پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پیش بینی افزایش ۱۲ درصدی تولید شالی در سال رونق تولید

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، نخستین بوته برنج امسال از رقم طارم محلی در زمین شالیزاری روستای باقر تنگه بابلسر به صورت مکانیزه نشاکاری شده است.

شالیکاران مناطق شرق و کوهپایه ای مازندران آخرین بوته‌های نشا را در حالی امسال در زمین‌های خود کاشتند که ساقه‌های شالی در زمین‌های ۱۱۰ هزار هکتاری حوضه آبریز هراز در غرب و مرکزی استان وارد مرحله ظهور خوشه شده است.

شالیکاران مازندرانی به ویژه کشاورزان حوضه آبریز هراز کار نشای برنج را به طور رسمی از نیمه دوم فروردین ماه آغاز کردند و اواخر خردادماه پایان کشت این محصول در زمین‌های شرق و کوهپایه ای در استان است.
از آنجا که زمین‌های شرق و بالا دست استان مازندران زیر کشت دانه روغنی کلزا، گندم و جو می‌رود، این زمین‌ها دیرتر از زمین‌های واقع در دشت و غرب استان نشاکاری می‌شوند.
طارم محلی، هاشمی و فجر از رقم‌های کم محصول و رایج برنج در مازندران است.

بر اساس اعلام جهاد کشاورزی مازندران، امسال ۲۱۴ هزار و ۳۰۰ هکتار از شالیزاری استان زیر کشت برنج رفته است که حدود ۱۱ هزار هکتار بیشتر از سال گذشته است.

طبق این آمار ۶۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان مازندران زیر کشت ارقام پر محصول کیفی شامل شیرودی، ندا و فجر رفته است که نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد بیشتر نشان می‌دهد.

طبق اعلام مؤسسه تحقیقات برنج استان مازندران، عملکرد برنج رقم شیرودی و فجر در هر هکتار هفت تن شلتوک است و برای رقم ندا هم به هشت تا هشت و نیم تن می‌رسد اما میزان عملکرد ارقام سنتی مانند طارم محلی و هاشمی حدود پنج تن شلتوک است.

تولید حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تنی شلتوک در مازندران

رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه امسال ۲۱۴ هزارو ۳۰۰ هکتار از زمین‌های استان زیر کشت شالی رفته است، گفت: با توجه به افزایش قابل توجه سطح زیر کشت و انتخاب رقم پر محصول، افزایش تولید ۱۲ درصد شالی مورد انتظار است.

ابراهیم قربان نژاد با بیان اینکه پیش بینی تولید شالی در سال جاری تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن شلتوک است، افزود: ۶۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان زیر کشت ارقام پرمحصول از جمله شیرودی و فجر رفته است.

وی توضیح داد: پارسال ۱۱ هزار هکتار از زمین‌های شرق مازندران به دلیل کمبود آب به ویژه کاهش ۷۰ درصدی ذخیره آب پشت سد شهید رجایی ساری زیر کشت برنج نرفته است.
این مسئول جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: فقط با زیرکشت رفتن ۱۱ هزار هکتارافزایش سطح کشت، حدود ۵۰ هزار تن برنج سفید امسال بیشتر تولید می‌شود.

وی وضعیت سبز شالی و آب روان رودخانه‌های استان مازندران برای آبیاری شالیزارها را مطلوب ارزیابی کرد و بیان داشت: شرایط برای کشت دوم به روش رتون امسال مساعدتر از سال قبل است.

قربان نژاد گفت: از آنجایی که زمین‌های شالیزاری قابلیت انجام کشت مجدد را دارد، افزایش قابل توجه تولید برنج مصداق رونق سال تولید است.
سالانه بیش از ۹۵۰ هزار تن برنج سفید در مازندران تولید می‌شود که ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور است.
مازندران ۴۶۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی داردو سالانه حدود هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید می‌کند.

۶۹۹۰

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.