پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پیش‌بینی افزایش ۱۰ درصدی تولید مرکبات در مازندران

0

 هادی ایزدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، پیش بینی کارشناسان را برداشت ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تن محصول از باغ های مرکبات استان اعلام کرد.

وی گفت: مجموع باغ های مرکبات استان ۱۱۲ هزار هکتار است که از این میزان ۱۱۰ هزار هکتار آن ارقام بارده هستند و برآوردها هم بر همین اساس صورت گرفته است.

ایزدی با بیان اینکه ۸۰ هزار هکتار از باغ‌های مرکبات مازندران مربوط به ارقام مختلف پرتقال است، توضیح داد: ۳۰ هزار هکتار به ارقام مختلف نارنگی و بقیه به محصولاتی از جمله نارنج و لیمو اختصاص دارد.

برداشت ارقام زودرس نارنگی در مازندران از ۱۵ شهریور ماه آغاز شد و همچنان ادامه دارد. 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اعلام اینکه مازندران، کل نارنگی مورد نیاز کشور را تامین می‌کند، گفت: محصول پنج هزار هکتار از باغ های نارنگی پیش رس استان از دو هفته پیش وارد بازار شده و تا دو هفته آینده برداشت نارنگی به صورت گسترده آغاز می شود.

ایزدی با اعلام این که حدود ۱۸ هزار هکتار از باغ های استان در سیل اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری خسارت دید، توضیح داد : کمتر از یک درصد از باغات مرکبات سیل زده دچار خسارت صددرصدی شده است و بقیه با خارج کردن گل و لای دوباره احیاء شدند.

وی افزود: بیشتر باغات خسارت دیده از سیل در مازندران مربوط به ارقام سیاه ریشه مانند هلو و شلیل در مناطق جلگه ای مناطق شرقی استان بوده  است در حالی که با همت باغداران ،باغات سیاه ریشه شامل گیلاس ، گردو ، آلبالو و سیب امسال از باردهی مناسبی برخوردارند.

سیلابی که در روزهای آخر سال ۹۷ مناطق مرکزی و شرقی مازندران را خانه تکانی کرد و با تکرار شدن طی روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین مناطقی از غرب استان را هم شست و شو داد، بیش از ۱۸ هزار میلیارد ریال به بخش های مختلف خسارت زد ولی بیشترین آن بر اساس اعلام مسئولان مربوط به بخش کشاورزی بوده است.
عمده خسارت سیلاب به بخش کشاورزی، زیر آب رفتن مزارع و باغ ها، تخریب مزارع پرورش ماهی، از بین رفتن خزانه های شالیزاری و تخریب دامداری و مرغداری و تلف شدن ماکیان و دام های سبک و سنگین بوده است که میزان آن بیش از شش هزار میلیارد ریال برآورد شد.

مرکبات مازندران در چنبره مشکلات صادرات و تازه خوری  

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با بیان این نکته که بیش از  ۹۰ درصد پرتقال های استان از رقم تامسون خاصیت تازه خوری دارد، گفت که به همین دلیل بازار صادرات این میوه در کشورهای هدف از جمله روسیه ، عراق ، افغانستان و دیگر کشورهای آسیای میانه به صورت تازه خوری است.

ایزدی مهمترین مشکل صادرات پرتقال و نارنگی های مازندران را نبود زیر ساخت های صادراتی به ویژه بسته بندی ، حمل و نقل و انبارداری مناسب دانست و در عین حال ابراز امیدواری کرد که با افتتاح پایانه میوه جویبار این معضلات برطرف شود.

وی با بیان اینکه در یک دهه اخیر اصلاح و احیاء باغات مرکبات ارقام نارنگی  “یافا ‘ و پرتقال های “تامسون ” و ‘ بیروتی ”  مورد توجه قرار گرفت که به دلیل گوشت دار بودن فقط خاصیت تازه خوری دارند، توضیح داد: از آنجائی که بیش از ۷۰ درصد تولید مرکبات مازندران مازاد بر مصرف داخل استان است و باید به استان های دیگر ارسال و یا به خارج از کشور صادر شود ، راه اندازی این پایانه علاوه بر اینکه صد درصد به نفع باغداران استان است و در واقع دست واسطه ها در تعیین قیمت قطع می شود، در راستای رسیدن به هدف برنامه ششم توسعه صادرات استان نیز است.

طبق آمار بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران پارسال حدود ۱۳۰ هزار تن از مرکبات استان به خارج از کشور صادر شد.

 بر اساس مصوبه جلسه توسعه صادرات مازندران ، میزان صادرات این استان باید تا پایان برنامه توسعه ششم به سه میلیارد دلار برسد که عمده آن بر محور محصولات کشاورزی است و همسو با این رویکرد میز تخصصی صادرات محصولات لبنیات، کیوی و ماهیان خاویاری کشور به استان مازندران سپرده شده است.

در سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیون دلار کالای غیر نفتی از مازندران به خارج از کشور صادر شد که بیش از ۶۰ درصد از این حجم صادرات مربوط به یکی از واحدهای بزرگ لبنی و مابقی مربوط به سایر بخش های اقتصادی و تولیدی بوده است.

بررسی ها نشان می دهد که افتتاح پایانه های صادراتی محصولات کشاورزی در مازندران از اولویت مهم استانداری شده است چراکه زیر ساخت های دیگر نظیر سه بندر نوشهر، فریدونکنار و نوشهر ، ۳۸۰ کیلومتر راه آهن و ۳۳۰ کیلومتر ساحل دریا به عنوان ظرفیت های استان برای صادرات انواع گل و گیاه ،مرکبات ، کیوی ، گوشت مرغ  و انواع آبزیان وجود دارد.

هم اکنون  چهار پایانه صادراتی گل و گیاه ، ماهیان خاویاری ، برنج و مرکبات که از دیر باز در حال ساخت است ، هنوز به بهره برداری نرسیده است.

ساخت پایانه صادرات محصولات کشاورزی مازندران در منطقه چپکرود جویبار در زمینی به وسعت ۳۱ هکتار با ظرفیت سورتینگ و نگهداری ۳۳۰ هزار تن محصول در حال انجام است .
ویژگی فاز اول برای تاسیسات نگهداری و ذخیره سازی ۳۰ هزار تن انواع میوه ، سبزی ، گوشت ، مرغ ، ماهی و سایر محصولات کشاورزی در انبارها و سردخانه های بالای صفر و زیر صفر دومداره ، بارانداز داخلی مدرن به مساحت هشت هزار متر مربع سرپوشیده با قابلیت کنترل حرارت و ۲۷ دهنه بارگیری مدرن ، برند سازی برای محصولات کشاورزی و غیره است که در آینده ای نزدیک به بهره برداری می رسد.

۶۹۹۰/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.