ستاد انتخابات دوره یازدهم نمایندگی مجلس شورای اسلامی نیز صبح امروز پنجشنبه به خبرنگارایرنا گفت که تا کنون تخلف مشهود و جدی از سوی نامزدها گزارش نشده است.

حسین حسن نژاد تاکید کرد: در روزهای اخیر تخلفاتی از سوی نامزدهای انتخابات چه در تبلیغات و چه در موارد دیگر سر زده است که با تذکر برطرف شد. 

خلاء قانونی در مورد تبلیغات مجازی انتخابات

مسئولان نظارت بر انتخابات مازندران بارها از تبلیغات زود هنگام و پس از مهلت رسمی هشدار دادند و اذعان داشتند با متخلفین برخورد قانونی خواهد شد.

اما اگر به قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مراجعه کنید نیز هیچ ماده قانونی مشخصی در مورد فعالیت تبلیغاتی رسمی و غیر رسمی در فضای مجازی نخواهید یافت.

با وجود اینکه قانون مشخص و مدونی برای فعالیت های تبلیغاتی در فضای مجازی وجود ندارد ، نامزدها و طرفداران انها از این فرصت خلا قانونی تاکنون بهترین بهره برداری را داشتند.

گویا خلا قانونی بهترین فرصت است که تبلیغات نامزدهای مجلس تا انتخابات نیز ادامه داشته باشند و تنور داغ انتخابات را تا لحظات نهایی گرم نگه دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.