پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پیچ غریب و غریبکش محور ساری ـ کیاسر را بهتر بشناسیم

پیچ غریبکُش در محور ساری ـ کیاسر یکی از پیچ‌های خطرناکی است که به دلیل ناآشنا بودن راننده‌های عبوری، تصادفات خطرناکی در این پیچ رقم می‌خورد.

1

 

به گزارش پايگاه خبري چهاردانگه نيوز، به نقل از خبرگزاری فارس، توسعه استان مازندران این روزها یکی از بحث‌های اصلی است، زمانی می‌توانیم به توسعه در استان بیاندیشیم که زیرساخت‌های جاده‌ای مناسب شود.

 

با نیم‌نگاهی به آمارهای مربوط به 10 علت اصلی مرگ انسان‌ها در کشور، مرگ ناشی از سوانح و حوادث ترافیکی جزء سه علت اصلی مرگ‌هاست.

 

آمار بالای مرگ و میر ناشی از تصادف در مازندران نشان‌دهنده این است که مازندران یکی از استان‌های پرخطر است و در این بین آمار کشته‌های تصادفات محور ساری به کیاسر این جاده را به جاده مرگ تبدیل کرده است.

 

مازندران به دلیل نزدیک بودن به پایتخت، هم‌جواری با استان سمنان و تردد زائران امام رضا (ع) همواره مورد توجه مسافران بوده و انتقال بسیاری از بارهای ترانزیتی از مازندران به شهرهای سمنان، اصفهان، مشهد مقدس از محور ساری ـ کیاسر انجام می‌شود.

بازسازی و بهسازی نصفه و نیمه محور ساری ـ سمنان، روزانه در نقاط مختلف این محور، تصادفات گوناگونی را رقم می‌زند.

 

یکی از نقاط بسیار خطرناک این محور مهم، شریانی که موجب بروز تصادف وسایل نقلیه سنگین می‌شود، «پیچ تعاونی یا همان پیچ غریب‌کُش» است.

 

این پیچ در 60 کیلومتری جاده ساری به کیاسر در نزدیکی روستای دیدو با نام کلاج‌خسه وجود دارد.

 

در پیچ تعاونی، روزانه خودروهای زیادی به ویژه ماشین‌های سنگین دچار حادثه می‌شود که برخی از صحنه‌های تصادف آن دلخراش است.

 

یکی از علت‌های نامگذاری این پیچ به پیچ تعاونی برخورد کامیون‌های حامل لوازم خانگی، لوازم بهداشتی مانند کاشی و سرامیک، ایرانیت، تانکرهای سوخت، میوه و… است.

 

رانندگان ماشین‌های سنگین، به دلیل استاندارد نبودن و نبود علائم هشداردهنده در پیچ تعاونی، نمی‌توانند سرعت خود را کنترل کنند و در نتیجه به کوه و یا به ماشین‌های دیگر برخورد می‌کنند که این مسئله خسارات جانی و مالی فراوانی را به وجود می‌آورد.

در حالی که رسانه‌ها خطرات این پیچ را بارها و بارها متذکر شده‌اند ولی بهسازی و استانداردسازی این پیچ همچنان از دوره مدیریت مدیران قبلی تا مدیران فعلی اداره راه و شهرسازی مازندران مغفول مانده است.

 

در حالی که این امر در مقابل خسارت‌های جانی و مالی فراوانی که صاحبان خوردوهای حادثه‌دیده متحمل می‌شوند، با کمترین هزینه‌ برطرف می‌شود.

 

شاید مدیران اداره راه و شهرسازی مازندران مدعی اقدماتی شوند که در این محل انجام دادند ولی با آمارهای موجود از کشته‌ها و زخمی‌های این پیچ می‌توان دریافت که اقدامات آنها موثر واقع نشده است.

 

با توجه به اینکه محور اصلی شعار استاندار مازندران توسعه است، یکی از راه‌های توسعه، جذب سرمایه‌گذار و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری است. اما به دلیل غیراستاندارد بودن محور ساری ـ سمنان به ویژه منطقه چهاردانگه و نبود زیرساخت‌های لازم، با وجود داشتن ظرفیت بالای منطقه از جمله نیروی انسانی متعهد، کارآمد و تحصیل‌کرده، سرمایه‌گذاران بسیاری از سرمایه‌گذاری در این منطقه با دیدن این جاده خطرناک، منصرف شده‌اند.

 

رفت و آمد ناشی از حمل و نقل زباله، نشت شیرابه‌های آن و تردد کامیون‌های کارخانه سیمان، کامیون‌های حمل چوب‌های جنگلی، تریلی‌های حمل محصولات معدن چهاردانگه، جاده ساری ـ سمنان را به یکی از پرحادثه‌ترین جاده‌های استان تبدیل کرده است.

 

انتظار می‌رود مدیران راه و شهرسازی مازندران و کشور برای امنیت این مسیر فکری کنند تا خدای ناکرده جان انسان‌های بی‌گناه بیشتری در پیچ‌های خطرناک این‌چنینی از دست نرود.

 

1 نظر
  1. سید حسن می گوید

    با سلام
    در صورت امکان نام نویسنده را در این مطلب بنویسید. سید حسن موسوی کیاسری
    ……………………………………………………………………..
    چهاردانگه نیوز: این مطلب از خبرگزاری فارس نقل شده و نام نویسنده اش را ننوشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.