پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نیروگاه زباله‌سوز ساری در نیمه راه بهره‌برداری/ناگفته‌های تأخیر در اجرای این پروژه+فیلم

0

پایگاه خبری چهاردانگه:  تکمیل و بهره‌برداری از کارخانه زباله سوز؛ چه جمله آشنایی‌ست، از سال ۹۵ تاکنون بارها و بارها خبر بهره‌برداری آن رسانه‌ای شده، افراد و شخصیت‌های حقوقی زیادی در ارتباط با زمان بهره‌برداری آن اطلاع‌رسانی کردند، درباره میزان پیشرفت‌های فیزیکی و اعتبار آن چقدر خبر و مطلب نوشتیم، چندین‌بار درباره زمان بهره‌برداری قطعی آن پرسیدیم و هر بار وعده‌های چندین‌ماهه به رسانه‌ها دادند اما دریغ از افتتاح کارخانه زباله سوز!

چند ماهی است که فعالیت کارخانه زباله‌سوز در ساری شدت گرفته و گزارش‌هایی از روند پیشرفت فیزیکی این کارخانه در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد، با توجه به وعده‌های عملی نشده مسؤولان در گذشته، متولیان امر در مرکز استان بحث بازدید از کارخانه زباله‌سوز ساری را با فعالان رسانه‌ای استان مطرح کردند.

* استقبال خبرنگاران 

 با وجود تعیین زمان بازدید در ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه اما همکاران رسانه‌ای استقبال بسیار خوبی داشتند و میزان مشارکت فعالان خبری استان برای انعکاس پیشرفت‌های انجام‌شده بسیار مناسب بود.

چندین برابر تعداد خبرنگاران، مسؤولان استانی حضور داشتند، عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران که این روزها به‌عنوان دبیر شورای اطلاع‌رسانی منصوب شده به همراه معاونانش زودتر از خبرنگاران به محل پروژه رسید.

از کنار تلاش‌های عباسعلی رضایی فرماندار ساری که این روزها برنامه دارد پیش از مهلت تعیین‌شده نسبت به بهره‌برداری کارخانه زباله‌سوز اقدام کند، نمی‎توان گذشت؛ رضایی به همراه معاون عمرانی خود در کنار محمدی‌تاکامی مدیرکل دفتر امور شهری استانداری و مسؤولان محیط زیست و تعدادی از متولیان و دست‌اندرکاران شهرداری ساری، با حضور معاونان محیط زیست تلاش کردند گوشه‌ای از کار اطلاع رسانی را برعهده گیرند تا اخبار کاملی از میزان پیشرفت فیزیکی این کارخانه منتشر شود.

* تلاش قابل وصف خبرنگاران برای دریافت اطلاعات کامل پروژه

فعالان رسانه‌ای این بار به‌صورت سفت و سخت پرسش‌های خود را در ارتباط با زمان دقیق بهره‌برداری از کارخانه، میزان اعتبار مورد نیاز، ضمانت اجرایی وعده‌هایی که متولیان امر می‌دهند، بحث علت تأخیر در اجرای پروژه در این چند سال را از زوایایی مختلف پیگیری کردند.

حتی در برخی از پیگیری‌ها خبرنگاران تلاش می‌کردند که مسؤولان و دست اندرکاران را روبروی هم قرار دهند.

بحث تحقیق و تفحص درباره جابه‌جایی اعتبارات این پروژه و علت اینکه این مجموعه چرا در گذشته چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت از دیگر حساسیت‌های فعالان رسانه‌ای استان بود.

قول بازدیدهای بیشتر فعالان رسانه‌ای و بحث عدم تأخیر در اجرای پروژه کارخانه زباله‌سوز نوشهر هم از دیگر مطالبات خبرنگاران بوده است.

شریفی معاون اجرایی شرکت سازنده نیروگاه با اعلام اینکه این پروژه در روز ظرفیت 450 تن زباله را دارد، افزود: شامل دو بخش زباله‌سوزی و تولید برق است.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت اجرایی نیروگاه از تفکیک زباله آغاز شده، حرارت اولیه برای تولید برق حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ درجه است، در اثر حرارت تولید به قسمت بویلرها منتقل شده که از آن برای راه‌اندازی توربین بخار استفاده می‌شود.

معاون اجرایی شرکت سازنده نیروگاه زباله سوز ساری  اضافه کرد: تولید ۶ مگاوات برق حاصل فعالیت نیروگاه است که به شبکه سراسری منتقل می‌شود.

* میزان پیشرفت‌های فیزیکی واقعی 

سه عدد برای درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه اعلام شده که خط بطلانی کشیده به همه درصدهای پیشرفت فیزیکی که سابقاً اعلام شده است.

شریفی با اعلام اینکه از بابت کل ساختمان و ابنیه ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی مشاهده می‌شود، افزود: بابت تأمین تجهیزات ۶۶ درصد و میزان پیشرفت فیزیکی نصب تجهیزات در سالن ۲۸ درصد است.

وی در ارتباط با زمان بهره‌برداری این پروژه گفت: برای تکمیل و بهره‌برداری این پروژه نیاز است که همه نیازمندی‌های این طرح عملیاتی شود.

* قول مشروط بهره‌برداری کارخانه زباله‌سوز ساری 

معاون اجرایی پروژه نیروگاه زباله‌سوز ساری اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی که داریم سعی بر این است که تا اوایل سال آینده این پروژه به بهره‌برداری برسد.

وی اضافه کرد: بحث آبرسانی، برق‌رسانی و زیرساخت‌ها اگر تکمیل شود، می‌توانیم نسبت به تکمیل این پروژه اقدام کنیم.

شریفی میزان قرار داد این پروژه را ۳۰ میلیون و ۸۲۹ هزار و ۸۷۳ دلار اعلام کرد و گفت: ۶۰ درصد از پروژه را شهرداری و ۴۰ درصد دیگر به‌صورت اقساط توسط شرکت سازنده باید تأمین شود که از ۶۰ درصد بخش شهرداری حدود ۴۶ تا ۴۷ درصد آن تکمیل شده و بقهی بر اساس قرارداد به شرکت تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: بخش ۴۰ درصد را شرکت سازنده از طریق سرمایه‌گذاری وارد کرده که در زمان بهره‌برداری سهم شرکت دریافت می‌شود.

معاون اجرای پروژه زباله سوز ساری با اعلام اینکه این پروژه در سال ۹۴ انعقاد قرارداد آن انجام شده است، افزود: پروژه درگیر مشکلات مالی بوده که در حال حاضر با تلاش مسؤولان اجرایی استان حل می‌شود.

وی در ارتباط با ابنیه این پروژه گفت: پیمانکار ابنیه مشکلاتی داشت که در حال رفع است، میزان اعتبار ابنیه ۳۰ میلیارد تومان بوده که ۱۸ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

* ۴۰ میلیارد تومان تا تکمیل پروژه کارخانه زباله‌سوز ساری 

میزان اعتبارات هزینه‌شده دولت در اجرای این طرح پاسخی بود که محمدی‌تاکامی مدیرکل امور شهری استانداری به خبرنگاران داد و گفت: دولت تاکنون ۸۱ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده، البته شهرداری ۳۰ میلیارد تومان برای فنداسیون هزینه کرده، برای تکمیل این پروژه حدود ۴۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است که درخواست تأمین اعتبار دادیم به ما وعده داده شده که این مبالغ را تا پایان سال در اختیار بگیریم.

وی اضافه کرد: برای بخش تجهیزات و ابنیه مشکل مالی در حال حاضر نداریم و وزارت کشور تعهد داده که انجام می‌دهد و در صورت تأمین اعتبار در موعد مقرر سال آینده که اعلام شده به بهره‌برداری می‌رسد.

محمدی‌تاکامی ادامه داد: همه تلاش ما این است که این پروژه به موقع بهره‌برداری برسد.

به گزارش فارس، میزان پیشرفت فیزیکی پروژه از حدود 6 ماه گذشته به مرحله قابل قبولی رسیده است در بازدیدهای انجام‌شده در گذشته میزان پیشرفت‌های فیزیکی این طرح چندان مشخص نبود و از نصب تجهیزات نیز خبری نبوده است.

* دلایل تاخیر پروژه زباله‌سوز ساری 

پاسخی که مسؤولان اجرایی درباره دلایل تاخیر برای اجرای این پروژه در گذشته از مسؤولان دریافت کردند عدم اراده لازم برای تکمیل پروژه بود.

شریفی معاون اجرایی این پروژه که همزمان در استان گیلان و نوشهر مسؤولیت ساخت پروژه‌ها را دارد، به این موضوع اشاره کرد و گفت: قرارداد نیروگاه زباله سوز ساری پیش از پروژه تهران و نوشهر منعقد شده که تحت شرایط خاص تأمین اعتبارات این پروژه‌ها منظم‌تر بوده است.

* نگرانی‌های خبرنگاران 

یکی از مسائلی که ذهن خبرنگاران را  به صورت جدی درگیر کرده بحث انتقال آب از ۲۰ کیلومتری پروژه است که شریفی به خبرنگاران اعلام کرده که برای تکمیل این بخش نیاز به ۲۲ میلیارد تومان اعتبار است.

به گزارش فارس، بازدید به اتمام رسید اما نگرانی خبرنگاران درباره تکمیل این پروژه با توجه به سابقه طولانی این پروژه همچنان وجود داشت.

تا حدودی شکافی بین صحبت‌های مجری طرح و مسؤولان وجود داشت، مجری پروژه علاقه‌مند است که همه نیازمندی‌های این پروژه را به یکباره دریافت کند اما مسؤولان اجرایی اصرار دارند که با توجه به قراردادهای منعقدشده در گذشته این طرح به سرانجام برسد.

* نگرانی‌های فرماندار ساری 

یکی از دغدغه‌های جدی فرماندار ساری تکمیل این پروژه در موعد مقرر و سفارش به تک تک عوامل اجرایی برای جدیت در کار بوده است.

خبرنگاران هم از مسؤولان حاضر در پروژه قول گرفتند که کمیته اطلاع‌رسانی پروژه تشکیل و خبرها و میزان پیشرفت‌های فیزیکی و مشکلات احتمالی به‌صورت سریالی در رسانه‌ها انعکاس پیدا کند.

* اتوبوسی که سوژه شد

به گزارش فارس، انتقال خبرنگاران با اتوبوس شهرداری ساری که ظاهر فرسوده‌ای هم داشت، بهانه‌ای شد تا تعدادی از خبرنگاران با همدیگر زمزمه می‌کردند که بحث ناوگان فرسوده شهری ساری را در روزهای آینده دستمایه گزارشات خویش قرار دهند.

گزارش از جاوید عباسی خبرگزاری فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.