پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

تاوان عدم نظارت دولت بر پیمانکاران را کارگران با جانشان می‌پردازند

حکم فرمایی «کسب سود بیشتر» توسط پیمانکاران معادن باعث شده است که وسایل مورد نیاز برای حفظ ایمنی، تهیه دستگاه‌های تهویه، لباس و تغدیه معدن‌کاران به مرور حذف شوند.

0

 

با گذشت دو روز از وقوع حادثه در معدن شادسر در کیاسر، یک کارشناس ایمنی معادن مازندران به تحلیل حوادث معادن زغال سنگ پرداخت و گفت: تاوان نظارت اندک سازمان‌های دولتی ناظر بر کارفرمایان و پیمانکاران معادن را کارگران با جان شان می پردازند.

 

به گزارش پايگاه خبري چهاردانگه نيوز، « مهرداد باباعلی‌زاده » مدیر سلامت، ایمنی و بهداشت کار معادن زغالسنگ البرز مرکزی در گفتگو با ایلنا «عدم کنترل بهره‌برداران معادن» را عامل اصلی وقوع حوادث در معدن ذکر کرد و گفت: حکم فرمایی «کسب سود بیشتر» توسط پیمانکاران معادن باعث شده است که وسایل مورد نیاز برای حفظ ایمنی، تهیه دستگاه‌های تهویه، لباس و تغدیه معدن‌کاران به مرور حذف شوند و از هزینه نیروی کار تا به انجا که به استخراج لطمه ای وارد نیاید کاسته شود.

 

وی اضافه کرد: با این نگرش درآمد حباب‌وار افزایش یافته و ایمنی در کار کمتر و کم‌رنگ‌تر می‌شود.

 

باباعلی‌زاده با اشاره به این که «دارا بودن علم معدن» در استخدام پیمانکاران بی تاثیر است، اظهار داشت: اغلب این پیمانکاران با آزمون و خطا کار را یاد می گیرند.

 

با تأئید بر این نکته که کار در معادن زیرزمینی بسیار دشوار و سخت است، ادامه داد: نقص قانونی در این زمینه وجود ندارد و گذراندن دوره‌ها و آموزش‌های ایمنی لازم برای بهره‌برداران در قانون دیده شده است.

 

عضو کمیته تخصصی سازمان نظام مهندسی معدن مازندران افزود: آئین‌نامه‌ها «رعایت دستورالعمل‌های ایمنی» را برای پیمانکاران الزام‌آور ساخته و «به‌روز بودن علم معدن بهره‌برداران» از دیگر نکات مهم کار در معدن است.

 

باباعلی‌زاده با بیان این مطلب که پیمانکاران نباید معادن را «گنج بدون زحمت» ببینند ادامه داد: آنان باید برای سلامت کارگران زحمت بکشند و هر جایی که حادثه‌ای اتفاق می‌افتد بدون شک نقص «ایمنی» موثر بوده است.

 

وی گفت: علت دیگر حوادث کار در معدن شرایط زمین‌شناسی لایه‌های زمین است که همراه با آزاد شدن فشار گاز در معدن اتفاق می افتد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.