پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نیروهای حفاظت جنگل مقابل شرکت نکاچوب تجمع کردند+ تصاویر

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه نیوز به نقل از  بلاغ، صبح امروز کارگران حفاظت جنگل شرکت نکاچوب به دلیل عدم تمدید قرارداد خود از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری از سوی سازمان جنگل‌ها و در پی آن بیکاری آنها مقابل این شرکت تجمع کردند.

یکی از کارشناسان جنگل در این باره، اظهار کرد: شرکت نکاچوب 630 نیرو دارد و با توجه به اینکه سازمان جنگل‌ها حقوق حدود 500 نفر را به این شرکت برای نیروهای حفاظت جنگل می‌داده است و با توجه به اینکه شرکت درآمد خاصی نداشت و صنعت آن تعطیل بود در نتیجه شرکت این مقدار حقوق را بین تمام کارگران خود تقسیم می‌کرد تا کسی بیکار نشود.

وی بیان کرد: سازمان جنگل‌ها از حدود 6 ماه قبل حقوق این افراد را به شرکت نداده است و شرکت برای پرداخت حقوق این کارگران مجبور شد با فروش ادوات و یا دریافت قرض حقوق این افراد را پرداخت کند.

این کارشناس با بیان اینکه قالب نیروهای شرکت بومی منطقه هستند و در واقع شرکت مشارکت مردمی را برای حفظ جنگل در پنجاه سال گذشته داشته و با استفاده از نیروهای بومی جنگل را حفظ کرده، خاطرنشان کرد: بسیاری از این نیروها دامدار بودند و در قالب خروج دام از جنگل وارد سازمان شدند تا از جنگل حفاظت کنند و اگر بیکار شوند یا دوباره با دام وارد جنگل می‌شوند و یا اره موتوری به دست می‌گیرند.

وی تاکید کرد: با اجرای برنامه تنفس جنگل از سال 96 و تعطیلی طرح‌های جنگل‌داری، کلیه عملیات‌های نهال‌کاری، پرورش و مراقبت نهال‌های کاشته شده سال‌های قبل، مرمت و نگهداری جاده‌های جنگلی که هزاران میلیارد تومان سرمایه ملی است و بسیاری از فعالیت‌های ضروری حفظ جنگل تعطیل شده است.

وی افزود: با توجه به حضور دام در عرصه، قاچاق گسترده چوب به‌علت کمبود چوب و افزایش شدید قیمت چوب، جنگل به سوی نابودی بیشتر با سرعت بیشتری سوق پیدا کرده است.

یکی دیگر از کارگران معترض نیز، گفت: شرکت نکاچوب در حال حاضر حفاظت جنگل از شرق رودخانه تجن تا شرق شهرستان بهشهر که حدود 180 هزار هکتار است را برعهده دارد و اگر این کارگران بیکار شوند قرار است چه کسانی جلوی قاچاق چوب را بگیرند.

وی افزود: طرح تنفس جنگل که نفس کارگر، جنگل و شرکت‌ها را گرفته است قرار بود در آن فقط بهره‌برداری متوقف شود اما امروز نهال‌کاری، تولید نهال، عملیات راهداری، مرمت، حصارکشی و… تعطیل شده است و عملا قرقبانان بدون حصار در حال حفاظت از جنگل هستند.

این کارگر حفاظت از جنگل اظهار کرد: قبل از بارندگی اخیر در جنگل 700 هزار مترمکعب چوب شکسته و افتاده و ریشه کن وجود داشت و امروز آمار بسیار بیشتر شده و این سرمایه‌ای است که در حال از بین رفتن است.

وی تصریح کرد: این کارگران هر کدام سابقه طولانی دارند و بعضی‌ها چند سال دیگر بازنشسته می‌شوند و شایسته نیست در شرایط بد اقتصادی امروز بیکار شوند، هر یک از این افراد خانواده دارند و باید پاسخگوی آنها باشند.



ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.