پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مشکلات روستای بندبن چهاردانگه

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: روستا یا ده از زمان‌های دور تاکنون واحد اجتماعی و تشکیلاتی و جایی بوده‌ است که در آن گروه‌هایی از مردم روستایی برای همکاری در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی گرد هم جمع می‌شدند.

روستا اساس زندگی اجتماعی ایران را تشکیل می‌دهد و اهمیت آن به اعتبار اینکه یک واحد تشکیلاتی در زندگی روستایی است، در سراسر قرون وسطی و از آن پس تا به امروز برقرار بوده‌ است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی روستاها با نام آبادی شناخته می‌شود، آبادی به معنای مکانی آباد است که داری امکانات و زیرساخت‌های اولیه برای زندگی است.

چهار دهه از پیروزی انقلاب می‌گذرد در طول این مدت امکاناتی چون برق آب و گاز شامل حال روستاها شده، البته فضاسازی، تقویت زیرساخت‌ها نیز انجام شده است ولی هنوز روستاهایی داریم که از کمبود امکانات رنج می‌برند.

*روستای بندبن، دهکده‌ای با کمبود منابع

روستای بندبن شهرستان ساری یکی از همین روستاهاست، در مورد این روستا با هم بخوانیم:

بندبن، در 90 کیلومتری جنوب ساری در کوهستان‌های البرز از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری در استان مازندران و در نزدیکی محدودهٔ استان سمنان قرار دارد.

این روستا در مسیر خود آخرین روستای مازندران است و جاده ارتباطی با رسیدن به این روستا پایان می‌یابد و سپس از طریق یک راه مال‌رو و با گذر از تنگه زیبای رودبارک، به روستاری رودبارک (بالا، پائین) که این روستا نیز در مسیر خود آخرین و شمالی‌ترین روستاهای سمنان است؛ می‌رسیم.

این روستا در دهستان چهاردانگه قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ تاکنون از ۳۴ خانوار به ۷۵ خانوار در حال حاضر رسید که ۳۰ خانوار از آن به طور ثابت در روستا زندگی می‌کنند.

عبدالله بووند ۶۰ ساله شورای روستای بندبن در گفت‌وگو با خبرنگار ما از مشکلات ریز و درشت این روستا می‌گوید و گله‌های فراوانی دارد.

*پنچری چرخ ماشین در جاده‌ سنگلاخی

وی با اشاره به اینکه برای در مسیر روستا با عبور از جاده ۲۰ کیلومتری ۱۴ کیلومتر از آن آسفالت نیست و رفت و آمد با خوروهای معمولی کار سختی است فقط خودروهای سنگین می‌توانند بدون مشکل تردد کنند، در هفته سه چرخ ماشین پنچر می‌شود.

*عدم تمکن مالی برای تهیه مخزن آب

بووند اضافه کرد: با افزایش جمعیت در روستای بووند با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه شدیم، تنها راه حل این مشکل ذخیره و پمپاژ آب است که برای این کار با کمبود منابع مالی برای تهیه مخزن مواجه هستیم.

*آرد سیاه و درجه 3 برای پخت نان

عضو شورای روستای بووند یادآور شد: این روستا نانوایی ندارد و مردم به‌صورت سنتی با پخت نان محلی در تنور نان تهیه می‌کنند، مدتی است آرد درجه سه دولتی به ما تعلق می‌گیرد که کیفیت خوبی ندارد.

* وضعیت بد اقتصادی مردم روستا

وی با اشاره به اینکه شغل من چوپانی است، گفت: شغل اکثر مردم در این روستا چوپانی و دامداری و کشاورزی است، مردم این روستا از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیستند.

*توقف تعلیم و تربیت در روستای بندبن

بووند یادآور شد: چند سالیست که مدرسه روستا  به دلیل نداشتن امکانات امسال تنها دو دانش‌آموز دارد، در گذشته در این مدرسه به دانش‌آموزان از پایه اول ابتدایی تا پایه سوم راهنمایی تعلیم و آموزش داده می‌شد.

*بندبن؛ روستایی شهید پرور

عضو شورای روستای بندبن گفت: این روستا با وجود داشتن جمعیت بسیار اندک در دوران دفاع مقدس دو شهید گرانقدر تقدیم انقلاب کرد، شهید سیدتقی خادم‌پور و شهید روح الله گودرزی از شهدای روستای بندبن هستند.

*نبود پل برای عبور از رودخانه

وی با اشاره به مهم‌ترین مشکل این روستا گفت: برای عبور از رودخانه پل نداریم، مردم هر بار پل چوبی می‌سازند که آب می‌برد، تاکنون چندین نفر به داخل رودخانه پرت شده یا غرق شدند.

بووند خاطرنشان کرد: در آن طرف رودخانه آرامگاه و مقبره شهدا واقع شده است، همچنین 15 هکتار زمین شالیزاری و حدود 20 هکتار زمین دیمی در آن طرف پل واقع شده است.

*عدم تحقق وعده‌های بخشداری

عضو شورای روستای بندبن در پایان گفت: در سال‌های گذشته بخشدار چهاردانگه بنابر درخواست اهالی روستا برای آگاهی از مشکلات به این روستا آمد ولی هنوز اقدام عملی از جانب بخشداری صورت نگرفته است، که در خواست پیگیری مجدد از ایشان را داریم.

البته فقط روستای بندبن نیست که از مشکلات و کمبوها رنج می‌برد وبه نوعی محروم محسوب می‌شود، برای آبادسازی روستا نیاز به توجه ویژه و همکاری همه مسؤولان داریم./فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.