پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی روستای پشرت

0

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: روستاي پشرت در 110 كيلومتري جنوب شهرساري در دهستان پشتكوه بخش چهاردانگه واقع شده است. براساس آخرین  سرشماری مرکز آمار ایران که در سال 1395 صورت گرفته، جمعیت آن 161 نفر (47خانوار)  میباشد.  روستای پشرت از روستاهاي بسيار كهن بخش چهاردانگه مي باشد . خرابه هاي يك روستاي قديمي در نزديكي آن وجود دارد كه به آن «تنگا سر» مي گويند. «تنگا سر» به علت نامعلوم  تخريب و مردم به محل جديد كوچ كردند و روستايي را به وجود آوردند كه به آن پشرت ناميدند.

 يكي از مواردي كه در مورد اين روستا قابل گفتن هست وجود يك رشته قنات مي باشد كه هنوز پر آب و بخش عمده اي از آب كشاورزي اين روستا را تامين مي کند . اين قنات در صورت توجه  مي تواند يكي از جاذبه هاي مهم گردشگري منطقه تبديل شود.

کلنل برسفرد لوات قونسول دولت بهیه انگلیس در استرآباد، از طهران به استرآباد و تعیین وضع جغرافیایی عرض راه از طهران به استرآباد مابین سنه 1881 و سنه 1882 مسیحی (مطابق سنه 1298 و سنه 1299 هجری قمري) در سفر نامه خود كه خود شخصا از اين منطقه عبور نمود چنين مي نويسد:

«پشرت قریه کوچکی است و اطراف ان درختان گردو و غیره است یک چشمه آب دارد. درختان این ده خیلی خوب است. و به خاطر می‌آورد درختان انبه هندوستان را در عرض راه از چندین دره و دربند عبور نمودیم.

همه جا جنگل انار وحشی و غیره بود و کبک زیاد داشت. منزل بیست و سیّم از پشرت به چمن منقا راه از تنگه سیری کنار رودخانه موسوم به همین اسم که در سمت شمال شرقی به طرف جنوب غربی جاری است می‌رود.» ( ذبيحي  مسيح، استر آباد نامه ،1356،ص244)

رابينو در سفر نامه خود از اين روستا به نام «سرتي كه» يا پشرت  نام مي برد كه به نام تنگاسر كه بوميان از آن نام مي برند نزديك است.(( رابينو،ص 190)

اماكن مذهبي

روستاي پشرت داراي  تکیه امام سجاد(ع) مي باشد.

امامزاده ابراهیم  : این آرامگاه در سی کیلومتری شمال خاوری کیاسر و قبل از روستای کوات و در جنوب روستای پشرت در بین باغات قرار دارد.(  امامزادگان شهرستان ساری- )

تولیدات روستا

شغل عمده مردم روستاي پشرت دامداري و كشاورزي مي‌باشد.

گندم، جو، عدس و گوجه از جمله محصولاتی است که در این روستا کشت می‌شود.

شهرك دامپروري منطقه در نزديكي اين روستا در حال احداث مي باشد . در صورت تكميل شهرك دامپروري پشرت شاهد تبديل دامداري سنتي به دامداري صنعتي خواهيم بود.

حوزه آبخوان داري پشتكوه

ايستگاه  تحقيقات حوزه آبخوان داري پشتكوه در نزديكي روستاي پشرت واقع شده است. و مطالعات زيادي پيرامون آب و خاك منطقه در اين ايستگاه انجام شده است.

و قرار استشهرک دامپروری درروستای پشرت احداث شود، مقدمات کار انجام شده است و در صورت افتتاح این شهرک بخش مهمی از مشکلات دهستان پشتکوه حل می‌شود.

وجه تسميه پشرت

عظيمي در كتاب پژوهش در نام آبادي هاي ساري در مورد وجه تسميه پشرت چنين مي نويسد:

«نام واژه مركب است از : پادpad : به معني سرزمين كه به په pe تخفيف شده است.

اشه aŠa : بسيار، فراواني كه به شه Šə بدل شده است.

اردared : بخش، نياز دهش كه به ارت ərt تبديل شده است.

پاداشه ارت (با صامد «د» به «ت» در جمع به پشرت   peŠərtتغيير كرد.

پشرت : سرزمين بسيار بخشنده يا بر آورنده ي نياز.  ( عظيمي، پژوهش در نام آبادي هاي ساري ،ص 236)

تاسيس دبستان سلمان  پشرت

روستای کوچک پشرت از مطرح ترین روستاهای بخش چهاردانگه در زمینه تحصیلات دانشگاهی می‌باشد. هر سال شاهد قبولی تعداد زیادی از فرزندان این روستا در دانشگاه های دولتی می‌باشیم.

 دبستان سلمان  پشرت در سال 1360 داير شد كه رحيم آهنگري اولين معلم آن بود. در بدو تاسيس دانش آموزان اين مدرسه عبارت بودند از:

پايه اول: هاشم موسوي، عارفه موسوي،سليمان محمدي، كاظم موسوي، تقي موسوي، حسين محمودي و رجبعلي موسوي.

پايه دوم: زهره محمدي ، جميله محمودي، احمد محمودي، نصرت موسوي، عليا موسوي و رقيه ميري

پايه سوم: مسلم موسوي    ( خليلي ، شريعت نژاد، تاريخ آموزش و پرورش چهاردانگه، ص 102)

تحقیق و پژوهش: حامد خلیلی ازنی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.