پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پارک ملی ساری/طولانی ترین مرز شهرستانی مازندران در اولویت محیط زیست

شهرستان ساری به عنوان پهناورترین شهرستان استان مازندران دارای طولانی ترین خط مرزی با رشته کوه های البرز است که گستره ای مشتمل بر هزاران هکتار از جنگل ها ،مراتع و نواحی کوهستانی را شامل می شود. گونه های زیستی در این مجموعه وسیع سرزمینی یکی از مهمترین ذخایر بیوسفر در دنیا به حساب می آیند که محل زندگی انواع جانوران و رویشگاه گونه های نادر گیاهی است.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: شهرستان ساری به عنوان پهناورترین شهرستان استان مازندران دارای طولانی ترین خط مرزی با رشته کوه های البرز است که گستره ای مشتمل بر هزاران هکتار از جنگل ها ،مراتع و نواحی کوهستانی را شامل می شود. گونه های زیستی در این مجموعه وسیع سرزمینی یکی از مهمترین ذخایر بیوسفر در دنیا به حساب می آیند که محل زندگی انواع جانوران و رویشگاه گونه های نادر گیاهی است.

 

در پیش از انقلاب اسلامی و به سبب اهمیت ویژه این مناطق منحصربفرد طبیعی ، تلاش برای حفظ و نگهداری طبیعت منطقه در دستور کار قرار داشت. پناهگاه حیاط وحش دودانگه، پناهگاه حیات وحش چهاردانگه و منطقه حفاظت شده پرور که امروزه در حوزه استحفاظی استان سمنان قرار دارد در لیست حمایتی محیط زیست قرار گرفت.

 

پس از انقلاب بنا بر دلایلی تقریبا این محیط طبیعی به حال خود رها شده بود تا اینکه در دوره اصلاحات مجددا مورد توجه دولتمردان واقع شد. به دلیل جدا شدن منطقه پرور از مازندران و واگذاری آن به استان سمنان اشکالاتی در مدیریت یکپارچه منطقه حفاظت شده پیش آمد اما به تدریج سازمان محیط زیست با ارتقاء سطح حفاظتی برخی از این مناطق و مستقر کردن محیط بانی و جنگلبانی تلاش کرد تا به بهبود شرایط زیستی و طبیعی آن کمک کند. در همین راستا تصویب و اجرایی شدن پارک ملی کیاسر و تدوین ضوابط منطقه حفاظت شده دودانگه و چهاردانگه در دستور کار قرار گرفت.

 

همزمان با پیگیری طرح تنفس جنگل اکنون خبرهای دریافتی حکایت از عزم دولت و سازمان حفاظت محیط زیست از تبدیل این گستره پهناور طبیعی به “پارک ملی ساری” دارد که مشتمل بر منطقه حفاظت شده دودانگه، منطقه حفاظت شده چهاردانگه و پارک ملی کیاسر است.

 

بر اساس تعریف سازمان حفاظت محیط زیست : “پارک ملی به مناطق طبیعی به نسبت وسیع و دارای ویژگی های خاص و اهمیت ملی به لحاظ زمین شناسی، بوم شناسی، جغرافیای زیستی و چشم انداز، با هدف های حفظ وضعیت زیستی و طبیعی، بهبود جمعیت گونه های جانوری و رویشگاه های گیاهی و همچنین بهره برداری تفرجی اطلاق می شود.” اکنون این فرصت پیش آمده است که با تجمیع مناطق فوق و اعمال مدیریت یکپارچه زیست محیطی بر آن نسل های آینده هم بتوانند از مواهب الهی و طبیعی مازندران و به ویژه مناطق کوهستانی و جنگلی بکر در جنوب شهرستان ساری بهره مند شوند.

 

بنا بر سخنان “مهردادی” رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان مازندران، این طرح تا مراحل نهایی پیش رفته است و تنها نیاز به تصویب در شورای عالی محیط زیست کشور دارد. از مدیران استانی و نمایندگان شهرستان انتظار می رود تا با پیگیری در تسریع تصویب “پارک ملی ساری” کمک بزرگی به طبیعت شمال کشور انجام دهند./وارش نیوز

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.