پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

معرفی حجت الاسلام مهدوی کیاسری اولین امام جمعه چهاردانگه

ششم بهمن 1391 بعد از 23 سال محرومیت منطقه چهاردانگه از برگزاری نماز جمعه، با حضور حجت الاسلام تیموری و با استقبال گسترده مردم بخش چهاردانگه نماز وحدت بخش عبادی سیاسی در چهاردانگه برگزار گردید.به همین مناسبت شایسته دیدیم اولین امام جمعه بخش چهاردانگه مرحوم حجت الاسلام قربانعلی مهدوی کیاسری را که زحمات زیادی برای بخش چهاردانگه متقبل شدند معرفی نماییم. روحش شاد.

7

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:   4 خرداد ، سی و هفتمین سالگرد برگزاری نماز عبادی سیاسی جمعه در بخش چهاردانگه می باشد به همین مناسبت به معرفی حجت الاسلام قربانعلی مهدوی کیاسری نخستین  امام جمعه بخش چهاردانگه می پردازیم.

حجت الاسلام قربانعلی مهدوی  در دي ماه سال 1317 هجري شمسي در كياسر مرکز بخش چهاردانگه و در خانواده ای مذهبي و روحاني چشم به جهان گشود . پدر بزرگوارش مرحوم شيخ اسماعيل و پدر بزرگش مرحوم شيخ اسحاق و جدش مرحوم شيخ مهدي واعظ همه از علماء وارسته و پرهيزكار بودند كه نام و ياد آنها همواره به بزرگي بر سر زبان مردم این ديار است.

بعد از سپري ساختن دوران كودكي و فراگيري قرآن مجيد به سبب علاقه زياد به مكتب غني اهل بيت و روحانيت شيعه تصميم گرفت در اين مسير مقدس گام بردارد لذا از سال 1326 شمسي در زادگاهش مشغول به تحصيل به علوم ديني شد بعد از گذشت يك سال به شهر مقدس قم سفر كرد و بيش از 30 سال در جوار مرقد مطهر كريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه(س) به ادامه تحصيل و تدريس علوم حوزوي مشغول بود.

حجت الاسلام مهدوی در طول مدت حضورش در حوزه قم از محضر اساتيد گرانقدري چون حضرات آيات : نحوي , مصطفي اعتمادي , محمد تقي ستوده , محمد فاضل لنكراني و علامه حسن زاده آملي استفاده كرده و مقدمات و سطح را نزد آنان به پايان رساند . انگاه در حوزه درس خارج فقه و اصول از محضر ايات عظام: سيد محمد رضا گلپايگاني ، مير زا هاشم آملي و امام خميني (ره) و اساتيد گرانقدر ديگر بهرمند شد.

mahdavi -2

مرحوم مهدوي در كنار تحصيل علوم ديني به فعاليتهاي سياسي همچون سخنراني و تبليغ عليه رژيم  پهلوي مشغول و با شروع نهضت امام خميني (ره) در سال 1342 شمسي در كانون گرم مبارزات قرار داشت و در اين راه رنجها و تلخي هاي فراواني را به جان خريد اما هرگز از اهداف خود دست بر نداشت.

ايشان همچنين در دوران دفاع مقدس در زمينه كمك و حضور در جبهه هاي حق عليه باطل تلاش و در باز سازي مناطق جنگ زده فعاليت بسياري داشت.

ايشان درچهارم خرداد سال 1360 به درخواست مردم بخش چهاردانگه  از طرف حضرت امام خميني به امامت جمعه منصوب گرديد . فرازي از حكم امام خميني(ره):

” جناب مستطاب ثقه الاسلام والمسلمين حاج شيخ قربانعلي مهدوي كياسري (دامت افاضاته ) بر حسب تقاضاي جمعي از اهالي محترم كياسر و تاييد حضرات آقايان علماي اعلام (دامت براكاتهم ) جناب عالي از طرف حضرت امام خميني (مدظله العالي ) به سمت امام جمعه كياسر چهاردانگه (ساري) منصوب مي شويد … “

mahdavi -1

اولین بار نماز جمعه در بخش چهاردنگه، چهارم خرداد سال 1360 به درخواست مومنين شهر كياسر و بخش چهاردانگه و به امامت حجه الاسلام والمسلمين مرحوم حاج قربانعلي مهدوي امام جمعه ی فقید که از طرف حضرت امام خميني (ره) منصوب شده بودند برگزار شده بود.

حجه الاسلام مهدوی تا شهریور سال 1367 امامت جمعه ی این بخش را به عهده داشتند و پس از ایشان حجه الاسلام جلایی از شهریور سال 67 تا پایان سال این وظیفه را عهده دار بودند.

ايشان در 29 مرداد سال 1369 شمسي به راميان استان گلستان منتقل شد و امامت جمعه آن شهر را پذيرفت . ایشان مدت  13 سال امامت جمعه رامیان را به عهده داشت.

مرحوم مهدوي در 21مهر ماه سال 1382 شمسي از طرف شوراي سياستگذاري ائمه جمعه به امامت جمعه شهرستان جويبار منصوب شد

سرانجام در سحر گاه روز جمعه , نوزدهم خرداد ماه 1385 شمسي همزمان با سالگرد شهادت دخت نبي مكرم اسلام (ص) حضرت فاطمه زهرا (س) در اثر عارضه قلبي به نداي حق را لبیک گفت .

اولین نماز جمعه چهاردانگه بعد از 23 وقفه به امامت حجت الاسلام و المسلمین یوسف علی تیموری در 6 بهمن 1391  در حسينيه امام خمینی (ره) شهر کیاسر برگزار گردید.

بعد از 37 سال ، نماز جمعه بخش چهاردانگه در 4 خرداد 1397 در مصلای شهر کیاسر به امامت حجت الاسلام تیموری امام جمعه بخش چهاردانگه برگزار شد.

7 نظرات
  1. مهدي شريفي كياسري می گوید

    روحش شاد.

  2. اهنگری می گوید

    روحش شاد و یادش گرامی باد. سپاس خداوند را که نماز سیاسی عبادی جمعه دوباره در منطقه ما احیاء شد.

  3. موسوی می گوید

    خداوند رحمتشان کند روحش شاد ویادش گرامی

  4. سید محمد میرعمادی می گوید

    رحمه الله علیه. انصافا این بزرگوار مظهر تقوا و اخلاص در بندگی و تکلیف مداری و ولایتمداری و روحیه مردمی بوده اند. حضور باصلابت شان پشتوانه محکمی برای نیروهای حزب اللهی و خانواده معظم شهدا بود و همواره در منطقه بخش چهاردانگه و روستاهای اطراف ملجأ و مرجع علمی و فقهی برای مردم این منطقه بودند و خطبه های عالمانه و دشمن شکن ایشان، بصیرت بخش و حرکت آفرین و الهام بخش نیروهای مردمی در مشارکت سیاسی انان و دفاع از ارزشهای اسلامی و انقلابی بوده است. روحش شاد و نامش گرامی باد.

  5. طاها می گوید

    شخصیتمعنوی ایشان را کیاسری ها حالا حالا باید بنشینند مطالعه کنند
    تقوی و تعهد او ایشان را از بهشتیان قرار داده است

    1. ناشناس می گوید

      روحش قرین رحمت الهی

  6. مدافع چادر می گوید

    حاج شیخ قربانعلی مهدوی کیاسری یکی از بهترین ها بود .عاشق شهدا و ولایت مدار بود دلسوز و با تقوا بود .بی شک از بهشتیان هست ان شاءالله

    روحش شاد و یادش گرامی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.