پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

هنوز نیما را به رسمیت نمی‌شناسیم

0

 احمدرضا بهرام‌پور عمران در برنامه اختتامیه هفته مازندران در ساری درباره اهمیت بومی‌گرایی و نگرش محلی نیما، شاعر مازندرانی، اظهار کرد: دهه‌هاست که نیما را به عنوان شاعری که در مدرسه سن‌لویی تهران درس خواند و زبان فرانسه می‌دانست سخن گفته شده اما امروز زمان آن رسیده درباره اهمیتی که نیما به سرزمین پدری و زبان مادری‌اش قائل است سخن بگوییم.

این نیماپژوه با بیان اینکه نیما هم‌زمان که به شعر جهانی و ملی نظر داشت به زبان و فرهنگ مازندرانی توجه ویژه می‌کرد، افزود: سفرهای پی در پی نیما به یوش و سفر به نقاط مختلف مازندران، موجب شده بود نیما با فرهنگ‌ مازندرانی ارتباط عمیق داشته باشد.

بهرام‌پور ادامه داد: برای همین واژه‌هایی که در شعر نیما شکل نمادگونه پیدا کردند مثل داروگ و ری‌را، حکایت از این تعلق خاطر دارد.

وی خاطرنشان کرد: نیما هم‌زمان که از فروید، هگل و مارکس سخن می‌گوید از ترانه‌ها و تصنیف‌های بومی مانند طالبا و امیری هم یاد می‌کند.

بهرام‌پور یادآور شد: ترکیب نگاه جهانی، ایرانی و بومی نیما است که از نیما، نیما می‌سازد.

وی تصریح کرد: ویژگی  شعر نیما که قابل عرضه به جهان است، شعر ایرانی و قابل فهم می‌کند عناصری است از فرهنگ مازندران که به خوبی می‌توان در شعر نیما دید.

وی با اشاره به حذف اشعار نیما از کتاب‌های درسی، گفت: سال بعد صدمین سالی است که نیما شعر منتشر کرد و ما هنوز نیما را به رسمیت نشناختیم.

اجرای ۵۰۰ برنامه فرهنگی در هفته مازندران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در این مراسم اظهار کرد: در کارگروه ترویج فرهنگ بومی مازندران، هفته مازندران را از تیرماه سیزده شو تا تولد نیما یوشیج برنامه‌ریزی کردیم.

زارع گفت: در این هفته بیش از ۵۰۰ برنامه فرهنگی برگزار شد.

وی با اشاره به نگاه ویژه به مدارس در برگزاری هفته مازندران، افزود: در مدارس برنامه‌های متنوعی به مناسبت روز مازندران برگزار شد و آموزش و پرورش استان همکاری خوبی در این زمینه داشت.

این مسئول تصریح کرد: تجلیل از مشاهیر و مفاخر استان از دیگر اولویت‌های ما است، بهمن ماه امسال نخستین کنگره تجلیل از مشاهیر استان را برگزار می‌کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.