پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

هشدار سرشماری به زنبورداران مازندران

0

حسین سیه چهره روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تاکنون بیشتر زنبورداران در طرح سرشماری شرکت کرده اند، تاکید کرد: زنبور دارانی که از مشارکت در این طرح خودداری کنند برای آنان دفترچه دریافت شکر حمایتی صادر نخواهد شد و از شکر حواله‌ای محروم می شوند.

وی همچنین اعلام کرد کلنی دارانی که در این طرح شرکت نکنند از صدور مجوز جابه جایی و استقرار کلنی زنبور و شرکت در کلاس های آموزشی جهاد کشاوری محروم می شوند.

همه ساله به دلیل تنوع گونه های گیاهی سه نوع عسل بهاره ( مرکبات) عسل تابستانه ( جنگلی ) و عسل ییلاقی ( آویشن، گون ) توسط زنبورداران استان مازندران برداشت می‌شود.

عسل مناطق ییلاقی مازندران که عمدتا با شهد گیاهان دارویی از جمله آویشن درست می شود به عسل دارویی هم معروف است.

بدست آوردن اطلاعات صحیح تعداد کلنی و تعداد مهاجران به شهرستان ها و میزان عسل استحصالی در دوره زمانی تولید عسل در تصمیم گیری صحیح و اصولی و خدمات دهی بسیار حائز اهمیت است.

اگرچه وجود مزارع کلزا و باغات مرکبات، جنگل‌های میان بند و مراتع ییلاقی زنبورداری را در مازندران گسترش می دهد ، اما در اثر تغییر اقلیم و شرایط آب و هوایی که  تغذیه و زاد ولد زنبورها را با مشکل مواجه می کند، عاملی است تا طرح آمارگیری از کلنی های زنبور عسل هر ساله انجام شود.

گفتنی است که تمامی آمار از وضعیت زنبورداران در سامانه ویژه ثبت می شود تا سازمان جهاد کشاورزی بتواند در ارائه خدمات مختلف برنامه ریزی مناسبی داشته باشد.

به گفته کارشناسان یکی از مهمترین شاخص در موفقیت تولید عسل علاوه بر آموزش، مکان یابی صحیح  برای استقرار کلنی ها و شرائط آب و هوایی است که جهاد کشاورزی  با داشتن کارشناسان خبره همواره می تواند کمک کار تولید کنندگان عسل باشد.

طبق آمار سال گذشته از ۶۰۲هزار و ۷۱۹کلنی زنبور عسل مازندران ۶ هزار و ۷۰۴ تن عسل تولید شد و این استان رتبه پنجم را در این زمینه دارد.

/۱۸۹۹/۶۹۹۰

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.