پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نادرترین چشمه ایران در حال مرگ

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:  ، چشمه باداب سورت شامل دو چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ و مزه است که یکی حاوی آبی گرم و شور با خاصیت درمانی و دیگری حاوی آب ترش مزه و رسوبات حاوی آهن به رنگ قرمز و نارنجی که برای امراض گوارشی مناسب است.

نادرترین چشمه ایران در حال مرگ

نادرترین چشمه ایران در حال مرگ

جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها در شیب پایین دست کوهستانی، صد‌ها طبقه و ده‌ها حوضچهٔ پلکانی بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف پدیدآورده بود این طبقات و حوضچه‌ها در واقع جاذبهٔ اصلی و ویژگی منحصر به فرد چشمه‌های باداب سورت به شمار می‌رفت، اما این  به دلیل خشکسالی، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی، عدم توجه به محیط زیست و ورود گردشگران باوجود ممانعت روز‌های زوال خود را تجربه می‌کند.

این چشمه‌ها در بلندای ۱۸۴۱ متری از تراز دریا جای دارند، در ایران بی‌نظیر هستند. اطراف چشمه پوشیده از درختچه‌های زرشک و ارتفاعات بالاتر پوشیده از جنگل‌های سوزنی برگ است.

نادرترین چشمه ایران در حال مرگ

وضعیت نامناسب باداب سورت و نارضایتی گردشگران

یکی از گردشگران حاضر در محوطه چشمه درباره وضعیت نامناسب مسیر دسترسی گفت: اهل مشهد هستم و ازطریق اینترنت با این مکان آشنا شدم. زیبایی و کمیاب بودن این اثر طبیعی شگفت انگیز باعث سفرم به اینجا شد، اما علاوه بر زباله‌هایی که در طول مسیر دیدم، جاده بسیار نامناسب بود و هیچ علایم راهنمایی و معرفی درست مسیر در آنجا به چشم نمی‌خورد.

نادرترین چشمه ایران در حال مرگ

نادرترین چشمه ایران در حال مرگ

با وجود انبوه گردشگران و بازدیدکننده از باداب سورت، این منطقه عاری از هر گونه مانع جداکننده، حصار، نگهبان و حتی یک تابلوی اطلاعات یا راهنمایی یا هشداردهنده است که نشان‌گر بی‌توجهی شگفت‌آور مسئولان است.

موسوی تاکامی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری – مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  گفت: ۷۱ هکتار از عرصه را تحت عنوان پارک جنگلی باداب سورت در اختیار سازمان گردشگری گذاشتیم و قرار است مدیریت این عرصه تحت یک آگهی مزایده به سرمایه گذرانی که به این حوزه علاقه‌مند هستند واگذار شود.

وی افزود: این واگذاری به معنای واگذاری قطعی عرصه نیست و در واقع تنها مدیریت آنجا تحت کتابچه طرح به سرمایه گذار واگذار شده تا بتوانند از پتانسیل و ظرفیت آنجا برای جذب گردشگر استفاده کنند و شرایطی را فراهم کنند تا دغدغه و نگرانی مردم ومسئولین ما نسبت به حفظ این آثار ملی کاهش یابد.

موسوی تاکامی با بیان اینکه این کتابچه شرح خدمات مشتری دارای زون‌های متمرکز، تفرج گاهی، احیایی و حفاظتی، زون کارکنان و اثر طبیعی است، گفت: انتظار ما از زمانی که این عرصه به سرمایه گذار واگذار می‌شود بیش از پیش بوده و منابع طبیعی نیز نظارت‌هایی بر اجرای این پروژه خواهد داشت و پیش بینی می‌شود با واگذاری مدیریت، شاهد تحول و نوآوری در استفاده ازچشمه باداب سورت باشیم.

نادرترین چشمه ایران در حال مرگ

مدیریت یکپارچه راه نجات چشمه باداب سورت

حفاظت نادرست و غیرتخصصی، بحران آب و ناآگاهی عمومی در سایه اطلاع‌رسانی ضعیف از شرایط منطقه، سبب شده تا چهره رنگین باداب سورت به آرامی رنگ خشکسالی و تخریب به خود بگیرد.

نادرترین چشمه ایران در حال مرگ

فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  با اشاره به اهمیت اثر طبیعی باداب سورت گفت: سه و نیم کیلومتر مسیر دسترسی به چشمه باداب سورت در حال زیر سازی و آسفالت است. برق رسانی و آبرسانی از ابتدای سال ۹۷ شروع شده و مجتمع بین راهی نیز برای راحتی مسافران احداث گشت. علاوه بر این ۷۴ هکتار از عرصه نیز فنس کشی شده است.

وی افزود: مالکیت عرصه با منابع طبیعی است، دبی آب با آب منطقه‌ای، موارد زیست محیطی با محیط زیست و جنبه تاریخی و گردشگری این چشمه نیز با سازمان میراث فرهنگی است که اکنون با مدیریت یکپارچه این سازمان‌ها و تهیه کتابچه شرح خدمات مشتری قرار است وضعیت این اثر طبیعی بهبود یابد.

نادرترین چشمه ایران در حال مرگ

سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند این چشمه را به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت کرد.

نادرترین چشمه ایران در حال مرگ

سارا فرهمندراد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.