پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی روستای سنور چهاردانگه

4

نويسنده :حامد خليلي ازني

 

 

 

 

 

 

روستاي سنور  در دهستان چهاردانگه بخش چهاردانگه شهرستان ساري و در فاصله 85 كيلومتري جنوب شهر ساري در 53 درجه 39 دقيقه و 42 ثانيه شرقي و 36 درجه و 16 دقيقه و 9 ثانيه شمالي واقع شده است. براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۲۰۲نفر (۴۷خانوار) بوده‌است.

sanoor-big-pic

 

 

 

روستاي سنور دهي از دهستان سورتجي  بخش چهاردانگه. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3)

 

 

 

روستاي سنور يكي از روستاهاي كهن منطقه مي باشد در تاريخ طبرستان ابن اسفنديار ج 2 ص 50 در مورد روستاي سنور چنين آمده است: « برادر بهرام زينهار حواست و امان طلبيد، شير بمكوت نام را از ديه سنور هزار گري بكو توالي بفرستاد. (512 قمري)»

 

 

 

همين مطلب در كتاب  تاريخ مازندران مهجوري ص225 و كتاب تاريخ تبرستان اردشير برزگر ص268  آمده است.

 

 

 

مطالب فوق و همچنين وجود  مقبره سه تن از امازادگان و قلعه كوت كه بين روستاهاي سنور و تركام واقع شده است نشان دهنده قدمت زياد اين روستا مي باشد.

 

 

 

وجه تسميه سنور

 

ريش سفيدان  و مطلعين محل عقيده دارند با توجه به اين كه اين روستا محل دفن سه تن از امازادگان اسماعيل ، ابراهيم و ….  مي باشد اين روستا را به سه نور  ناميدند و بعد از گذشت زمان و براي راحتي تلفظ به سنور تبديل شده است.

 

مختار عظيمي در مورد وجه تسميه سنور معتقد است سنور به معني محل تقسيم  و ميزان بندي آب براي شاليزار مي باشد. ( پژوهش در نام آبادي هاي ساري ص 200)

 

 حسين قدس نخعي

 

حسین قدس نخعی

 

حسين قدس نخعي ( لینک معرفی حسین قدس نخعی ) درسال 1273 هجري شمسي در روستاي سنور بخش چهاردانگه ساري  متولد شد. ( مهجوري ،اسماعيل- دانشمندان و رجال مازندران – ص 179 و 180) پدرش حاج شيخ حسن نيز از علماي به نام بوده و در فلسفه استاد بود . او مولف كتاب فلسفه است. حسين قدس نخعي در سال 1356 در شيراز در گذشت.محل تحصیل او در دانشگاه لندن بوده است. مهارت و تخصص «قدس نخعی» شعر و نویسندگی بوده است. در سرودن رباعيات استاد بوده. او رباعيات خود را به سبك خيام مي سرود. به همين دليل صالح جعفري شاعر و نويسنده عرب او را خيام قرن بيستم ناميد. بسیاری از رباعیات اوبه وسیله ی شعرای برجسته کشورهای گوناگون به زبان انگليسي، عربي، كردي و ژاپني ترجمه شده است . او مدتی مدیر مجله ی ماهان ( ندای قدس) بود. او آثار قلمی فراوانی بر جای گذاشت که بعضی از آنها عبارتند از:

 

خدا و بشر، اثر گمشده در بهشت ، کوه کبوتران، دختر شاهسون ، موسیقی ایران و خلاصه ی پرورش نفس.شعر زير نمونه اي از رباعي قدس نخعي مي باشد.

 

گلزار و چمن نمای دیگر دارد

 

با دلبر و می صفای دیگر دارد

 

درمان طبیب را کسی منکر نیست

 

اما می ما شفای دیگر دارد

 

 مدرسه

 

دبستان سپاهي دانش سنور در سال 1349 داير شد و آقاي پرنيان اولين معلم آن بود. و مدرسه راهنمايي سنور در سال 1375 به صورت ضميمه در سال 1375 با مديريت عمران كفشگر داير شد . در آغاز تاسي معلمان آن عبارت بودند از: خليل جهان آرا، نقي زمانپور و جبرييل مير شفيعي.

 

 شهداي سنور

 

1- شهید غلامرضا یزدانی

 

2- شهید اصغر عابدی

 

3- شهید فتحعلی تلما

 

 

 

4 نظرات
  1. رجبی می گوید

    آقای خلیلی شما که در همین سایت معلم علم و اخلاق معرفی شدید بفرمایید چطور وزیری از روستای سنور برخاسته ولی اهالی این روستا از چنین هم‌محلی بی اطلاعند; مثل این میماند که چالویی ها فردی به نام کردان را نشناسند. ایا به نظر شما مطلب مهجوری کمی مشکوک نیست

    1. حامد خليلي ازني می گوید

      قدس نخعی سنوری بودنش را از کتاب: مهجوري ،اسماعيل- دانشمندان و رجال مازندران – ص 179 و 180 نقل شده است.

  2. عظیم می گوید

    سلام وقت بخیر خدمت معلم بزرگوار
    شرمنده که مزاحم شدم و می خواهم بی پروا صحبت کنم اول اینکه خیلی خیلی تشکر میکنم بابت معرفی روستاهای چهاردانگه خیلی کار قشنگ و به جایی است اما
    1. چرا معرفی روستا اینقدر خلاصه و کوتاه و بدون منبع؟
    2. چرا به صورت فایل چندرسانه ای نباشه؟
    3. بابا ابتدایی ترین کار معرفی یک روستا رعایت نشد مثلا این روستا چند تا عکس درست درمون در خور شایسته ازش گرفته بشه با گوگل مپ و … ازش عکس بگیرید بد نیست ولی
    4. از همه بدتر لینک هایی که برای مرجع قرار دادید رو یک بار خودتان کلیک کنید ببینید چه صفحه ای باز میشه بابا صفحه با زبان ژاپنی یا چینی باز میشه خیلی بده بابا آقای خلیلی دورتون بگردم
    5. حداقل تصاویر شهدا رو میتونستید بارگزاری کیند
    5. منبعی که بهش استناد کردید رو میتونستید بهش پیوست کنید
    باز هم از شما عزیزان تشکر میکنم من نمیخواستم نقد غیر منصفانه کنم ولی نشد چون کاری که کردید خیلی خیلی اشکال داره.
    ممنون و سپاس فراوان.
    دانش آموز شما عظیمی

    1. حامد خليلي ازني می گوید

      از توجه شما به سایت بی نهایت ممنونم.
      منابع برای معرفی روستاها خیلی کم است.
      منابعی که استفاده شده در متن آورده شده است.
      این کار فتح بابی است برای تحقیق بیشتر. انشا الله محققین دیگر مطالب را کامل تر کنند.
      بیشتر باید کار میدانی و اسناد قدیمی خانه انجام بشه که آن هم بسیار سخت است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.