پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

مرگ و میر ۷۰ درصد دام‌ها از طریق ویروس زبان آبی/ مرکز عمده بیماری در بخش های چهاردانگه و دودانگه

0

پایگاه خبری چهاردانگه:  زبان آبی یکی از بیماری‌های ویروسی نشخوارکنندگان است که توسط حشرات منتقل می‌شود.

در بین حیوانات اهلی، بیماری بالینی اغلب در گوسفند با واگیری معناداری دیده می‌شود که اروزیون و اولسر روی غشا‌های مخاطی، سختی تنفس و لنگش ناشی از نکروز ماهیچه و التهاب باند‌های کروناری سم در گوسفندان درگیر دیده می‌شود.

بعضی گوسفند‌ها پوست سم شان کنده می‌شود و پشم‌های قسمتی یا کل بدنشان را از دست می‌دهند.

مرگ و میر ۷۰ درصد دام‌ها از طریق ویروس زبان آبی

محدوده پراکندگی جغرافیایی ویروس زبان آبی

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، بعضی سویه‌های ویروس درصد مرگ و میر بالا تا ۷۰% را در گوسفندان حساس ایجاد می‌کنند طوری که محدوده پراکندگی جغرافیایی ویروس زبان آبی اخیراٌ گسترش یافته است در صورتیکه قبل از سال ۱۹۹۸ این ویروس به ندرت در اروپا دیده می‌شد.

هر چند بعضی سروتیپ‌ها هم اکنون بطور عادی در کشور‌های اروپای جنوبی وجود دارند و ممکن است در این مناطق آنزئوتیک باشند.

در سال ۲۰۰۶ سروتیپ ۸ ویروس، که احتمالاً از آفریقا آمده بود، باعث شیوع بیماری در آلمان، بلژیک و هلند شد.

بدلیل سازش پذیری ناقل ویروس (پشه کولیکوئیدس) با شرایط آب و هوایی اروپا این سروتیپ ویروس قابلیت انتشار در شمال اروپا را نیز دارد.

مرگ و میر ۷۰ درصد دام‌ها از طریق ویروس زبان آبی

گونه‌های حساس به ویروس زبان آبی

ویروس زبان آبی تعداد زیادی از نشخوارکنندگان اهلی و وحشی از جمله گوسفند، بز، گاو، بوفالو، آهو، بز کوهی، گوسفند شاخ بلند و گوزن آمریکای شمالی را بیمار می‌کند و علائم بالینی اغلب در گوسفند، گاهی در بز و بندرت در گاو دیده می‌شوند.

انتشار جغرافیایی ویروس زبان آبی

ویروس زبان آبی تاکنون در آفریقا، اروپا، آسیای میانه، استرالیا، اقیانوس آرام جنوبی، آمریکای شمالی و جنوبی و بخش‌هایی از آسیا دیده شده است و سالهاست خبری از آن در مازندران نبود.

زبان آبی، پس از سال‌ها در مازندران بیدار شد

زبان آبی، بیماری مرموزی که سالهاست اثری از آن در مازندران دیده نشده بود، اما ویروسش دوباره بیدار شد و بلای جان دام‌ها و نمکی بر زخم‌های دامداران شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، دامدار اهل دودانگه ساری با اشاره به تلف شدن ۱۰ رأس گوسفند خود بر اثر این بیماری گفت: دام‌ها در حال چرا بودند که احساس کرد تعدادی از آنان بی قرار هستند و در چرای خود کم توان شده اند.

وی افزود: در ابتدا چندان توجهی نکرد و گرمای هوا را علت احتمالی این علائم می‌دانست تا اینکه چند روز بعد گوسفندانش تلف شدند.

این دامدار گفت: با معاینات دامپزشک ، بیماری گوسفندان زبان آبی تشخیص داده شد.

مرگ و میر ۷۰ درصد دام‌ها از طریق ویروس زبان آبی

مهمترین علائم ویروس زبان آبی در دام‌ها

هادیان از دامپزشکان منطقه ساری گفت: این ویروس روی غشا‌های مخاطی، سختی تنفس و لنگش ناشی از نکروز و تحلیل ماهیچه و التهاب باند‌های کروناری سم در گوسفندان درگیر دیده می‌شود.

وی افزود: پوست سم گوسفندان کنده می‌شود و پشم‌های قسمتی یا کل بدنشان را از دست می‌دهند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، کرم زاده کارشناسان دامپزشکی مازندران گفت: ویروس زبان آبی می‌تواند تعداد زیادی از نشخوارکنندگان اهلی و وحشی از جمله گوسفند، بز، گاو، آهو، بز کوهی، گوسفند شاخ بلند و گوزن را بیمار کند.

وی افزود: تب بالای ۴۲ درجه سانتیگراد، قرمز شدن زبان، خونریزی شدید در ناحیه آرواره ها، لب و دهان و قرمز شدن پوست بالای سم از مهمترین علائم آن است.

کرم زاده گفت:  به علت ناتوانی در چرا و گرسنگی، زبان دام کبود و آبی رنگ می‌شود که وجه تسمیه بیماری نیز همین رنگ زبان است.

مرگ و میر ۷۰ درصد دام‌ها از طریق ویروس زبان آبی

مرگ و میر ۷۰ درصد دام‌ها از طریق ویروس زبان آبی / دلایل شیوع مجدد

کارشناسان دامپزشکی مازندران متعقدند درصد مرگ و میر در این بیماری بیش از ۷۰ درصد است و علت بیدارشدن و شیوع دوباره این ویروس در مناطق روستایی دودانگه، چهاردانگه ساری را ورود بدون نظارت و قرنطینه دام از سایر استانها، تغییر اقلیم و افزایش گرمای هوا و رطوبت دانستند.

چگونگی کنترل ویروس زبان آبی

زبان آبی توسط ناقلین حشره منتقل شده و تماس اتفاقی در این امر مهم نیست. ضد عفونی کننده‌ها از انتقال ویروس بین حیوانات پیشگیری نمی‌کنند هر چند که ضد عفونی با هیپوکلریت سدیم یا هیدروکسید سدیم ۳ درصد مؤثر است.

کنترل حشرات در محدود کردن انتشار بیماری ، پیرتروئید‌های سنتتیک و ارگانوفسفات‌ها علیه کولیکوئیدس مؤثر هستند، انتقال حیوانات به طویله در عصر ریسک عفونت را کاهش می‌دهد.

هر چند ویروس زبان آبی اسب سانان را بیمار نمی‌کند، اما اسب‌ها و اصطبل‌ها باید در برنامه کنترل و پیشگیری مد نظر قرار گیرند، چون پشه‌های کولیکوئیدس از اسب‌ها تغذیه کرده و توده‌های کود اسب محل بسیار مناسب تولید مثل این پشه‌ها می‌باشند.

در کشور‌هایی که زبان آبی آندمیک است واکسن برای کنترل بکار می‌رود، واکسن‌های تخفیف حدت یافته در بعضی کشور‌ها از جمله ایالات متحده استفاده می‌شود که بطور کلی اختصاصی سروتیپ هستند، واکسن زنده چند گانه‌ای نیز در آفریقای جنوبی بفروش می‌رسد.

در طول فصل فعالیت پشه ها، ویروس واکسن‌های تخفیف حدت یافته می‌تواند به حیوانات غیر واکسینه منتقل شده و با سویه‌های فیلد بازآرایی ژنتیکی شود و تولید سویه‌های جدید ویروس را کند می‌کند، همچنین واکسن‌ها می‌توانند باعث ناقص الخلقگی جنین در میش‌های آبستن شوند.

مرگ و میر ۷۰ درصد دام‌ها از طریق ویروس زبان آبی

بیماری زبان آبی در مناطق دودانگه و چهاردانگه ساری کنترل شد

رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،، با تأیید گسترش این بیماری در دو دانگه، چهاردانگه و مناطقی از سایر روستا‌های ساری گفت: هم اکنون این بیماری در روستا‌های مناطقه دودانگه و چهاردانگه ساری با حضور کارشناسان دامپزشکی، سمپاشی و ضدعفونی دام و محیط دام کنترل شده است.

وی افزود: برای کنترل این بیماری، سم مورد نیاز در اختیار دامداران قرار گرفت و با همکاری دهیاران این بیماری را مهار شد.

رضوانی گفت: در هر منطقه‌ای که این بیماری مشاهده شد، آمادگی داریم دامداری‌ها را سمپاشی کنیم و به دامداران نیز آموزش‌های لازم داده می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی مازندران افزود: سم به اندازه کافی در استان موجود است، اما دامداران باید توجه کنند که درصورت بارندگی، اثر سم از بین می‌رود و باید دوباره سمپاشی کنند.

وی گفت: ویروس زبان آبی می‌تواند به صورت مکانیکی با سر سوزن، تجهیزات معاینات و حتی تماس بدنی دام‌ها با یکدیگر منتقل شود و دوره پنهان آن در گوسفند ۵ تا ۱۰ روز و در گاو ۴ روزاست.

رضوانی با اشاره به اینکه بخش زیادی از گوشت مورد نیاز مازندران، از استان‌های دیگر وارد می‌شود از واردکنندگان دام خواست از وارد کردن دام زنده به استان خودداری کنند و مردم نیز تخلفات در حوزه دام را به دامپزشکی استان گزارش کنند.

مرگ و میر ۷۰ درصد دام‌ها از طریق ویروس زبان آبی

گزارش از آتنا رستمی آله خیلی 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.