پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کشاورزی؛ شغل پدری ماست/ بیل و داس اجدادی را زمین نمی‌گذاریم

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، در چند سال اخیر با توجه به شرایط بد اقتصادی، کشاورزان استان مازندران به افزایش تولید محصولات کشاورزی روی آوردند.

خودکفایی در بحث تولید هم به رونق اقتصادی کمک کرده و هم ایجاد اشتغال می‌کند، کشاورزان استان با تحمل فشارهای اقتصادی در بحث افزایش قیمت مواد اولیه و بهای تمام‌شده محصول نه‌تنها دست از تلاش در راه تولید برنداشته بلکه بیش از قبل به این شغل روی آورده و در این راه فرزندان خود را هم راغب کردند.

طی تحقیقاتی مبنی بر اینکه از گذشته تا کنون کار کشاورزی در بین روستانشینان از چه روندی برخوردار بوده است، به سراغ یک کشاورز در یکی از روستاهای بخش چهاردانگه ساری رفته و گفت‌و‌گویی ترتیب داده که در ادامه می‌خوانیم.

آقای حسینی ۶۰ ساله که تمام عمرش را مشغول کشاورزی بوده، می‌گوید: تا زمانی که از سلامت جسمی برخوردارم کشاورزی را ادامه خواهم داد.

وی افزود: از دوران کودکی شاهد بودم که پدرو مادرم شبانه‌روز مشغول کار در باغ بودند، در آن دوران ما از کاشت سبزی گرفته تا پرورش دام و طیور را انجام می‌دادیم و خودکفا بودیم، چیزی نمی‌خریدیم و چنانچه نیاز به محصولی داشتیم، مبادله می‌کردیم.

مقداری برنج می‌دادیم و میوه می‌خریدیم، کمتر برای خرید به شهر می‌رفتیم، کاشت مخصوص برنج، گندم، جو، حبوبات، و میوه‌ها را انجام می‌دادیم، کم کم به کاشت توتون روی آورده و محصول به کارخانه دخانیات تحویل داده می‌شد.

از او درباره روند ادامه کار کشاورزی پرسیدم که آیا فرزندانش از این حرفه تبعیت کرده و این راه را ادامه خواهند داد، یا خیر؟! وی پاسخ داد: چند سال پیش با پیشرفت علم و تکنولوژی مهاجرت از روستا به شهر زیاد شد و جوانان روستا بعد از ازدواج راهی شهر می‌شدند، در این صورت هم از جمعیت روستا کم می‌شد و هم کمک‌کار کشاورزی نداشتیم.

ولی چند سالیست که با ادامه روند فشار اقتصادی و گرانی فرزندانم نه برای زندگی بلکه برای انجام کار کشاورزی به روستا آمده و در تولید محصولات با من شراکت می‌کنند، تا خودکفا شده  و درآمد کسب کنند.

در ادامه به زمین کشاورزی مخصوص این فصل او سر زدم، زمینی ناهموار که در آن کشت خیار و کدو انجام شده بود، اولین چین کدو در حال انجام بود، و بوته خیار هنوز به‌خوبی رشد نکرده بود.

حسینی درباره کشت این محصولات گفت‌:  در این فصل از سال، ما به کشت کدو و در صورت وجود آب کافی به کشت خیار روی می‌آوریم، که در چند مرحله کاشت، داشت و برداشت با صرف هزینه خرید تخم محصول‌، سم‌پاشی، رسیدگی و غیره این محصولات را تولید کرده و به فروش می‌رسانیم، خودمان هم از این محصولات استفاده می‌کنیم.

وی بیان کرد: کشت خیار را امسال به‌دلیل اینکه در آبراهه کنار زمین آب کافی موجود بود، با آبیاری قطره‌ای انجام دادیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

در پایان این کشاورز از مشکلات و سختی‌های این کار گفت‌‌: کشاورزی یعنی کار کردن در گرما و سرما به‌طوری که از همه توان جسمی استفاده کنیم، افزایش قیمت مواد اولیه محصولات و کاهش قیمت عرضه برای ما نگران کننده بوده و ما را تا حدودی دلسرد می‌کند، ولی ما با تمام توان ادامه خواهیم داد و بیل و داس اجدادمان را زمین نخواهیم گذاشت.

جوانان و آیندگان کشور هم به کار کشاورزی روی آورده و دوشادوش والدین به این کار مشغول هستند تا هم در رونق تولید و هم بحث خودکفایی مؤثر واقع شوند، که ادامه این راه نیازمند حمایت همه جانبه مسؤولان است.

مازندران قطب کشاورزی کشور است، در این بخش ما باید هم به سوی پیشرفت و هم رونق کسب و کار حرکت کنیم، جذب نیروی کار در این حرفه ملزم به حمایت و ایجاد انگیزه در جوانان است.

 

گزارش از زری طاهری‌پرکوهی – خبرگزاری فارس

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.